apple pay web

Inside story

Vestager gør klar til indgreb mod Apple Pay

Der skal sættes hårdt ind mod it-giganter, der misbruger markedspositioner. Sådan lyder det fra EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, som i disse dage ser på Apple, der bruger sine mobiltelefoner til at tryne Apple Pays konkurrenter som dankortet og MobilePay. Meldingen fra Nets og dankortet er klar: Vi har allerede tabt slaget til Apple.

Forandringerne kan gå så stærkt på de digitale platforme, at nogle spillere inden for kort tid kan miste forretningsgrundlaget, hvis aktører som Google, Apple eller Amazon vælger at bruge deres markedsposition til at fjerne dem fra f.eks. søgeresultater og digitale platforme for at promovere egne produkter.

Den slags misbrug af dominerende markedsposition ser konkurrencekommissær Margrethe Vestager med stor alvor på:

”En af vores primære udfordringer er, at virksomheder kan blive så store på det digitale område, at de kan fjerne konkurrencen meget hurtigt. De har så meget storskala, at de kan gøre det umuligt for andre at konkurrere med dem i den digitale verden,” lød det fra Vestager på en konference på konkurrenceområdet afholdt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor InsideBusiness havde lejlighed til at interviewe konkurrencekommissæren.

Når den slags opstår, kan det være endog meget svært for konkurrencemyndighederne at gribe rettidigt ind.

”Problemet er, at man meget hurtigt når til et tippepunkt, hvor visse virksomheder bliver så store, at de er umulige at konkurrere med. Det er en så udtalt problemstilling, at vi som konkurrencemyndigheder er nødt til at sørge for i de kommende år, at store virksomheder, der vokser meget hurtigt, ikke ødelægger konkurrenterne på et sundt marked.”

Her er tidsfaktoren central på digitale platforme, idet en spiller kan blive udraderet på få dage, hvis en gigant f.eks. vil overtage deres webshop eller andre ydelser – og det betyder, at Vestager og hendes folk må tage nye og langt hårdere metoder i brug:

”Der vil altid være grænser for, hvor hurtigt vi kan gribe ind, for vi kan af åbenlyse årsager ikke gå på kompromis med retssikkerheden. Det betyder også, at vi kan blive nødt til at finde på andre løsninger, hvis et marked allerede er tippet. Så nytter det ikke noget at give en bøde, det er heller ikke sikkert, at det er nok at få en virksomhed til at stoppe sin adfærd. Det kan blive aktuelt at få en spiller til at ændre sin adfærd, så den er med til at genopbygge et velfungerende marked. Det er nogle af de redskaber, vi skal kunne tage i brug.”

Set med danske øjne er en åbenlys case at tage fat på Apple, der i disse år udruller betalingsplatformen Apple Pay i Danmark og Europa. Lige præcis Apple Pay benytter sig af nogle særlige metoder. Således har man i Apple Pay-platformen afskåret andre spillere, f.eks. MobilePay fra at bruge telefonens NFC-teknologi. Det betyder, at Apple Pay via telefonen eller et Apple Watch kan gennemføre en meget mere betjeningsvenlig og hurtig betaling ligesom et kontaktløst dankort, mens man hos MobilePay skal åbne en app og taste et nummer på butikken ind.

Apple har med Apple Pay også valgt at promovere sin egen betalingsapp over for Apple-brugerne, ligesom man har valgt at udelukke f.eks. dankortet fra de kort, som kan bruges på Apple Pay-platformen. Situationen er så grel, at Forbrugerrådet – Tænk anmeldte Apple Pay til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for mere end et år siden. Derefter gik den videre til EU-Kommissionens konkurrenceorgan, da der er tale om en international sag. Nu er man i fuld gang, forsikrer Vestager:

”Vi er opmærksomme på Apple Pay-sagen, og det er også en sag, vi kigger på, og betalingsmarkedet er meget vigtigt for os. Men jeg skal også sige, at Apples Pays markedsandel er ret lille på europæisk og globalt plan, hvor vi ser, at Android-telefonerne fylder mere på markedet. Det er dog rigtigt, at Apples telefoner fylder mere på det danske marked,” siger Vestager til InsideBusiness.

Men er det ikke lige præcis et eksempel på en spiller, der bruger sin dominerende markedsposition til at komme ind på et digitalt marked?

