3.2 Det britiske konsulenthus PA Consulting holder til i Portland Towers i København. Selvom selskabet opererer i et buldrende vækstmarked, går forretningen den forkerte vej.

Leder

Velkommen til InsideBusiness #22

Markedet bliver stadig sværere for de aktører, som lever af at købe og sælge virksomheder. Hvilke investeringer er udfordrede, og hvilke kan trods svagere konjunkturer vise sig at være guldrandede? Læs også om udfordringer i PA Consulting, om de højtstående bankfolk, der kan blive plettet af nye hvidvasksager, og om de utrolig svære problemstillinger, som ATP’s nye direktør står overfor.

De fede år forbi for nu. Så klart kan situationen for kapitalfonde, M&A-rådgivere, banker og investorer beskrives. For det er blevet svært at sælge virksomheder, der bare lugter lidt af konjunkturfølsomhed. Vi går tæt på de virksomheder, der er i spil nu – både de svære cases og dem, der kan blive til guldæg.

Dernæst handler det om PA Consulting Group, der noget overraskende må konstatere, at deres satsning på digital transformation er gået i bakgear, mens konkurrenterne hos Deloitte, Devoteam, Accenture og EY vinder terræn.

Og så retter vi blikket mod hvidvaskgyseren i banksektoren, der nu truer med at involvere en række topprofiler i Nykredit, som før sad i Nordea. Men er der en reel risiko for, at bankdirektørerne mødes med sigtelser fra SØIK – og har bagmandspolitiet overhovedet mulighed for at vinde sager på området? Eller er det hele en storm i et glas vand?

Vi skal heller ikke glemme ATP, der valgte den mest oplagte profil som ny topchef, idet Bo Foged nu går fra at være konstitueret til at være egentlig topchef, mens Martin Præstegaard bliver viceadministrerende direktør. Men selv om ATP umiddelbart er en spiller, som alle kan lide, så lurer svære problemer lige under overfladen, som pensionskæmpen før eller siden bliver nødt til at adressere.

Vi går tæt på finansalliancerne

I denne uge kortlægger vi også de mange alliancer mellem bank, pension og forsikringsselskaber, som forbinder finansverdenen som et fint net. Meget tyder på, at disse alliancer bliver vigtigere end nogensinde, når de globale virksomheder som eksempelvis Google og Facebook begynder at gå ind på de lukrative finansområder.

Det handler også om forsikringsbranchens nye vækstmotor, helbredsforsikringer, der vinder frem, i takt med at nye produkter opfindes og foldes ud. Men kan området blive rentabelt?

Redaktør Morten Johnsen finder ud af, om Nordeas nye profil inden for corporate finance har leveret varen, ligesom vi går tæt på Novozymes’ nye strategiplan.

På kultursiderne anmelder vi en bog om digitale kundestrategier, som dog ikke tændte læselysten hos vores anmelder.

God læselyst!

 

InsideBusiness-teamet