carlsberg web

Ugens vindere og tabere

Ugens vindere: Så lykkedes det for Mærsks fond – Comeback til Carlsberg 

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv. 

Vinder 

Så lykkedes det for Mærsks fond 

Efter næsten 2 år, ingen investeringer og et samlet underskud på 150 millioner kroner foretog Mærsk-pengetankens kapitalfond Africa Infrastructure langt om længe sin første investering. 

Således har fonden, der ledes af tidligere APM Terminals-direktør Kim Fejfer, overtaget selskabet Impala Energy Holdings, der har til huse i Nigeria. Netop det land har ifølge Mærsks fond store udfordringer med at sikre strøm til sine borgere, og halvdelen af landets befolkning har slet ikke adgang til elektricitet. 

Det vil Mærsks fond nu ændre på i samarbejdet med sine lokale samarbejdspartnere, og man melder således ud, at man er klar til at investere yderligere 300 millioner kroner i nigerianske projekter. 

For Africa Infrastructure og fondes investorer er det helt essentielt, at man langt om længe har fået gang i investeringerne. Man har opbygget et ganske krævende og ikke mindst dyrt setup, hvilket er nødvendigt, hvis man vil have succes med at investere i et land, hvor afkastet potentielt er højt, og risikoen er det samme. 

Hvorvidt Mærsks nye fond bliver en succes, er endnu for tidligt at sige, men man kan roligt konstatere, at Kim Fejfer og hans hold nok skal have lidt flere handler gennem systemet på lidt kortere tid, hvis fonden skal gøre sig håb om at sikre investorerne et hæderligt afkast. 

 

Comeback til Carlsberg 

Efter en række træge år har Carlsberg med administrerende direktør Søren Brinck i spidsen gjort comeback på det danske marked. Det blev til fire år med faldende omsætning, før omsætningen atter begyndte at stige på hjemmemarkedet. 

Omsætningen voksede fra 4,3 millioner kroner til knap 4,6 millioner kroner, og bundlinjen fulgte pænt med og steg fra 232 millioner kroner til 269 millioner kroner, skriver Dagbladet Børsen. 

Søren Brinck har den nye aggressive strategi at takke for, at den (måske) bedste øl i verden nu igen vinder terræn i Danmark.  

Bryggerigiganten har satset på især fadølsmarkedet og markedet for specialøl, og mens det især er sidstnævnte, der har været markedets vækstmotor, voksede Carlsberg-brandet alene med 14 procent i det forgangne år. Blandt andet satset på fadølssystemet Draughmaster, der henvender sig til café- og barmiljøet, har givet salget medvind. 

For den nye direktør, der blev hentet ind som erstatning for Carsten Hähnel i 2016, tegner det godt. Strategien virker, og væksten er tilbage.