;

Erhvervsturisme er big business – og København stormer frem

Danmark er med 18,8 millioner internationale ankomster i 2018 det største turistland i Norden målt på overnatninger, skriver Peter Franklin Würtz, der som ejer af Norse Theme Parks taler for et øget fokus på vikingeturisme i Danmark.

I løbet af det sidste årti er de besøgende, der ankommer på ferie eller foretager forretningsrejser til Danmark, steget med 51 procent. Heraf er alene 12,5 millioner overnatninger registreret i København i 2018.

Meetingplace Wonderful Copenhagen oplyser, at 56 større kongresser vil blive afholdt her i løbet af 2019-20. Aktiviteten forventes at tiltrække ca. 70.545 delegerede, der fører til 292.000 overnatninger. Alene i København forventes forretningsturisme at generere en omsætning på 1,17 milliarder kroner – med en anslået jobskabelse på 1.600 årsværk.

Tal fra Visit Denmark viser tilsvarende, at fritidsrejsende i gennemsnit bruger knap 1.700 kroner per dag per person, mens en forretningsrejsende bruger knap 4.000 kroner per dag på destinationen (dette er eksklusive fly). Forretningsrejsende tager typisk deres partner med og afsætter ofte et par ekstra dage til at nyde de seværdigheder og oplevelser, byen har at byde på.

Populære aktiviteter er sightseeing, kulinariske oplevelser, kunst og kultur. Forretningsrejsende udviser en klar interesse for ’gør det selv’-ture og -aktiviteter, der er designet til at bringe dem tættere på danskerne.

 

Tourification spreder sig
Et endnu udyrket vækstområde er tourification. Ordet tourification er en sammensætning af ’tour’ og ’gamification’.

Konceptet bygger på via gamification at udvikle nye temaer og populærkulturelle tilbud, der kan supplere de klassiske guidede ture centreret om eksempelvis design, hygge eller nordisk mad. Tourification er en tendens, der forstærker den voksende efterspørgsel efter tilbud, der rammer en bredere målgruppe.

Et eksempel på et tema, der i den grad udgør et uudnyttet potentiale, er vikingetiden. Især København savner flere populærkulturelle tilbud, der udnytter den stigende interesse, der er opstået i kølvandet på tidens mange spil og film om og med inspiration fra vikingerne. Og vikingtematiserede gør det selv-ture er ikke knyttet an til ét specifikt sted, men kan organiseres i stort set enhver by med bånd til de sagnomspundne krigere. Og dem er der mange af i Danmark.

Det unikke koncept med at kombinere rundvisning og gamification vil ikke blot være et incitament for især forretningsrejsende, men vil også vække de latente lokalhistorier, som Danmark er så rig på, til live over for turisterne, der gerne vil høre lokale fortællinger.

En typisk tourificationoplevelse kunne være en gps-tur til ikoniske steder i byen med tilhørende minipodcasts eller mysterier, som forbinder fakta, fiktion og folketro.

Stort potentiale

Størstedelen af en forretningsrejsendes udgifter går til mad, drikkevarer og indkvartering, mens 15 procent bruges på souvenirs og ture. Det giver derfor god mening at udvikle produkter og services målrettet dette behov.

For den driftige turistorienterede leverandør – det være sig hoteller, cafeer, restauranter, museer og andre seværdigheder – er der således masser af vækstmuligheder, hvis man forstår at gribe dem. Ud over selve seværdighederne vil folk kunne besøge udvalgte cafeer og restauranter, som kan servere ’vikingemad’ og ditto drikke! Butikker, som sælger håndværk, tøj, smykker med mere, vil også være interesserede i at betale for at optræde på ’turkortet’.

Sådanne sagkyndige, legende og lærende oplevelser giver eventplanlæggere, agenter og andre relevante spillere nye muligheder for at engagere turisterne og bringe dem endnu tættere på danskerne og vores fælles vikingehistorie.

 

Om Peter Franklin Würtz

Peter Franklin er cand.merc. i design, communication management fra CBS og har i mange år arbejdet inden for turisme- og eventindustrien. I dag rådgiver han såvel store som små virksomheder og organisationer inden for attraktions- og destinationsudvikling og underviser blandt andet på Professionshøjskolen Absalon i København.

Peter Franklin stiftede i 2015 Norse Theme Parks ApS, som han sideløbende udvikler sammen med partnerne Peter Nordgaard og Daniel Santos og et team af ildsjæle.

 

Om Norse Theme Parks

Norse Theme Parks mål er at etablere Nordens første fantasy temapark inspireret af Danmarks vikingekulturarv, folketro og nordisk mytologi. Ud over at henvende sig til familier vil temaparken som noget nyt også henvende sig til rollespillere og gamere ved at inddrage et miks af teknologier, eksempelvis VR og AR.

Kommentér dette blogindlæg herunder