Få overblikket over den uforudsigelige fintechverden

Aldrig før har det ellers traditionelt set så ’kedelige’ bankområde været så hipt og trendy, som da den første bølge af de nye finansvirksomheder skyllede ind over markedet i kølvandet på finanskrisen. Begreber som ’fintech’ og ’disruption’ har sat en tiltrængt ny dagsorden i den ellers meget traditionsbundne finanssektor, hvor over 450 milliarder kroner er investeret i fintech på globalt plan.

Og antallet af spillere stiger eksponentielt. Allerede ved udgangen af 2015 var der skønsmæssigt ca. 4.000 nye selskaber alene i Storbritannien og USA, og det voksende økosystem af nye finansaktører har længe været beskrevet som den største trussel mod de eksisterende banker.

KPMG har i samarbejde med H2 Ventures kåret verdens 100 bedste fintechvirksomheder i rapporten ’Leading Global Fintech Innovators’. Analysen giver os et fingerpeg om den nuværende udvikling og forretningsfokus inden for fintech.

Fintech i en evolutionsfase

Ifølge KPMG’s rapport er der især en stigning inden for betalings- og lånetjenester.

Ændrede markedsforhold, herunder reguleringer og en mere digital forbrugeradfærd, har åbnet for et kreativt og strategisk rum med plads til nye produkter over et langt bredere spektrum end tidligere. Data og analyse, investeringsservices, digital valuta, og blockchain er områder med megen aktivitet.

Samtidig kan vi observere, at fintech er gået ind i en evolutionsfase, hvor forsikringsorienterede teknologiselskaber (Insurtech) og regulative teknologiselskaber (Regtech) har fået større opmærksomhed de seneste 12 måneder.

Der er et vakuum for tjenester, der kan løfte de traditionelle aktører i finanssektoren, og jeg ser et grundlag for en win-win-situation, hvor bankerne selv imødekommer potentielle trusler, og fintechvirksomheder skaber deres egen tilgang til bankernes funding, kundebase og styrker adgangen til finanssektorens infrastruktur.

Vejen frem for Nordisk Fintech

Selv om antallet af førende fintechs fortsat er størst i USA, UK og Kina, så spirer de kommende fintechudfordrere på de europæiske markeder og begynder at gøre sig bemærket i en international kontekst. Norden er på fremmarch, og med organisationer som Copenhagen FinTech (tidligere CFIR) oplever også København og Danmark en positiv udvikling.

Jeg ser, at både forsikring, compliance og kundeoplevelse er på agendaen i den nordiske fintechsfære og blandt etablerede aktører. Gennem virtuelle robotter, kunstig intelligens, og maskinlæring kan finansvirksomheder mangedoble værdien af eksisterende data. Og med et højt mobilbrug og lave udskiftningsomkostninger for nordiske kunder er der ingen banker, som har råd til at sidde på hænderne. Det er virkelig en tid, hvor first mover advantage mere end nogensinde gør sig gældende.

Danske Coinify var tidligt på markedet med at udvikle forskellige former for bitcoinbetalinger til forretninger og er nu verdens fjerdestørste på området. MobilePay er et lysende eksempel i forhold til mobile betalingsløsninger, hvor over halvdelen af landets befolkning nu bruger betalingsløsningen regelmæssigt.

På listen over de 100 mest interessante fintechstartups i 2016 har vi den danske fintechvirksomhed NewBanking, som udfordrer den traditionelle måde at bekæmpe hvidvask ved at fokusere på selve pengestrømmene. Svenske Klarna har gennem sin enkle og netbaserede betalingsplatform kapret omkring 10 procent af det europæiske e-handelsmarked, og iZettle har med sin app gjort det traditionelle kasseapparat digitalt. Islandske Meniga laver applikationer til pleje af personlig finans, der sælges direkte til storbanker, som selv videreformidler løsningerne til egne slutkunder.

Afgørende fase for Fintech og finansvirksomheder

I de sidste tre-fire år har den enorme opmærksomhed og stigende investeringer i fintech alarmeret de etablerede spillere, og det er nærmere reglen end undtagelsen, at enhver større finansaktør skal have ’innovationscentre’ i forsvar mod den nye konkurrence.

Vi bevæger os nu ind i en ny fase af fintechudviklingen, hvor partnerskab, imødekommelse, og samarbejdsvilje er afgørende. De virksomheder, der ikke skynder sig at følge med udviklingen, risikerer at blive hægtet af og blive efterladt i startblokken. Fintechs og finanvirksomheder skal handle taktisk, og de bør hver især se nærmere på tre væsentlige forhold

Som etableret spiller skal man:

  1.  forstå sine kunder og hvilken servicering de behøver – og herefter prioritere indsatsområder for fintechløsninger
  2. forstå, at de dele af bankernes værdikæde, der kan blive udsat for reel disruption – de såkaldte cash cows i form af passive gebyrer og afgifter ­­– er kommet i fokus både hos slutkunderne og fintechs
  3. tilrettelægge samarbejdet, der med optimal brug af data vil sikre vinderne. Ved at opstille databaser med anvendelig data vil fintechs hurtigt kunne optimere udnyttelsen af potentialet i bankernes informationsgrundlag og skabe vækst for både top- og bundlinje.

Som fintechvirksomhed er det

  1. absolut kritisk at identificere en relevant, forståelig og interessant usercase for slutbrugerne. Detaljeret indsigt i forbrugernes ønsker og behov er grundlaget for ny teknologi
  2. afgørende at gøre sig fortrolig med sektorens infrastruktur og regulering og kom sine kunder i forkøbet med hensyn til potentielle rammeproblemer
  3. afgørende at være afklaret om, hvilken rolle fintech-øsningen skal have. Hvis du virkelig ønsker at være en ’disruptor’, skal du holde dig til én problemstilling frem for at forsøge at omlægge hele sektoren

Kort fortalt, er der mange elementer, både etablerede og nye aktører skal forholde sig til, men der er næppe tvivl om, at vinderne af denne nye fase af fintechudviklingen vil komme både branchen og forbrugerne til gode.

Kommentér dette blogindlæg herunder