Kan Anders Dam gå på vandet, eller er det bare spin?

Jyske Banks topchef, Anders Dam, har på forunderlig vis formået at fjerne fokus fra bankens dårlige resultater, skriver Karsten Anker, CEO og partner i Borgen Communications & Public Affairs.

Hvad er det med Jyske Banks mangeårige administrerende direktør, Anders Dam? Han har en helt særlig evne til igen og igen at markere sig i medierne med skarpe budskaber om både dette og hint. Man skulle tro, at han har skabt nogle forretningsresultater, der gør ham helt særlig vigtig at lytte til.

Den ene dag fortæller han os alle, at vi har fået ”en kriminel underskov, som malker de offentlige kasser”, den anden dag handler det om negative renter for nogle af bankens kunder. Andre gange handler det om Jyske Banks selvstændighed, som han forsvarer med næb og kløer.

Det synes oplagt, at han trives med at være finanssektorens grimme ælling eller Klods Hans. En oprører, der ikke er som de andre i sektoren. Han er jo hverken grådig eller ligeglad med kunderne, må man forstå. Og banken har vist også en lidt højere moral end andre banker, antydes det.

Anders Dam gør det tilsyneladende godt i den rolle. For erhvervsmedierne ringer ofte til ham for at få nogle skarpe citater, der kan give nogle flere klik på mediernes hjemmesider.

Men hvis man er aktionær i Jyske Bank, må man undre sig.

For hvor er de værdier henne, som Anders Dam er sat i spidsen for at skabe for sine ejere, aktionærerne?

Over de seneste godt fem år har Danske Bank kostet bankens aktionærer et tab på 21 pct., korrigeret for udbytter. Det er i sig selv et voldsomt tab. Det er nærliggende at konkludere, at det er et resultat af al balladen om hvidvask, men det vil være en lidt for simpel konklusion. Danske Bank-aktien har faktisk ikke klaret sig dårligere end Euro Stoxx bank-indekset i samme periode. Faktisk lidt bedre.

Men i samme periode har Jyske Banks aktionærer tabt 40 pct.(!), ligeledes inklusive udbytter. Aktien er i dag 45 pct. mindre værd, end den var i starten af 2014. En helt uhørt udvikling, som i alle mulige andre sammenhænge burde skabe den ene problematiske overskrift efter den anden for Anders Dam.

Når det er værd at kigge på værdiskabelsen siden starten af 2014, er det fordi Jyske Bank indgik aftale om køb af BRFkredit dengang. Købet af BRFkredit var muligvis strategisk rigtigt, men det kan ikke ses i værdiskabelsen.

Jeg bliver ofte kontaktet af virksomheder, der har brug for hjælp til at håndtere kommunikationen af problematiske sager. Og det sker jævnligt, at virksomhederne foreslår, at sagen ‘håndteres’ ved, at vi forsøger at sætte dagsordenen med nogle budskaber om noget helt andet.

I spinprogrammerne på tv har de set, at det er sådan, man gør, hvis man vil fjerne opmærksomheden fra egne problemer.

Jeg svarer altid, at den langtidsholdbare løsning er at håndtere de konkrete problemer. At forsøge at skabe overskrifter om noget helt andet løser ikke noget. Man kan godt komme læbestift på en gris, men det er stadig bare en gris.

Men Anders Dam er humlebien, der ikke burde kunne flyve. Han kan tydeligvis noget, som få andre CEO’s kan. Det er derfor svært ikke at have respekt for ham. Altså medmindre man er aktionær i banken.

Kommentér dette blogindlæg herunder