robert uggla web

Leder

Velkommen til InsideBusiness #35

Det rigtige navn er ikke ensbetydende med held på investeringssiden. Det må Mærsk-arvingen Robert Uggla sande. Vi afdækker Mærsk-familiens evne til at forvalte kæmpeformuen. Det handler også om ATP, som ifølge flere eksperter har udspillet sin rolle, om konsulenthusenes evne til at tiltrække attraktiv arbejdskraft og om et overraskende til salg-skilt på Pandora.

Mærsk-arving Robert Uggla har stillet sig i spidsen for en omfattende transformation af familiens pengetank. Alene inden for de seneste år har man overtaget det børsnoterede A.P. Møller ­– Mærsks aktier i Danske Bank og i rederiet Maersk Tankers. Samtidig har man etableret en ambitiøs kapitalfond. Afkastet af de offensive tiltag lader dog vente på sig. Vi går tæt på Mærsk-familiens opkøb.

Hvad skal vi egentlig bruge pengetanken ATP til? Spørgsmålet trænger sig på, for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen barsler med en storstilet analyse om konkurrencen på pensionsmarkedet. Eksperter peger på, at ATP’s rolle er udspillet.

Vi har også set nærmere på konsulentbranchen, hvor der er kamp til stregen for at tiltrække de skrappe, erfarne profiler. Men hvem er bedst? Og hvorfor taber konsulenthusene i stigende grad til industrien?

Der er også en dramatisk udvikling i Pandora, hvor aktien torsdag stormede op, på baggrund af at Pandora har valgt Rothschild til at stå for at se nærmere på mulige købstilbud fra kapitalfonde. Morten Johnsen analyserer den overraskende udvikling.

Denne uges kommentar kommer fra BankInvests Jakob Vejlø, som berører en af de varmeste kartofler i eurolandene lige nu, Italiens gældssituationen, der på det seneste har skabt en del uro på finansmarkederne.

Det handler også om renteudviklingen i vores dækning af fremtiden for det pressede danske landbrug i skyggen af de forventede stigninger i renten. Det kan ramme både landmændene selv, de i forvejen pressede landbrugsbanker og til dels også realkreditinstitutterne med forhøjede kredittab til følge.

Morten Johnsen skriver tillige om det, han kalder for årets mærkværdigste virksomhedshandel – salget af designvirksomheden Kähler, der endte helt anderledes end ventet.

Og så handler det om erhvervsmedier, da vi i denne uges kulturdækning sætter luppen mod medierne Dagbladet Børsen, Finans og Berlingske. Hvor skal de hen, hvad skal de leve af? Og er det ved at være tid til at sætte pessimismen på standby? Få svarene fra chefredaktørerne Bjarne Corydon, Anders Krab-Johansen og fra Steen Rosenbak.

På kultursiderne har vi også en anmeldelse af en gurubog, når der gælder egen motivation og motivation af teams. Her er værdifulde staldtip, konstaterer vores anmelder.