Siden Qvartz blev overtaget af MBB-konsulentkæmpen Bain & Company i 2020, har den danske afdeling gjort sig store anstrengelser for at cementere sin position ved siden af giganterne Boston Consulting Group (BCG) og McKinsey.
Især M&A og private equity har været i kikkerten for Bain, og man har tidligere haft en ambition om at være landets førende rådgiver for topchefer, når der skal handles.
Undervejs har uroligheder på markederne dæmpet for vækstpotentialerne – ikke kun for Bain, men også for konsulentmarkedet generelt. Ambitionerne er dog på ingen måde mindsket.
Hans Henrik Beck, managing partner for Norden i Bain, er da også klar i mælet på spørgsmålet om, hvad fremtidsplanerne er:
”Vi og den globale ledelse i Bain har en klar ambition om at blive dobbelt så store i Danmark,” konstaterer Hans Henrik Beck, da InsideBusiness besøger ham på kontoret i København.
”For at komme derhen er det nødvendigt at have en drøftelse af, hvilke kunder der er centrale i den strategi, hvilke kompetencer vi har at gøre med i Norden, men også hvordan vi sikrer, at hele vores palet af ydelser kommer bredt ud, så vi ikke kun leverer én ting til én kunde og en anden ting til en anden kunde,” tilføjer han.
Interviewet kommer i kølvandet på, at Bains nyligt udnævnte koncernchef, belgiske Christophe de Vusser, i sidste uge besøgte det danske kontor i tre dage. Her talte han blandt andet med en række af konsulenthusets store kunder for at få en fornemmelse af, hvad Danmark gjorde særlig godt.
Resultatet af det besøg bestod ifølge den danske topchef i én simpel, men afgørende erklæring: Fra at være et appendiks til resten af verden er Norden blevet en vigtig strategisk byggeklods i Bains globale forretning. Derfor skal der nu sættes strøm til Norden, især i den danske del.
Kort sagt kommer den nordiske del af Bain til at jagte markedsandele og gøre sit for at blive dobbelt så store omsætningsmæssigt i Danmark som i dag.
Det skal ske ved ikke blot at tage andele fra de andre MBB-huse, Boston Consulting Group og McKinsey, men også ved sammen med de andre huse at udvide markedet.
“Vi skal vinde regional market share relativt med vores konkurrenter. Det gør vi kun, hvis vi vokser med markedet. Især set i lyset af at 2023 var et sløjt år, og at 2024 og 2025 forventes at blive bedre, er det livsnødvendigt. Hvis markedet så vokser med 6-7 procent, skal vi vokse det dobbelte af det,” siger han.
Kerneforretninger skal i front
Meget tyder da også på, at det nordiske konsulentmarked er ved at komme sig igen, og at især de store internationale huse kan se frem til lysere tider.
Som InsideBusiness tidligere i august kunne beskrive, har BCG, McKinsey og netop Bain atter fundet tilbage til vækstsporet efter nogle træge år.
For Bains vedkommende blev omsætningen løftet med næsten 20 procent, og især inden for klassiske segmenter som tech, industri og consumer products oplevede konsulenthuset fremgang.
Dog blev Bain ligesom mange andre i branchen hårdt ramt af en opbremsning på M&A-markedet. Et stadig højt rente- og inflationsniveau satte en stopper for M&A-transaktioner i 2023, især inden for private equity. Det affødte en generel afmatning på konsulentmarkedet, hvor kunderne reducerede kraftigt i konsulentydelser.
Resultatet blev flere steder store fyringer, især hos store huse som McKinsey, Deloitte, EY og Accenture. Hos Bain afviste man derimod lignende planer.
Efter en forbedring af renteniveauet og inflationen gør flere huse nu klar til at genvinde det tabte, og Hans Henrik Beck fortæller, at netop M&A og private equity bliver vigtige parametre for fortsat vækst.
Selv om han ikke nævner konkrete tal, oplever man her en stigende efterspørgsel efter Bains ydelser – ikke blot de mere klassiske transaktioner og handler, men også efter rådgivning af virksomheder og fonde i at forholde sig til urolige tider.
“Vi har lært, at der i bund og grund er tre store ydelser inden for private equity: At hjælpe fondene med strategier, hvor vi er rigtig stærke, at hjælpe dem med at købe og sælge, hvor vi er virkelig stærke, og at hjælpe dem med at udvikle deres selskaber med at håndtere de turbulente tider på markederne. Den sidste del skal vi mere ind på, fordi vi – i lyset af at vi kender segmentet så godt – der har en for lille andel,” siger Hans Henrik Beck.
I denne ambition ligger der, at Bain skal være meget bedre til at spotte, hvor man kan hente andele og vækst i eventuelle markedsmæssige sving og i højere grad arbejde målrettet på at skabe værdi og afkast for den enkelte kundes investeringer, da Bains forskellige kundesegmenter kan opleve udsvingene forskelligt.
Af samme grund kommer Bain også til at kigge på sin prissammensætning. Fra udelukkende at være fokuseret på en timebaseret cost plus-model, kommer Bains prisstrukturerer i højere grad til at være det, han kalder for værdibaseret – altså at Bains konsulenter tager en andel af den værdi, man skaber for kunderne.
