MadsRaahede-7

Ugens Insider

Ny topchef i KPMG går på jagt efter markedsandele. Men det bliver uden opkøb

Ti år efter revisorkrigen med rivalen EY er KPMG tilbage på det niveau, revisionshuset havde, inden det blev bombet tilbage til start. Det sker med Mads Raahede som ny topchef. Han varsler en offensiv på tre områder, men det bliver uden opkøb, siger Mads Raahede, som personligt håber at sætte et stort aftryk på KPMG’s værdier.

Fredag i sidste uge kunne KPMG fejre tiårsfødselsdag.

Den runde fødselsdag markerer, at det nu er over ti år siden, at partnerne i det daværende KPMG under stor dramatik og opmærksomhed meldte sig ud af det globale KPMG-netværk for at melde sig under fanerne hos rivalen EY.

Kuppet efterlod KPMG uden en dansk organisation, mens omsætningen på godt 1,5 milliarder kroner forduftede som dug for solen. Med penge i ryggen fra det globale KPMG-netværk måtte revisionshuset starte forfra og kæmpe sig tilbage på det danske marked.

Ti år efter – ja, blot få dage før KPMG’s tiårsfødselsdag – kunne revisionshuset endegyldigt konstatere, at man er tilbage på fordums styrke.

Et nyt regnskab fra KPMG viser, at omsætningen er vokset 9 procent til 1,48 milliarder kroner, og dermed er revisionshuset tilbage på niveauet fra før revisorkrigen, der trak lange spor i branchen i årene efter.

Tilbagekomsten til tidligere tiders niveauer sker med en ny mand i spidsen for KPMG.

Efter næsten et halvt års ventetid pegede partnerkredsen i KPMG i november sidste år på 52-årige Mads Raahede som ny seniorpartner og administrerende direktør. Han afløste Morten Mønster, der måtte trække sig af familiære årsager i foråret.

Mads Raahede kommer ikke med paladsrevolutioner i KPMG. Men han lægger ikke skjul på, at hans ambitioner er, at KPMG skal vokse under hans kommando.

”Der skal ikke herske tvivl om, at vi gerne vil være større. Nu er vi tilbage, hvor vi kom fra for ti år siden. Men jeg har ikke tænkt mig at stoppe her. Vi har en god position til at erobre markedsandele, og jeg synes, at vi har en organisation, som giver folk plads til den udvikling, de ønsker og forventer – også hurtigere udvikling end hos vores konkurrenter,” siger Mads Raahede.

Han udelukker dog for nuværende, at KPMG kommer til at deltage i den store konsolidering, der lige nu ruller ind over revisionsbranchen med opkøb og fusioner.

”Jeg er ikke på opkøbsjagt. Vi tror på, at vi er godt gearet til organisk vækst.”

Vil genbesøge strategi

Under Mads Raahedes forgænger, Morten Mønster, blev den nuværende strategi ’Together and for better’ søsat med den målsætning, at KPMG’s omsætning skal øges til 2 milliarder kroner inden 2027.

Den ambition er der ikke rokket ved med Mads Raahedes tiltræden som ny topchef. Men han varsler, at KPMG kommer til at genbesøge strategien, som skal tage KPMG fra ”barndommen ind i teenageårene”, som han formulerer det.

”Vi kommer til at genbesøge vores strategi. Verden står ikke stille. Den sidste strategi blev lavet for to år siden. Den er ikke forkert, men man skal genbesøge en strategi. Vores plan er at være færdige med en ny strategi til oktober, hvor vi træder ind i et nyt regnskabsår. Lige nu er målsætningen den samme – indtil vi ændrer den,” siger Mads Raahede.

Den nye topchef vil dog gerne afsløre, at især tre områder bliver centrale i KPMG’s bestræbelser på at nærmere sig rivalerne i big four, Deloitte, PwC og EY, yderligere.

”Vi kommer helt sikkert til at kigge mere på AI, bredere på teknologi og selvfølgelig også på, hvilken rolle vi skal spille inden for ESG. Hvad vi sætter af målsætninger, er for tidligt at sige,” siger han.

Kunstig intelligens, eller AI, kalder Mads Raahede en gamechanger.

”Hvad vi ved om AI i dag, vidste vi ikke for få år siden, og vi ved heller ikke, hvordan AI ser ud og to til fem år. Det er en gamechanger for både audit og advisory. Det er vi nødt til at forholde os til. Ikke blot i forhold til markedet, men også internt,” siger han.

”Vi skal være konkurrencedygtige, i forhold til at vi er dem, der ved mest om, hvad teknologien skal bruges til. Vi skal ikke nødvendigvis udvikle den. Men vi skal gerne være dem, man ringer til, hvis man vil vide, hvordan AI kan bruges i en given forretning. Vi er allerede langt, men det er helt klart en profil, vi skal skærpe,” tilføjer han.

