;
danskebankfilialnet

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Pinlig krænkelsessag rammer landbrugsgigant – Danske Bank taber humanitær storkunde

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Pinlig krænkelsessag rammer landbrugsgigant

Ballerup-virksomheden DanBred ramte i denne uge ind i det, man med rette kan kalde lidt mere end en almindelig møgsag. Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans kunne således berette, at flere kvinder havde klaget over krænkende og seksuelt chikanerende tilnærmelser fra ingen ringere end firmaets topchef, Thomas Muurmann Henriksen.

Der, hvor kæden hopper helt og aldeles af, er dog, at DanBred, der har organisationen Landbrug & Fødevarer som storaktionær, udmærket var bekendt med sagerne. Men i stedet for at fyre direktøren havde bestyrelsen og formand Christian Junker efter en intern undersøgelse blot tilbudt de tre kvinder, der havde været udsat for topchefens tilnærmelser et mindre beløb som ’godtgørelse’.

Først da sagen kom frem i medierne, fik det for alvor konsekvenser. Men ikke fra den handlingslammede bestyrelse og de måbende ejere, men fra direktøren selv, der valgte at trække sig.

Hvorfor topchef Thomas Muurmann Henriksen ikke for længst er blevet kylet ud på en vis bagdel, fremstår helt uforståeligt, og det er derfor ikke kun den nu tidligere DanBred-chef, men også bestyrelsen og ejerne, der må have alvorlige moralske tømmermænd.

 

Danske Bank taber humanitær storkunde

Røde Kors siger nu farvel til Danske Bank for at skifte til Jyske Bank. Det er og bliver nok et nederlag for Danske Bank, som jo har haft sin andel af møgsager de seneste år.

På et opslag på LinkedIn påpegede generalsekretær for Røde Kors Anders Ladekarl, at man deler mange fælles værdier med Silkeborg-banken. Dog vil han ikke gå så langt som til at give Danske Banks møgsager skylden for afbrydelsen af det årelange samarbejde med landets største bank.  I hvert fald ikke direkte, men der er nok en indirekte sammenhæng. For over for InsideBusiness henviser Anders Ladekarl til, at skiftet skyldes problemer med pengeoverførsler, som Danske Bank ikke kunne løse:

”Synes nu ikke, at jeg siger noget om utilfredshed med Danske Banks værdigrundlag. Årsagen til vores skifte er hovedsagelig Danske Banks manglende evne til at kunne levere nogle for os afgørende bankforretninger (overførsler til konfliktramte lande) og så det forhold, at vores bankforbindelser skal konkurrenceudsættes fra tid til anden,” skriver Anders Ladekarl i en mail. Det var for øvrigt det lille bankmæglerhus, Bank Brokers, som stod for at finde en ny bank til dansk Røde Kors.

Set med InsideBusiness’ øjne er tabet af Røde Kors som kunde nok et eksempel på, at Danske Banks mange møgsager reelt betyder kundetab for banken og for bankens aktionærer. Det er noget af det mest centrale, som Danske Banks ret nye topchef, Carsten Egeriis, må forsøge at få styr på, ellers vil der fortsat være en alt for nær korrelation mellem bankens resultater og de mange møgsager i offentligheden.

Derfor får Danske Bank en ugens taber.