;
Genrefoto fra Topdanmark presse

Forsikring

Vækstsultent forsikringsselskab tager kæmpetab i Danmark

Det er gået alt andet end godt for Protector Forsikring i Danmark sidste år. Selskabet kommer ud med et stort underskud, og ny direktør vil ændre kurs.

Det er igen tid til en større dansk oprydning hos den norske forsikringsudfordrer Protector Forsikring.

Det er realiteterne efter et 2020, som må siges at have været særdeles udfordrende, hvis vi ser på nøgletallet combined ratio, hvor Protector kom gennem året med 125 procent, svarende til at selskabet tabte 25 kroner for hver 100 kroner, selskabet fik ind i præmieindtægter.

Resultatet falder sammen med, at det er skiftetid på landechefposten i Danmark, hvor Anders Blom Monberg fra årsskiftet afløste Thomas Boutrup, som i stedet er tiltrådt som topchef for Riskpoint Danmark. Det handler først og fremmest om hensættelser på de langhalede arbejdsskadeforsikringer, som har været en hovedpine for Protector, der havde præmieindtægter for 700 millioner kroner i 2020 i Danmark.

”Det er tidligere årgange på de langhalede forsikringsprodukter, især arbejdsskade, hvor man ikke kender resultatet endeligt før adskillige år senere, som har været ulønsomme. Man sad i Protector i 2019 og 2020 og så ind i, at disse arbejdsskadeforsikringer havde en for ulønsom udvikling, og måtte konstatere, at reserverne skulle opjusteres. Det gjorde man så, og det tab kan ses i vores 2020-resultat for Danmark.” siger Anders Blom Monberg om sidste års resultat.

Kilde: Protectors årsrapport 2020

 

Han konstaterer, at man i Danmark benytter lejligheden til at sige farvel til arbejdsskadeforsikringer som stand alone-produkt i Danmark.

”Vi har stadig arbejdsskade på hylderne og vil også gerne lave det. Så har vi en stor kunde på f.eks. property eller motor, så vil vi gerne lave det, men det må ikke være det forretningsområde, der fylder mest på præmiesiden. I stedet går vi nu efter mere korthalede produkter, hvor vi får hurtig afklaring på skaderne,” forklarer Anders Blom Monberg, som også konstaterer, at Protector ikke har samme kapitalmæssige fordele på produktet som de store danske selskaber, der også har meget privatforretning på bøgerne.

Ikke første gang, nordmændene rammer skævt

Det er ikke første gang, at Protector Forsikring har fået et par ridser i lakken på det danske marked. Allerede i 2016 var spillere som Topdanmark, Alka og Alm. Brand ude i InsideBusiness og advare om, at priserne på erhvervsforsikringer af bl.a. det norske selskab var blevet konkurreret ned på et niveau, hvor forretningsmodellen ikke længere hang sammen. Det fik dog ikke daværende Protector-direktør Flemming Conrad til at ryste på hånden.

I hvert fald ikke før han blev erstattet med Thomas Boutrup, som efter røde tal med combined ratio på 113 i 2016, 109 i 2017 endelig fik overskud i 2018 med en combined ratio på 97,8. Men trods prisstigninger i 2019 var det altså ikke nok til at dæmme op for den dårlige udvikling i 2020, som endte med en combined ratio på 125.

Dengang som nu er Protectors strategi at sælge forsikringer via mæglerhuse som Willis Towers Watson og de mindre spillere som Contea, RTM med flere. Samtidig har man aftaler med en lang række agenturer, der kun sælger Protectors forsikringer. Ikke desto mindre er omkostningsprocenten i dag for høj, konstaterer Anders Blom Monberg, som allerede er ved at håndtere problemet med 9,6 i omkostningsprocent, idet han i sidste uge sagde farvel til fem medarbejdere.

”Vi ligger over koncernmålet for omkostningsprocenten, og det bliver endnu værre, fordi omsætningen tager et nøk nedad, når vi siger farvel til en stor del af vores arbejdsskadeforsikring. Vi har allerede i sidste uge foretaget en mindre tilpasning, og vi er nu 55 ansatte i Danmark.”

Anders Blom Monberg vil til gengæld ikke give et skøn over omsætningen med den nye tilpassede forretningsmodel i Danmark.

”Det er jo et godt spørgsmål, som jeg bedre kan svare på om 9 til 10 måneder. Det er absolut vores opfattelse, at markedet for erhvervsforsikringer strammer til. Og vi forventer også et marked, hvor der kan tages interessante kunder hos konkurrenterne, der tager hårdere fat end os,” lyder det med henvisning til det ændrede markedsbillede med højere genforsikringspriser og lavere forsikringskapacitet, som har taget form på storkunde- og mæglermarkedet det sidste års tid. Derfor skal Protector finde sin nye retning hos både offentlige og erhvervskunder.

Her skal de nye kunder findes

”Et af de områder, der kommer til at være fokus på, er det, som vi også startede med: kommuner, public, almennyttige ejendomme og de store boligselskaber. Det er et udbudsbaseret markedet, hvor der ikke er ret mange spillere. Her bør vi kunne få noget lønsom forretning. Det kan vi også på motorområdet, hvor Protector har særlige kompetencer fra f.eks. Sverige, hvor vi forsikrer en stor del af de svenske erhvervsbiler.”

Dermed er Protector fortsat dedikeret til at få en stor markedsandel på det danske marked, som sammen med det øvrige Skandinavien er et af de mest lukrative for forsikringsselskaberne i verden.

”Det er jo en central del af Protector, at vi skal finde vækst, og det er ikke sikkert, at vi kommer til at gøre det på samme måde i Danmark som i Norge og Sverige. Der er behov for justeringer fra marked til marked. Men det er vores strategi, at vi skal være en af de tre største inden for de forsikringsområder, vi arbejder med,” siger Anders Blom Monberg.

Som InsideBusiness beskrev det i sidste uge, har Protector overtaget forsikringen af de mere end 1.000 leasingbiler fra AgiLease, som er blevet kædet sammen med nogle af de mere kedelige sager som vanvidskørsel og klonede biler. Men overordnet set ligger det i Protectors dna, at man ikke hører til den mest konservative del af forsikringsbranchen. Selskabets slogan er nemlig: ‘Protector er udfordreren. Dette skal vi være gennem unikke relationer, fremragende beslutninger og omkostningseffektive løsninger’.

Hos Protector har man de senere år haft sin del af prominente, usædvanlige skader. Således var det det norske børsnoterede selskab, der endte med at få den største boligbrand i London siden anden verdenskrig: branden i bolighøjhuset Greenfield Tower, som kostede 71 menneskeliv.

 

LÆS OGSÅ

Forsikringsbranchen lukker ned for brodne kar

Vækstivrigt forsikringsselskab jagter 1 mia. kr. i præmieindtægter

Alm. Brand lurer også på Codan. Se favoritten til opkøbet

Massiv disruption rammer forsikringsbranchens it. Netcompany blæser til angreb

Forsikringsbranchen står over for revolution med nye forretningsområder

Medlemsejede forsikringsselskaber giver de børsnoterede baghjul

Kæmperegning på vej til forsikringsselskaber for elbiler

Forsikringsselskab slår svindelalarm: Stadig flere leasingbiler ‘forsvinder’

Indbygget konflikt truer Trygs fremtid