;
danskebankpix

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Hvor er Danske Bank på vej hen, Carsten Egeriis? – Ny nedtur for presset topchef

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Ny nedtur for presset topchef

Det er muligt, at Ambu-topchef Juan José Gonzalez har stor tiltro til både egne og virksomhedens evner og derfor ikke er bleg for at sætte sine sparepenge på højkant.

Men aktiemarkedet har svært ved at gengælde den pressede direktørs optimisme, efter at Ambu i denne uge måtte nedjustere for anden gang på få måneder. Denne gang er det forsinkelser og pres på de globale forsyningskæder, der rammer både væksten og overskuddet i medikokoncernen, hvis aktie tabte over 5 procent alene onsdag.

Siden april har Ambu tabt halvdelen af sin markedsværdi på børsen, og selv om flere investorer og analytikere samt ikke mindst selskabet selv holder fast i troen på den langsigtede historie om vækst, skal Juan José Gonzalez snart have vendt medikoskuden.

På Ambus’ hovedsæde i Ballerup går snakken på direktionsgangen om forholdet mellem Ambu-direktøren og formand Jørgen Jensen, der skulle være blevet tiltagende anstrengt de senere måneder. For Juan José Gonzalez’ skyld skal der nok gå lidt mere end et par måneder, før Ambu må nedjustere igen.

 

Hvor er Danske Bank på vej hen, Carsten Egeriis? 

Det var på mange måder en besynderlig måde at fejre Danske Banks 150-års fødselsdag på. På forsiden af Børsen tirsdag stod Danske Banks 44-årige topchef, Carsten Egeriis, frem med budskabet, at ledelsen har svigtet i et interview, som syntes vel timet med den runde dag.

På mange måder undrer Egeriis’ kommunikation. F.eks. brugte han ordene: “Der er en stærk kultur blandt medarbejderne. Men har der været ledelsessvigt? Ja, absolut. Skulle vi have investeret mere i vores processer? Ja. Skulle vi have skabt mulighed for, at medarbejderne kan bringe problemer opad? Ja. Det er alle ting, som vi er i fuld gang med at gøre bedre.”

Som aktionær og kunde i banken må man stille sig spørgsmålet: Ja, det har vi hørt, er I ikke færdige med det for længst, og skal vi ikke snart tale om at udvikle Danske Bank, så der kommer vækst, og man får en mere offensiv rolle på markedet og egentlig også i pressen, så man ikke længere er bange for sin egen skygge. Hvad vil Danske Bank egentlig gøre for sine kunder?

Førhen har Danske Bank-topchefer haft held til at profilere banken på f.eks. innovative MobilePay. Det store spørgsmål er, hvor Carsten Egeriis egentlig mener, at Danske Bank skal være på markedspladsen.

For man kan ikke vinde kunder ved at være bedre til at tjekke hvidvasktransaktioner, eller skabe en endnu bedre ’cover my ass’-kultur, end der allerede er indført med talrige konsulenter, dyre projekter og nyansættelser på compliance-området.

På InsideBusiness venter vi efterhånden mere og mere utålmodigt på, hvad Carsten Egeriis egentlig vil med banken, og om han i det hele taget kan levere på bankens målsætninger. Derfor får han denne uges taber.