”For 5-7 år siden bestod måske 5 procent af vores omsætning på results based compensation – altså den merværdi, der bliver skabt på specifikke og resultatorienterede projekter. I dag ligger den del på omkring 25 procent, og jeg er overbevist om, at den kommer til at ligge på 50 procent. Så en stadig større del af det, vi laver, kommer til at bunde i at levere konkrete resultater til kunderne i de projekter, de hyrer os til,” siger Hans Henrik Beck.
Farvel til tunge profiler
En række nylige udskiftninger i virksomheden kan dog sætte en stopper for ambitionerne.
Senest har mangeårig partner og medstifter af Qvartz Torsten Hvidt valgt at stoppe i huset inden udløbet af sin lockupperiode for i stedet at blive ansat som partner i Implement Consulting Group, kunne han afsløre i et interview med Børsen i sidste uge.
Årsagen bundede i et savn på entreprenørskab og på at bygge noget op fra bunden, fortæller han til avisen.
Bestyrelsesformand i Implement Stig Albertsen, som kender Torsten Hvidt fra Handelshøjskolen i Aarhus, soler sig i at få ham ind i folden – ikke blot på et personligt plan, men også fordi det skriver sig ind i Implements strategi om at ”tiltrække de allerbedste talenter”, da Torsten Hvidt med skiftet tager et omfattende netværk af ledelser i flere topvirksomheder som Novo Nordisk, Ørsted og A.P. Møller Mærsk med sig.
Samtidig er det en del af Implements sats om i højere grad at sætte sig på den del af markedet, der drejer sig om strategisk virksomhedstransformation og M&A – godt hjulpet på vej af at flere konsulenter med de specifikke kompetencer fra de store huse begynder at søge mod Implement.
“Det bliver vigtigere at have dyb, kritisk og funktionel viden inden for felter som M&A og private equity. Hvis du for eksempel er med på en M&A-opgave for en virksomhed i byggeindustrien, skal du vide noget i detaljen om hele det logistiske flow, og du skal have dybe logistikkompetencer for at være en god medspiller i en M&A-case.”
”Det er ikke sådan, at vi har en plan om, at vi vil hyre folk fra Bain specifikt. Men det er rigtigt, at der de sidste 3-4 år er kommet relativt mange folk fra MBB til os, og vi har efterhånden et kæmpe miljø inden for strategi og M&A,” siger Stig Albertsen.
Torsten Hvidt oplyser i en sms til InsideBusiness, at han ikke har yderligere kommentarer.
Den tidligere Qvartz-medstifters afgang skriver sig ind i en række af medarbejdere, der i den seneste tid har forladt Bain for at søge nye græsgange. I januar 2022 valgte således både Martin Gade Bak-Nielsen og Anders Gottlieb Thomsen at gå sammen med makkerparret Thomas Klemm Lerstrøm og Asbjørn Kastaniegaard fra BCG om at stifte konsulenthuset Clarity Partners, der går efter M&A og transformationer til små og mellemstore kapitalfonde og virksomheder.
Niclas Næstoft Jakobsen, der i flere år havde stået i spidsen for Bains forretning inden for private equity og kapitalfonde, og som ligeledes kommer fra Qvartz-dagene, sprang i juli i år også fra huset for i stedet at blive en del af kapitalfonden Gro.
Det er altså tunge profiler, der forlader Bain, og det rejser spørgsmålet, om de mange exits kan efterlade store huller i forretningen og især i kundeporteføljen.
Det er dog ikke noget, der bekymrer Hans Henrik Beck.
“Det er to kæmpe kapaciteter, som jeg har arbejdet med i mange år, og som jeg sætter stor pris på, både som kolleger og som mennesker. Det er også to kapaciteter, der har været rigtig dygtige til at udvikle de yngre generationer på en måde, så de unge kan tage over. Så i forhold til deres viden frygter jeg ikke, at det vakuum, der måtte blive skabt, bliver stort eller ikke vil blive udfyldt hurtigt,” siger han uden dog at nævne konkrete navne, der vil kunne tage over efter de to profiler.
Hans Henrik Beck mener grundlæggende, at Bain forretningsmæssigt står et så godt sted i Danmark, at man både kan vinde markedsandele, sætte sig tungere på M&A og private equity samt øge omsætningen med de kompetencer, man allerede har i huset.
“Jeg er rimelig glad for, hvor vi står i Danmark, fordi vi har skabt et godt fundament. Men det betyder ikke, at vi ikke skal skabe et endnu bedre forretningsomfang. Det skal vi selvfølgelig, og det gør vi kun, hvis vi kigger nøje på vækstmuligheder i vores kerneområder og i markedet generelt,” siger han.
Læs mere
Globale konsulenthuse i dansk fremgang efter stilstand. Konsulentkæmpe går dog tilbage
Konsulentmarked går lysere tider i møde – men kunder skærer store projekter fra
Gro udvider jagtmarker med ny milliardfond og partner fra konsulenthus
Managementkonsulenter vejrer morgenluft efter svært 2023. Disse temaer vil fylde i år
Tidligere M&A-chef i BCG stifter nyt konsulenthus med partnere
Bain ser frem efter opslidende fusion: Vil være topchefernes foretrukne M&A-rådgiver
Bain mister global corporate finance-chef