”Det er korrekt, at Apple Pays adfærd umiddelbart synes problematisk, fordi telefonen nærmest tvinger Apple-brugerne til at bruge Apple Pay, og når de så har tilmeldt sig, så er det meget svært eller næsten umuligt at afmelde sig brugen af Apple Pay. Det er nogle af de ting, vi kigger på,” fortsætter Margrethe Vestager. InsideBusiness erfarer tillige fra flere kilder, at EU-Kommissionens folk har spurgt vidt og bredt blandt konkurrenterne om Apples adfærd på betalingsområdet, så man er i fuld gang med at forberede en sag.

Dankortet/Nets: Vi har allerede tabt

Men der skal handles nu, hvis man skal gå nå at bremse Apple Pays indtog og blive den dominerende betalingsaktør herhjemme. Meldingen fra Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets med ansvar for Dankort, lyder nemlig, at slaget allerede er tabt:

”Med introduktionen af Apple Pay og Google Pay er NFC blevet den naturlige måde for forbrugerne at betale via mobilen, da det også er sådan, de har vænnet sig til at betale kontaktløst med det fysiske kort. Dette har nok gjort det sværere for mobilbetalingsløsninger som Dankort-app, der anvender alternative betalingsteknologier, at slå igennem. Vi er glade for Dankort-app, men må også erkende, at vinderen er Apple Pay.”

Jeppe Juul-Andersen lægger ikke skjul på, at man gerne vil have dankortet til at ligge på Apple Pay ved siden af de internationale kreditkort:

”De kunder, der gerne vil betale med mobilen, foretrækker i stigende grad at betale med Apple Pay, som nu må betragtes som den førende mobilbetalingsløsning i de fysiske forretninger. For mig at se er der ikke tvivl om, at det er vinderen blandt wallets for brug i butikker.”

Apple har i Frankrig før accepteret lokale betalingskort, men de danske banker må lægge pres på giganten, mener Dankort-direktøren:

”Vi er åbne for at samarbejde med alle. Dankort er tilgængeligt på mobilen, og kan nemt indgå som betalingsinstrument i alle de wallets, som ønsker at inkludere Dankort. Apple Pay har en løsning for lokale betalingskort, f.eks. i Frankrig. Det er bankerne, der vælger, hvilke kort de vil tilbyde i Apple Pay.”

Jeppe Juul-Andersen påpeger desuden, at ”dankortet er klart det billigste for samfundet og forretningerne samlet set.”

Detailhandlen: Vi vil have dankort

Også i brancheorganisationen Dansk Detail er direktør Jens Birkeholm en klar fortaler for, at dankortet skal ind at ligge på Apple Pays platform:

”Man må sige, at dankortet er markant billigere end Visa og Mastercard. Vi vil gerne have dankort ind i Apple Pay, men det er en beslutning, som kun bankerne kan træffe.”

Ifølge Jens Birkeholm er der ingen tvivl om, at det især er Apple Pay, der vokser på markedet, og det kan blive et stort problem for dankortets evne til at konkurrere. Det skyldes, at butikkerne får lavere priser alt efter mængden og størrelsen af transaktioner. Flytter forretningen sig i retning af Apple Pay, bliver dankortet altså mindre. Derfor har det førsteprioritet at få dankortet ind i Apples app:

”Det har klart den højeste prioritet at få dankortet ind i Apple Pay, for vi kan mærke det direkte på transaktionsomkostningerne. Så må adgangen til NFC-chippen komme i anden runde,” siger Jens Birkeholm.

Apple Pay skal bremses nu

Men det er helt afgørende, at Apple Pay bliver bremset i tide. Sådan lyder advarslen fra ekspert på betalingsområdet, Henning N. Jensen fra Pluscon.

”Det er misbrug af dominerende stilling, og det må myndighederne fortælle Apple. Jyske Bank har allerede været ude at sige, at de er en betydningsfuld aktør. Der er ved at ske det, at markedet er ved at lukke, i og med at Apple Pay bliver for dominerende. Får de lov til, det, så vil Apple Pay sætte sig på den fremtidige betalingsinfrastruktur i Danmark.”

Ifølge Henning N. Jensen er det et samfundsproblem, fordi Apple Pay arbejder med de internationale kreditkort Visa og Mastercard og ikke vil tillade, at dankort kommer ind i Apple Pay. Det skyldes, at forretningerne og i sidste ende samfundet ender med at komme til at betale tre til fire gange mere for en betalingstransaktion. Han giver bankerne skylden for, at dankortet er blevet udelukket fra Apple Pay. Det er aktører som Jyske Bank og Nordea, der var først med at åbne for Apple Pay. Siden er også de lokale banker og Danske Bank gået med.

