;
Bag slidt facade

Ugens Insider

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse

Man skal ikke lade sig narre af det nedlagte autoværksted i Valby, hvor Is It A Bird holder til. Bag den rustikke facade får blandt andre Danske Bank, Mærsk og Carlsberg råd om fremtidens forretning.

De store amerikanske konsulenthuse McKinsey, Boston Consulting Group og Bain & Company har brugt årtier på at fintune deres metoder. De har direkte adgang til topcheferne i landets største virksomheder, og med Bain & Companys køb af danske Qvartz sidste år sidder de tre amerikanske huse tilsammen tungere på det nordiske marked end nogensinde før.

Men verden er under forandring. Beslutningstagerne i de store virksomheder efterspørger i stigende grad ’noget andet’, der kan hjælpe dem til at forstå, hvad samfundsudviklingen betyder for forretningen, hvorfor deres klassiske storsællerter pludselig samler støv på butikshylderne, og hvad det egentlig er, kunderne vil have.

Selv om konkurrencen i konsulentbranchen er benhård, har tidens store samfundsomvæltning skabt nye forretningsmuligheder for nichespillere i rådgiverbranchen, der tænker ud af boksen og udfordrer den konventionelle konsulenttankegang baseret på regneark og gennemtestede metoder.

I et nedlagt autoværksted i Valby er en af de nye spillere nu ved for alvor at få fodfæste, og selv om udgangspunktet for rådgivningen er samfundsvidenskab snarere end klassisk forretningsudvikling, skal man ikke tage fejl af konsulenthuset med det pudsige navn Is It A Bird.

Konkurrenter ligger på lur

Det lille rådgiverhus, der tæller 20 fuldtidsansatte, er i kraftig vækst, og der er ifølge direktør og grundlægger Line Groes stor interesse fra både inden- og udenlandske kunder såvel som konkurrenter, der er ivrige efter at få virksomheden ind i folden.

”Vi har fået en del henvendelser fra andre virksomheder i branchen, der synes, at det kunne være interessant at gå sammen med os. Men kan jo konstatere, at det går rigtig fint her, og vi nyder også vores selvstændighed. Så på nuværende tidspunkt har jeg svært ved at se, at det skulle være interessant for os,” siger Line Groes.

Omsætningen i Is It A Bird er i 2019 vokset med 90 procent til omkring 20 millioner kroner, oplyser Line Groes, og samtidig er antallet af fuldtidsmedarbejdere vokset fra omkring 15 til 20. Det er stadig en lille forretning, men konsulenterne, der fylder de restaurerede lokaler i det gamle autoværksted, har alligevel formået at få foden indenfor hos nogle af landets største toneangivende virksomheder.

Prominente navne på kundelisten

På listen over nuværende og tidligere kunder finder man Mærsk, Danske Bank, Carlsberg, Nike og Villum Fonden med flere foruden en stribe offentlige og halvoffentlige kunder som Københavns Kommune og DSB. Senest er konsulenthuset – uden at have markedsført sig – blevet kontaktet af den franske kosmetikgigant Clarins, der har brug for de ydelser, det lille danske rådgiverhus kan tilbyde.

”Det er ret vildt. Vi gør ikke noget aktivt for at markedsføre os selv, så folk må høre om os gennem nogen, der kender os,” siger Line Groes og fortsætter:

”De kommer typisk til os med de helt store spørgsmål, som man ikke kan finde svaret på i et regneark. Verden bliver mere og mere kompleks, og vi nyder godt af den efterspørgsel, der er, på at identificere og løse problemer på nye måder,” siger Line Groes.

Is It A Bird arbejder med såkaldt design thinking og lægger sig rådgivningsmæssigt i krydsfeltet mellem analyse, design og ledelsesrådgivning. Konsulenthusets tilgang har mange ligheder med danske Red Associates og de store konsulenthuses kreative og digitale spinoffs, såsom Fjord, der ejes af Accenture, og Vertical Strategy, der ejes af Qvartz.

Besvarer de store spørgsmål

Kunderne kommer typisk til Is It A Bird uden at vide, hvad de vil have svar på. Eksempelvis har konsulenthuset undersøgt, hvordan folk oplever øl i forskellige lande, og hvad lommepenge betyder for familier i det pengeløse samfund.

Fordi konsulenthuset fokuserer på mennesker frem for forretning, består medarbejdergruppen derfor også af både antropologer, designere og strategikonsulenter – og en enkelt filosof.

Is It A Bird identificerer problemet for kunden og stiller det rigtige spørgsmål, og så finder rådgiverne svaret på spørgsmålet og leverer bud på mulige løsninger til kunden.

Arbejdet stopper dog ved anbefalingerne, for konsulenthuset har i kraft af sin størrelse og ekspertise ikke kapacitet eller ressourcer til også selv at udvikle produktet for kunden. I stedet bruger konsulenthuset samarbejdspartnere, som står for at udarbejde den endelige løsning til kunden baseret på instruksen fra Is It A Bird. Men det ligger ikke i kortene, at forretningen skal udvides ad den vej.

”Problemet er, at vi meget hurtigt ville komme til at ligne de andre, hvis vi også udviklede produkter. Så ville vores fokus fjerne sig fra det eksperimenterende og undersøgende og i stedet drejes over imod at levere en tilfredsstillende løsning til kunden. Men det er ikke det, kunderne efterspørger. De vil gerne have, at vi udfordrer dem og stiller spørgsmål, og det skal vi holde fast i,” siger Line Groes, der afviser at blive et full service-hus.

Satser på udlandet

Men Line Groes erkender også, at der er noget fristende ved tanken om at blive en del af noget større.

”Når man er lille, er man agil, men det har sine egne praktiske udfordringer at være lille. Vi kunne have flere funktioner ansat, og vi kunne fordele tiden anderledes imellem os, der er her. Men vækst er ikke et mål for os i sig selv, og vi jager ikke et exit, selv om vi godt kan se, at alle de store huse udvider med afdelinger, der minder om det, vi kan,” siger hun.

I stedet for at satse på at udvide ydelsespaletten, købe op eller lade sig købe går Line Groes efter at udvide forretningen geografisk. Ud over franske Clarins har Is It A Bird også fået hul igennem til det tyske marked for nylig, så 70 procent af omsætningen kommer fra udlandet i dag.

”Der er noget ved den skandinaviske tilgang til forretning, som resonerer med folk i udlandet. Hele vores samfundsmodel understøtter jo denne her måde at arbejde på,” siger hun.

For at sætte ekstra blus under væksten har konsulenthuset netop udnævnt to nye partnere internt, og selv om målet ikke er vækst, er det forventningen, at forretningen vokser yderligere i 2020.

LÆS OGSÅ

Revisorkæmpe på kant med regnskabsregler

Her er konsulentbranchens førende spillere

Konsulenter i vildrede efter pludseligt aftalestop i staten

Ny teknologi æder konsulenternes kerneforretning

Politikere vil slagte konsulenternes guldæg

Eksperter slår alarm: Umuligt at skære konsulenter væk

Udenlandske forsikringsselskaber vælter ind – og kan ændre konkurrencebilledet

Partnere dropper udsat dansk forsikringsselskab, men ny spiller stormer ind på markedet

Forsikringsselskab stormer frem i Danmark efter turnaround