;
sover

Sponsoreret artikel

Akademiker, får du søvn nok?

Søvn er et behov, man aldrig bør ignorere. Hvis du ser på behovspyramiden, finder du søvnen i samme kategori som mad, drikke og ilt; den er helt vital. Jo længere man går uden søvn, jo værre får man det, og som resultat vil man også præstere værre og værre. Sover du nok?

Søvn er nødvendigt for at lære. Vi kan nemlig ikke modtage og indsamle ny information, hvis ikke vi får sovet. Man er endnu ikke sikker på, præcis hvad der sker i hjernen under søvnen, men et bud lyder på, at hjernen bruger tiden på at sortere i dagens oplysninger.

Alt det, vi har tænkt, set, vidnet, læst og hørt om i løbet af dagen, skal passe ind i det system af viden, vi allerede har. Det er den måde, som hjernen bearbejder information på, så vi kan huske det og bruge det igen. Selvom vores bevidsthed sover, arbejder hjernen altså stadigvæk.

Søvn og sindet

Hvis man ikke sover nok, eller sover godt nok, får hjernen ikke muligheden for at gennemgå dagens oplysninger.

Det betyder, at de oplysninger risikerer at blive glemt, og sådan kan det gå med mange oplysninger, hvis man fortsætter med at sove dårligt. Det kan blive en meget frustrerende oplevelse, da man kan mærke, at ens hjerne ikke helt fungerer, som den skal. Man føler sig langsommere, og det gør ofte en mere irritabel. Søvnunderskud er derfor noget, der både påvirker dig og de mennesker, du har omkring dig.

Søvn og kroppen

Søvn er ikke kun nødvendigt for vores hjerne; det er også vigtigt for vores krop. Under søvnen får kroppen nemlig mulighed for at slappe af. Selvfølgelig pumper hjertet stadig blod igennem årerne, men musklerne og leddene slapper af og køler ned.

Hvis man ikke sover nok, vil de ekstra vågne timer slide unødvendigt på vores muskler og led, og det kan få konsekvenser. Døjer man allerede med smerter, for eksempel muskelsmerter, kan de forværres, hvis man ikke sover nok. Samtidig kan det blive sværere at sove, hvis man har smerter, så det kan ende som en ond cirkel. Derfor er du nødt til at gøre noget for at forbedre din søvn.

Hvordan sover du?

Hvordan kan man forbedre sin søvn? Først skal du tænke over, hvordan du egentlig sover nu. Man siger, at en almindelig voksen skal sove 7-8 timer hver nat, men nogle mennesker har brug for lidt mere søvn, imens andre har brug for lidt mindre. Men det er ikke kun mængden af søvn, der gælder. Det er også kvaliteten af søvnen. En tyngdedyne kan måske hjælpe dig med at sove bedre.

Klik videre for at se flere fordele ved en tyngdedyne.

Din søvn

Din søvn er vigtig, og det er noget, du bør prioritere. Din generelle livskvalitet vil falde, hvis du ikke får søvn nok, så det er noget, der er værd at passe på. Tænk over, hvilke sovevaner du har, og overvej, hvordan du kan ændre på dem, så du kan sove bedre og nok.