;
Henrik sass web

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Mislyde fra kapitalfondenes talerør – Ti stille og lav noget journalistik, Mads Brügger

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Mislyde fra kapitalfondens talerør

Kapitalfondens lobbyorganisation har i den grad fået en direktør, der interesserer sig for det politiske. Og med Henrik Sass Larsens ministerielle baggrund er det ikke så underligt. At den tidligere S-profil så nu bruger kapitalfondens organisation Aktive Ejere som en platform til at forsvare regeringens ageren i minksagen, kan man kun ryste på hovedet ad.

Det er muligt, at utilfredsheden blandt de toneangivende medlemmer ikke er helt så omfattende som beskrevet i Berlingske i denne uge, men det ændrer ikke ved, at Henrik Sass Larsens fremtoning virker højest mærkværdig.

For det første må man undre sig over, om han overhovedet bør bruge kapitalfondenes talerør til at forsvare sine gamle politiske venner. Endnu mere problematisk er det dog, at Sass Larsens udbrud for dem rejser spørgsmålet, hvad Sass Larsens mission i foreningen egentlig er.

At sige, at den tidligere minister har været usynlig i sin nye rolle, er lidt af en underdrivelse, og mange medlemmer spørger med rette sig selv, om Henrik Sass Larsen ikke burde bruge noget mere tid på at sætte sig ind i kapitalfondenes ve og vel og ikke mindst tale deres sag politisk frem for at forsvare tvivlsomme politiske beslutninger.

 

Ti stille og lav noget journalistik, Mads Brügger

Show it, don’t tell it er en af de mest udbredte læresætninger i journalistik. Denne kunne Frihedsbrevets chefredaktør, Mads Brügger, med fordel have læst op på, inden han i sit eget nyhedsbrev gik i gang med at forsvare den pressesky medejer af Frihedsbrevet, kapitalfondsmanden Denis Viet-Jacobsen med en farverig historik som partner i Altor og formand for OW Bunker op til børsnoteringen.

Ikke desto mindre gik Mads Brügger i gang med at forsvare sin ejer efter negativ omtale i Ekstra Bladet for at have flyttet sit holdingselskab til Luxembourg, et historisk kendt skattely.

Det er her, at det begynder at blive mere pinligt end elegant for Mads Brügger, for er man virkelig et uafhængigt og frit medie, som Frihedsbrevet bryster sig at være, hvis man bruger egne spalter til at rense sin ejer?

Underholdningsværdien kan man dog ikke tage fra mediets konfliktniveau med Ekstra Bladet – om end det er lidt navlepillende. Mads Brügger slutter da også af med at sammenligne JP/Politikens Hus, som jo udgiver Ekstra Bladet, med en skattelylignende beskatning, fordi JP/Politiken betalte 65 mio. kr. i skat i 2020, mens man fik 67 mio. kr. i mediestøtte.

På InsideBusiness’ vinder og taber-redaktion synes vi, at Mads Brüggers udfald er noget upassende sniksnak, som han burde holde sig for god til og i stedet fokusere på at bedrive noget god og magtkritisk journalistik – det er der i rigelig grad behov for i Danmark i disse år. Det er jo derfor, at der er et vist behov for det Frihedsbrev, som vi har valgt at abonnere på.