;
Bain

Inside story

Aftale med Qvartz er på plads. Bain overtager hele butikken

Læk og forsinkelser har kompliceret salget af Qvartz, men nu er aftalen underskrevet. Samtidig er fremtiden nu afklaret for datterselskaberne og spørgsmålet om de udenlandske aktiviteter.

Efter en lang og krævende salgsproces i mere eller mindre fuld offentlighed er der nu langt om længe skrevet under på aftalen mellem det danske konsulenthus Qvartz og den amerikanske rival Bain & Company.

Salget er en realitet for de 32 Qvartz-partnere, der bliver en del af Bain, og med aftalen i hus er der nu også skabt klarhed om fremtiden for de dele af Qvartz, der ikke passer lige så naturligt ind i det nye setup som den nordiske kerneforretning.

Det har således længe været uklart, om søsterselskabet Vertical, der et innovationshus med digitalt fokus, ville blive en del af den endelige aftale, ligesom det i salgstilkendegivelsen i december heller ikke var afklaret endnu, om Bain også ville overtage aktiviteterne og partnerne uden for Norden.

Det er et område, som Qvartz har brugt betydelige ressourcer på de senere år. Konsulenthuset har plantet flag og hyret partnere i blandt andet Hamborg, New York og Singapore, men selv om de udenlandske kontorer har bidraget til ekspansionen af Qvartz, er det også områder, hvor Bain & Company allerede er repræsenteret.

I branchen har man derfor løbende sat spørgsmålstegn ved, hvilken interesse Bain skulle have i at overtage aktiviteter, der ikke er en del af den nordiske ekspansionsplan, som er formålet med opkøbet, og med 35 ansatte i Vertical og 160 ansatte i Qvartz uden for Norden har det været væsentlige spørgsmål at få afklaret.

Bain overtager rub og stub

Managing partner Torsten Hvidt fra Qvartz gør det nu klart over for InsideBusiness, at ”alle partnere, kontorer og søsterselskaber er med,” hvilket altså sikrer fremtiden for alle de i alt 450 ansatte i Qvartz.

I Vertical er det ikke overraskende en afklaring, man er svært godt tilfreds med. Qvatz købte en majoritetspost i Vertical i 2017 for at få en pendant til de store managementkonsulenthuses digitale innovationsenheder som for eksempel McKinsey Digital og BCG Digital Ventures, og med overtagelsen af Vertical får Bain også fat i en forretning med pæne vækstrater.

”Det er megafedt. Det betyder, at vi får væsentlig mere skala, og samtidig udgør Norden en stærk platform for Bain, fordi vi som samfund og med vores virksomheder i Norden er blandt de mest digitale og innovative i verden,” siger Joachim Allerup, der er partner og medstifter af Vertical, og tilføjer, at det hele tiden har været en del af planen at Vertical skulle være en del af Bain & Company.

I Bain findes der i forvejen de to digitale forretningsenheder Bain Vector og Bain Adapt, og de rimer på det, Vertical laver i dag. Selv om Qvartz og Bain formelt først må fordele rollerne imellem sig, når konkurrencemyndighederne har godkendt handlen, er det således meget nærliggende at integrere Vertical i en af de to forretningsenheder.

Umuligt at fordele rollerne

Hvordan rollerne skal fordeles mellem de øvrige partnere i det nye Bain, er derimod sværere at forudse.

Qvartz har oplyst, at managing partner Hans Henrik Beck ser ud til at skulle dele titlen som nordisk chef med Bain-partner Dan Kuzmic. Han er dog vant til at dele sin titel, idet han har kørt Qvartz som et parløb med Torsten Hvidt efter fusionen med Copenhagen Consulting Company i 2010.

Det ser derimod langt sværere ud med de øvrige partnerlag i Bain. Med købet af Qvartz og udnævnelsen af fem nye Bain-partnere i sidste måned tæller det nye nordiske setup nu omkring 60 partnere, og selv om vækstforventningerne er optimistiske, kan det med så mange nye partnere ikke undgås, at der kommer gnidninger.

I starten vil der være et overlap mellem nogle af de nordiske partneres områder, og Qvartz har således også bekendtgjort, at der vil være overlap og dobbeltroller nogle steder i den første tid.

Det bliver ikke en let opgave at gøre alle tilfredse. På den ene side har Qvartz-partnerne accepteret at blive en del af Bain uden at kende deres funktion i det nye setup. De færreste erfarne konsulentpartnere har lyst til at sidde på bænken, så hvis de ikke føler, at der er plads til dem, vil de søge over til konkurrenterne.

Omvendt må nogle af de eksisterende Bain-partnere acceptere, at deres forretningsområde i en periode skal deles med en eller flere andre. Hvis de er utilfredse, vil de heller ikke have svært ved at finde ansættelse andre steder.

Problemet er, at de to konsulenthuse først kan begynde at fordele rollerne, når de har fået konkurrencemyndighedernes endelige godkendelse, der ventes at komme 31. marts. Det er der, kampen om fastholdelse for alvor begynder.

 

LÆS OGSÅ

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse

Kæmpeopkøb udløser krig på konsulentmarkedet

Revisorkæmpe på kant med regnskabsregler

Her er konsulentbranchens førende spillere

Konsulenter i vildrede efter pludseligt aftalestop i staten

Ny teknologi æder konsulenternes kerneforretning

Politikere vil slagte konsulenternes guldæg

Eksperter slår alarm: Umuligt at skære konsulenter væk