;
danica

Pension

Afsløring: Finanstilsynet angriber offensive pensionsselskaber

Der bliver nu sat hårdt mod hårdt fra Finanstilsynet mod de kommercielle danske pensionsspillere, som har været mest offensive i jagten på nye kunder for at udnytte det gamle SUL-regime. De skal nu rapportere om nye kundeaftaler med meget kort deadline. Danica afviser, at man har overnormal kundehugst

De mest offensive kommercielle pensionsselskaber med Danica i front kan nu for alvor mærke Finanstilsynets hede ånde i nakken. Det kommer sig af, at Finanstilsynet har udsendt et brev til hele pensionsbranchen, der kommer til at give sved på panden.

I brevet, som InsideBusiness har set, kan man læse, at Finanstilsynet går benhårdt efter at afdække, hvor mange pensionsaftaler med syge- og ulykkesforsikringer selskaberne har indgået fra 1. april til 31. august, herunder hvilket omfang disse aftaler har målt på hensættelser.

Man er også meget interesseret i at finde ud af, hvor mange af disse aftaler der oprindelig havde udløb i 2021, og hvor mange der havde udløb efter 2021. Dette sker utvivlsomt for at afdække, om nogen af pensionsselskaberne bevidst forsøger at udnytte situationen til at kapre kunder inden den meget omdiskuterede bekendtgørelse om nye SUL-regler træder i kraft.

Finanstilsynet er således interesseret i at afdække, om ”der er givet rabat i forbindelse med disse gennemførte forlængelser og i givet fald, hvilket beløb der er givet rabat for i alt.”

Svarfristen på spørgsmålene er bare 14 dage, hvilket understreger, hvor alvorligt myndigheder ser på sagen, hvis det kan dokumenteres, at selskaberne i bogstavelig forstand slår et hul i jorden lige før deadline.

Danica: Vi har ikke gjort noget galt

Finanstilsynet ønsker ikke at kommentere sagen, og hos Danica understreger direktør Søren Lockwood, at man tager eventuel dialog med Finanstilsynet, hvor ”vi altid svarer på de spørgsmål, vi får.”

Det er i det hele taget Danica, som spiller en hovedrolle i forløbet, som altså nu rammer alle pensionsselskaberne med brevet.

Det sker, efter at Økonomisk Ugebrev beskrev, hvordan det Danske Bank-ejede pensionsselskab i samarbejde med mæglerhuset Willis Towers Watson havde fuldt tryk på at erobre pensionskunder under de gamle regler. En problemstilling, som også AP Pensions direktør, Bo Normann, havde rejst i mediet, hvor han advarede om en slags frit lejde-stemning i markedet, hvor SUL-priserne fortsat er på niveau eller lavere end de seneste år, ligesom man åbenbart er begyndt at garantere priserne i fem år, hvor to til tre år ellers har været det markedskonforme.

Hos Danica begrunder Søren Lockwood over for InsideBusiness den seneste kundehugst med, at man efter købet af SEB nu endelig er klar til at træde speederen i bund:

”Efter nogle år med fokus på integrationen af SEB Pension kan vi nu lægge det tryk i markedet, som vores størrelse berettiger til, og det bliver, oplever vi, taget rigtig godt imod, og derfor har vi i år en markant og lønsom vækst.”

Ifølge Søren Lockwood oplever man stor konkurrence og aktivitet i markedet, men det har været sådan i flere år, så det er ikke ekstraordinært lige i disse måneder. På den baggrund afviser han, at man har ændret sin ageren på markedet som følge af den kommende SUL-bekendtgørelse.

”Vi kan afvise, at vi laver hasteaftaler eller er ekstra aktive på markedet i de her måneder, og vi kan afvise, at vi tager forretning ind, som ikke er lønsom. Vi vil ikke vækste for vækstens skyld, men fordi den skal give mening for kunderne og Danica Pension, hvilket vores resultater viser.”

Danica: Business as usual

Det afgørende ved den nye SUL-bekendtgørelse er, at den foreløbig ser ud til at afkræve selskaberne et langt mere hardcore fokus, at underskudsgivende forsikringsordninger på tab af erhvervsevne ikke må subsidieres af dyre investeringsomkostninger. På den baggrund oplyser Søren Lockwood, at man altså ikke bruger den nuværende panik før lukketid til at hamstre kunder.

”Vi regner, som vi altid har gjort det. Et kig på vores regnskaber viser, at vi har stor vækst på både top- og bundlinje, og at vores vækst derfor er lønsom, og det er afgørende for os.”

I det hele taget mener Søren Lockwood, at man står stærkt i Danica, og at det er derfor, det går godt.

”Vi står godt i markedet med et stærkt samlet værditilbud, der består af proaktiv og tryghedsskabende rådgivning, langsigtede konkurrencedygtige afkast efter omkostninger, stort fokus på bæredygtighed i vores investeringer og stærke sundhedsløsninger. Vi oplever, at kunderne vælger det til, hvilket viser, at det ikke kun handler om pris. Vi er rigtig glade for væksten, men især fordi den er lønsom, hvilket er afgørende for os.”

Willis-direktør: Vi er kundens mand

Også hos Willis Towers Watson afviser man den kritik, som oprindeligt blev rejst af Økonomisk Ugebrev om, at man var lovlig velvillige overfor Danica i de store udbudsrunder.

“Vi er kundens mand, er 100 pct. uvildige og fokuseret på det samlede værditilbud til kunderne – så der er i hvert fald ikke noget at komme efter. Vi behandler alle selskaber med stor respekt, men vi går aldrig på kompromis med vores rolle og det er som sagt at varetage kundernes interesser,” siger Lars Christensen, CEO, partner leder for Willis Towers Watsons pensionsområde i Danmark.

I brancheorganisationen Forsikring & Pension kommer Finanstilsynets øgede interesse for medlemmernes ageren ikke bag på vicedirektør Jan V. Hansen:

”Det er helt naturligt, at Finanstilsynet fører løbende tilsyn med syge- og ulykkesforsikringerne, selvom der er stillet en ændring af bekendtgørelsen i udsigt. Alt andet ville være overraskende. F&P er optaget af, at de kommende ændringer af SUL-bekendtgørelsen sikrer lige konkurrence og gode vilkår for fortsat at tilbyde kunderne opsparing og forsikringer i ét pensionsprodukt.”

Læs også Pensionsudfordrer gafler storkundeaftaler fra pensionsgiganter på kritisk tidspunkt

 

Læs mere

Afsløring: Finanstilsynet angriber offensive pensionsselskaber

Kunders penge fanget i pensionskasser, der blokerer for flytning

PensionDanmark rykker tæt på våbenindustrien

Pensionsbranchen har et stort forklaringsproblem

Her er de kommende udfordringer for pensionsbranchen

Her de bedste og værste afkast i pensionsbranchen i 2021

Afsløring: En række pensions- og forsikringsselskaber politianmeldes

Velliv sender stikpille til alvorlig hovedpine for pensionsbranchen

Konflikt i hele pensionsbranchen: Flere spillere blokerer for flytning af pensioner

AP Pension napper kæmpe aftale fra PFA

Ny retning fra datacentral i pensionsbranchen

Mæglerhus stormer ind på forsikrings- og pensionsmarkedet

Fremadstormende pensionskonsulenter vil spille nøglerolle i unbundling

Salg af Topdanmark Liv kan give problemer på markedspladsen

Nye aktører gør klar til angreb på firmapensionsmarkedet

Pensionsbranchen står splittet om kunders investeringsvalg

Omstridt storkundeaftale afslører ny retning på pensionsmarkedet