”De danske banker skal få Apple til at åbne for dankortet i Apple Pay. Jeg er sikker på, at Apple vil lægge dankortet ind, hvis bankerne kræver det. Desuden skal myndighederne kræve, at Apple åbner, så andre betalingsplatforme end Apple Pay kan bruge NFC-teknologien,” siger Henning N. Jensen.

Hos MobilePay, der fortsat vokser og er en langt større aktør end Apple Pay i Danmark, så pressechef Peter Kjærgaard gerne, at man fik adgang til at bruge NFC-teknologien, som man er udelukket fra at bruge i den fysiske handel.

“Vi er generelt tilhængere af en transparent, fri og lige konkurrence. Det er klart, at får vi adgang til at benytte NFC-chippen i iPhone, så vil det markant kunne forbedre den måde, MobilePay fungerer på i butikkerne. Vores brugere vil få en teknisk bedre og mere standardiseret betalingsløsning i forhold til den nuværende teknologi, som baserer sig på Bluetooth. Desuden ville vi med et trylleslag kunne være til stede med vores løsning overalt i butikker i Danmark, hvor man betaler gennem kontaktløse betalingsterminaler.”

Derudover er MobilePay dog fortrøstningsfuld, idet man er tilfreds med sin markedsposition. Således er appens udbredelse gået fra 0 til i dag at omfatte mere end 9 af 10 danskere over 13 år, som benytter en smartphone. I de yngre og midaldrende aldersgrupper benytter næsten alle MobilePay. Hos de ældre er der høj vækst i udbredelsen, men fra et lavere niveau.

“Vores forventning er, at MobilePay fortsætter med at vise kraftig vækst og tage markedsandele på betalingsmarkedet over de kommende år. Vi forventer at vokse omkring 55 pct. på betalte transaktioner i år i Danmark. Og samlet set for MobilePay er forventningen at vokse til solidt over 300 millioner transaktioner i år. Vi har set MobilePay vokse både i fysiske butikker, online, ved fakturaer og faste betalinger, ved indsamlinger samt i det nye produkt Box. Vi tror, at det fortsætter de næste år i et landskab, hvor fysiske kortbetalinger og kontantbetalinger vil tabe markedsandele,” lyder det fra Peter Kjærgaard.

Apple Pay kan åbne for banklån også

At det lige præcis er de danske banker, der kan lukket Apple Pay ind på markedet, kan også gå hen at ramme sektoren som en trojansk hest. I hvert fald advarede nationalbankdirektør Lars Rohde til Finans Danmarks årsmøde mandag banksektoren om, at den næste bølge af konkurrence mod de danske banker kan komme fra lige præcis Apple:

”I de senere år har vi set techgiganter som Apple og Amazon bevæge sig ind på det finansielle marked. Erfaringen fra både USA og Kina viser, at virksomhederne udvider deres oprindelige kerneforretning til at udbyde betalinger og derfra videre til finansielle tjenester såsom långivning. Selv om det er svært at spå om udviklingen på både kort og langt sigt, kan der være nye forretningsmodeller på vej i den finansielle sektor, hvor data og netværkseffekter vil spille en afgørende rolle.”

Apple er ikke vendt tilbage med kommentarer til en række spørgsmål inden deadline.

 

LÆS MERE

Vestager gør klar til indgreb mod Apple Pay

Nets slået på hjemmebane som leverandør af fremtidens betalingsplatform

Er Nets’ nye offensiv mere end varm luft?

Nyt våben skal redde dankortet

Dansk betalingskrig mellem Nets og VISA bryder ud i lys lue

To spillere dropper Dankortet. Usikkerheden vokser

Slagsmål venter om guldrandet farvel til dankortet

Dankort-krig eskalerer: Jyske Bank og Apple Pay dropper nationalkortet

Nervepirrende opgør om dankortets fremtid nærmer sig

Vi går helt tæt på kapitalfonden, der vil købe Nets

Nets-boss vil købe TV 2

Industrielle købere cirkler om Nets

Comeback til fyret AP-direktør: Rådgiver for forgyldt Nets-direktør

Regeringen gør klar til at skyde TV 2-salg i gang