sune web final

Ugens vindere og tabere

Ugens vindere: Lille pensionskasse tæver konkurrenter på afkast – Kæmperegning til bilkøbere trækkes tilbage 

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv. 

Lille pensionskasse tæver konkurrenter på afkast 

Det går overraskende godt for den lille pensionskasse PBU’s afkast. Det viser en netop offentliggjort opgørelse for afkast fra Morningstar. PBU ligger nummer 1 for middelrisiko for et års sigt med et afkast på vel over 4 procent uanset antal år til pensionering.  

Det er langt over Velliv Indeks, Sampension og PensionDanmark, som ligger med et plus på ca. 3 procent Rosinen i pølseenden er Topdanmark Liv, der leverer et lille negativt afkast uanset tid til pensionen. Også år til dato ligger PBU godt til med et afkast på for eksempel 8,82 procent med 20 år til pensionen. Her klarer Velliv Indeks og Skandia sig også godt. 

Ser vi på 3 års sigt (middel risiko), så ligger PBU også temmelig suverænt med det højeste afkast. Kun overgået i kategorien 30 år til pensionering af PBU af AP Pensions Active, Sampension og Topdanmark. I de øvrige fire kategorier ligger PBU’s afkast højest. 

På InsideBusiness vil vi gerne kvittere med en vinder for PBU’s fornemme resultat. Ikke mindst set i lyset af at PBU bare har syv medarbejdere siddende i investeringsafdelingen. 

 

Kæmperegning til bilkøbere trækkes tilbage 

Det er en stor sejr for både bilejere, FDM, Dansk Industri og De Danske Bilimportører, at et forslag, der indebærer massive prisstigninger på nye biler, nu trækkes tilbage. Det var da også lidt af en svinestreg fra regeringen og Dansk Folkeparti, at de først havde ændret metoden til at opgøre bilers brændstofforbrug i håb om at gøre det mere retvisende. Og samtidig lovede, at bilerne skulle holdes skadesfri. 

Det var faktisk tiltrængt med et indgreb, for enhver med en bil ved, at det er stort set umuligt at opnå de angivne tal for bilers brændstofforbrug, selv om man ligger i inderbanen på motorvejen med medvind og fjerlet speederfod. Men da registreringsafgiften beregnes på baggrund af bilernes brændstofforbrug, var der nu en kæmperegning på vej, hvilket utvivlsomt ville bremse bilsalget kraftigt. 

Men torsdag offentliggjorde regeringen og Dansk Folkeparti, at man udskyder ikrafttrædelsen til årsskiftet 2020/2021. 

På InsideBusiness vil vi gerne uddele en ugens vinder til de involverede lobbyister, ligesom vi gerne vil skose regeringen for igen at have taget vel let på det lovforberedende arbejde.