I den udenlandske presse har man gennem længere tid kunnet læse om en stigende tendens i Storbritannien og USA, hvor biler bliver stjålet ved at kopiere signalet fra bilnøgler, der ligger i private hjem, og hvor tyvene så kan snyde bilen til at tro, at den rigtige nøgle bliver brugt til at låse bilen op. Med andre ord bliver bilerne stjålet uden fysisk indbrud i bilen og uden at have fysisk adgang til bilens nøgle.
Motorforeningen FDM har gennem flere år beskrevet problemstillingen med disse teknologier og henledt opmærksomhed herpå. Senest i en artikel, hvori 501 bilmodeller blev testet for, om de kan åbnes med det digitale udstyr, som tyve bruger med denne metode – kun 24 af de testede biler er sikret mod denne form for digitalt tyveri.
InsideForsikring
Denne artikel kommer fra InsideBusiness’ nye branchemedie med fokus på forsikringsbranchen, InsideForsikring. Skriv til os, hvis du ønsker at abonnere eller konvertere dit abonnement på kontakt@insideforsikring.dk
Teknologi kan bruges til at stjæle biler på flere forskellige måder. I de metoder, som for tiden får opmærksomhed i USA og Storbritannien, har tyven en modtager tæt på nøglen, som kopierer nøglens signal til bilen, og derefter videresender det til en anden sender, som tyven har tæt på bilen. Det får bilen til at tro, at nøglen befinder sig tæt på bilen, men i realiteten er det bare nøglens signal, der bliver sendt over lang afstand.
Det tyder på, at denne form for tyverier også finder sted i Danmark. Fra Forsikring & Pension lyder det, at der i forsikringsbranchens statistik har været registeret omkring 20 politianmeldelser på årsbasis de seneste par år, hvor et biltyveri er anmeldt som keyless, altså nøgleløs, og hvor der er tale om biler i den dyrere ende af skalaen.
Denne form for kreative, digitale biltyverier dog ikke en tendens, der boner stort ud blandt bilerne i de danske byer og på villavejene. FDM oplyser til InsideForsikring, at man på nuværende tidspunkt ikke har nogen sager i FDM, hvor et medlem har fået stjålet et køretøj med digitalt udstyr, der bruges til at kopiere signalet fra en bilnøgle.
”Det kan være, fordi der ikke er nogen sager, eller fordi forsikringsselskaberne lukker sagerne. Men vi får ikke rigtig nogen henvendelser om det i øjeblikket. Jeg tror, at det til dels skyldes, at de her teknologier generelt set ikke er et problem, og især ikke i takt med at biler bliver nyere og får ny teknologi, hvor bilnøglen eksempelvis falder i søvn ved inaktivitet, så dens signal ikke kan kopieres,” siger Karsten Meyland Lemche, journalist hos FDM, der har beskæftiget sig med problematikken gennem flere år.
Forsikringsselskaber øjner ingen dansk tendens
Hos GF Forsikring er de digitale biltyverier heller ikke en tendens, der har gjort væsen af sig blandt selskabets bilforsikringskunder, siger Per Haulund, skadesdirektør i GF Forsikring.
”Vi har af og til et totaltyveri af en bil, men vi har faktisk ingen erfaring med tyveri af nøglefri biler, hvor nøglen er blevet skannet. Vi følger det og ser, hvad der bliver skrevet om emnet, og vi er klar over, at man kan skanne en nøgle gennem et vindue, hvis den eksempelvis ligger inde på et køkkenbord. Eller man kan skanne en nøgle, når man går forbi folk eller parkerer ude foran supermarkedet, for så at køre væk i bilen.”
”Det er vi med på. Vi har bare ikke prøvet det endnu. Det er ikke noget, vi lige ser, og vi har da trods alt mange biler forsikret, så jeg tror ikke, at det er så udbredt,” siger skadesdirektøren.
Af samme grund er man i GF Forsikring ikke videre bekymret for disse tyverier på nuværende tidspunkt.
”Men det er klart, at hvis det bliver udbredt at stjæle biler med denne metode, så vil det give anledning til bekymring. Bilbranchen udvikler hele tiden tyverisikringen af biler, og så kommer tyvene i hælene på dem og kan knække det en gang til. Men lige nu er det ikke en trend, vi ser, og det er ikke et problem for os,” siger GF Forsikrings skadesdirektør.
Heller i Topdanmark har man bemærket tendensen, lyder det fra Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark.
”Vi oplever ikke, at der er et mønster i sådan en form for tyveri, og kan derfor ikke genkende det samme billede som i USA og Storbritannien.”
”Når det er sagt, så følger vi naturligvis med i udviklingen på området og er opmærksomme på, om vi begynder at se et mønster på den type scenarier,” siger skadesdirektøren i en kommentar.
Tryg oplyser til InsideForsikring, at tyveri af ’nøglefri’ biler undersøges og dækkes som et hvilket som helst andet biltyveri, jævnfør betingelserne.
“Vi holder øje med udviklingen, så vi kan reagere, hvis det bliver nødvendigt, for eksempel i forhold til krav om opbevaring af ’nøglen’ på en bestemt måde, der forhindrer den type tyveri,” skriver Trygs presseafdeling.
Biltyveri i Danmark står for fald
Ser man mere bredt på forekomsten af biltyveri i Danmark, er der umiddelbart ikke nogen stigende tendens at spore, hvis man kigger på Danmarks Statistiks opgørelse over anmeldelse af tyveri og brugstyveri af biler. Her viser tallene tværtimod en nedadgående tendens for det samlede antal anmeldelser af tyveri og brugstyveri på årsbasis siden 2010.
Statistikken siger imidlertid ikke noget om, hvor mange af de anmeldte tyverier af køretøjer der er udført ved at stjæle bil ved hjælp af det elektroniske udstyr.
Antallet af anmeldelser i grafikken skal ses i lyset af, at der i 2020 var omkring 2,7 millioner personbiler i Danmark.
Læs mere
Forsikringselement er afgørende i milliard-opgør om danskernes opsparing
Kapitalfond køber sig ind i forsikringsagentur forud for global ekspansion
Substans eller bullshitbingo: Se forsikringsbranchens sommermediestunts
Sådan ser styrkeforholdene ud i dansk skadesforsikring efter fusionsbølge
Gjensidige køber Dansk Tandforsikring – og gør klar til nordisk tandekspansion
Appetitten på risikable forsikringer viger
Forsikringens digitale udfordrer har fundet væksten
Forsikringsgigant: Cyberforsikring ramt af den perfekte storm