Revisionsforretning skal vinde markedsandele

KPMG’s vej tilbage i big four er på mange måder en succeshistorie. Med til historien hører dog også, at KPMG endnu ikke har formået at opbygge en nævneværdig forretning inden for klassisk revision.

I det seneste regnskab voksede revisionsforretningen godt nok 4,7 procent, men med en omsætning på 286 millioner kroner er KPMG fortsat milevidt fra de øvrige big four-konkurrenter, der alle har en revisionsomsætning på over 1 milliard kroner.

Mads Raahedes forgænger, Morten Mønster, fastslog flere gange, at afstanden til rivalerne på den historiske kerneforretning skal mindskes. Den ambition deler Mads Raahede.

”Der er ingen tvivl om, at vi ikke har de markedsandele, vi gerne vil have. Det står ikke til diskussion. Vi vil gerne vækste – også gerne tocifrede vækstrater. Vi har en del segmenter, vi stadig kan tage fat på. Der er ingen tvivl om, at noget af det, vi arbejder på, er, hvordan vi kan blive mere effektive og dermed også mere konkurrencedygtige,” siger han.

Samtidig slår Mads Raahede fast, at KPMG også har ambitioner om at blande sig i konkurrencen om landets allerstørste virksomheder, herunder de børsnoterede C25-virksomheder. Under Morten Mønster lød det ellers, at KPMG ikke ville gøre sig store anstrengelser for at vinde de allerstørste virksomheder over. I stedet var fokus på spændet mellem de 100 og 1.000 største virksomheder.

”Vi vil gerne have både large cap- og smv-kunder, men det er smv-segmentet vi vokser mest indenfor. Men vi vil gerne lægge endnu mere tryk i markedet,” siger Mads Raahede.

Vil sætte aftryk på værdier

Spørger man KPMG’s nye topchef, hvilket aftryk han håber at efterlade KPGM med, når han engang træder tilbage, kredser han især om værdierne i revisionshuset.

Ifølge Mads Raahede har KPMG i dag ry for et være det mest medarbejdervenlige i big four. Den position kerer han sig om, men han ser også plads til forbedringer.

”Vi vil helt sikkert øge fokus på, at vi vil være det bedste sted at være. En ting er de forretningsmæssige mål, men jeg lægger også meget vægt på, at vi skal være den bedste arbejdsplads. Vi er ikke et dårligt sted i dag. Tværtimod. Vi får de ratings, vi gerne vil have, men vi er nødt til at have fokus på vores ansatte og organisationen for også at være det, vi gerne vil være i markedet,” siger Mads Raahede.

Som noget nyt har han derfor stiftet et såkaldt sounding board, hvor yngre medarbejdere kan sparre med Mads Raahede, ligesom han har indført et ask me anything-koncept og inviteret ansatte på øl på Roskilde Festival.

”Jeg har gjort meget ud at være i øjenhøjde med organisationen. Der skal være en relation, som alle tror på. Jeg kommer til at tage svære beslutninger undervejs, og derfor er det vigtigt, at organisationen tror på mig, og at vi står sammen,” siger han.

Afviser uro

Mads Raahede kan – og vil ikke, siger han – løbe fra, at han er KPMG’s fjerde topchef på bare ti år.

”Jeg er ikke naiv. Jeg ved godt, at når man har hyppige skift, sår det en vis usikkerhed. Derfor ser jeg det også som opgave at sikre kontinuiteten for omverdenen, partnergruppen og organisationen,” siger han.

Som InsideBusiness tidligere har beskrevet, ulmede der en overgang en vis uro i partnerkredsen op til Mads Raahedes udnævnelse, hvor mindst fire såkaldte equitypartnere forlod KPMG inden for kort tid.

Mads Raahede genkender dog ikke det billede, siger han.

”Jeg kan ikke genkende, at vi har haft magtkampe. Vi skulle bruge noget tid på at finde ud, hvem der skulle afløse Morten. Det foregik i bestyrelsen. Men jeg kan ikke genkende, at der var noget dramatik undervejs,” siger han.

Læs mere

Deloitte svinger sparekniven i konsulentforretning

Revisorkæmper får kold skulder af det offentlige i milliardstor konsulentaftale

Managementkonsulenter vejrer morgenluft efter svært 2023. Disse temaer vil fylde i år

Partner-uro fortsætter i stort konsulenthus

Her er kapitalfondenes foretrukne M&A-konsulenter

M&A-profil forlader førende konsulenthus

Statens konsulentstop har ramt rådgivere hårdt. Deloitte må afgive tronen

Implement stormer frem og skruer op for blusset på international satsning

Her er konsulenthusene, der vokser mest

Stort konsulenthus stormer frem efter magre år

Store konsulenthuse dropper milliardaftale med staten

Amerikanske konsulentkæmper i bakgear i Danmark

Konsulenthuse presses af nye krav fra talenter. Se husene med flest stjerner hos de unge