Det er uhyre svært at fange kundernes interesse, hvis man er et skadesforsikringsselskab. Man skal være heldig, hvis kunderne gider logge ind et par gange om året. Lidt lettere er det for pensionsselskaber, hvor der trods alt er en smule interesse for depotets udvikling, mens bankernes mobilbanker er blevet dem, man går til – og der er ofte daglige besøg og millioner og atter millioner af sidebesøg hver måned.
Det er med andre ord helt suverænt bankerne og deres mere eller mindre vellykkede mobilbanker, som har vundet kampen om kundekontakten i finanssektoren. Og det er en meget værdifuld position på markedspladsen.
I disse dage ser vi, at der sker hastige forandringer. Mest tydeligt på markedspladsen er lige nu det nye samarbejde mellem PFA og Letpension, hvor pensionsgiganten investerer 64 millioner kroner i at få sine pensions- og forsikringsprodukter integreret i bankernes mobile apps via Bankdata.
Det betyder, at Jyske Bank, Sydbank, Ringkjøbing Landbobank og Sparekassen Sjælland-Fyn med flere er en knivspids foran konkurrenterne, når det gælder integrationen med kunderne. Ikke mindst fordi man er på samme datacentral, Bankdata.
For i det konkurrerende samarbejde Nærpension under AP Pension kan kunderne i pengeinstitutterne ikke se deres engagement i AP Pension via Nærpension i dag. Dog erfarer InsideBusiness, at der p.t. kører et forløb, hvor AP Pension er i dialog med partnerpengeinstitutterne i Nærpension, og dette tema er en del af dialogen.
Mens man endnu ikke er færdig i kredsen, der har BEC-datacentralen som omdrejningspunkt med Nykredit, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank som de største kunder, står det klart, at der kan blive tale om store investeringer for at få integreret bankerne på AP Pensions it-platform, ikke mindst fordi f.eks. Sparekassen Kronjylland også hører til i kredsen under Nærpension, men er på datacentralen SDC. Det er Lån & Spar Bank også, men leverer pensionsprodukter via PFA’s Letpension.
Det store spørgsmål er også, om de store pensionsspillere PFA og AP Pension tør lade bankerne overtage mere af kontakten via deres store firmapensionsaftaler. Og om man føler, at der er en risiko for, at man kan miste endnu mere af kundekontakten, end det allerede er tilfældet i dag.
Hvornår skaber bankerne egne forsikringsbrands?
Den udfordring er endnu mere aktuel på forsikringsområdet, fordi Codan/Alm. Brands Privatsikring er ved at blive rullet ud hos bankerne via Bankdata, SDC og BEC, så kunderne fremover vil kunne se deres skadesforsikringsprodukter via mobilbanken. Her er Bankdata igen et mulehår foran, fordi man allerede har integreret Sydbanks forsikringsaftale, som Alm. Brand overtog, da forsikringskoncernen solgte Alm. Brand Bank til Sydbank.
Her er det dog mere interessant, hvem der ejer kunden. For vi har allerede set, hvordan forsikringsporteføljer kan være værdifulde handelsvarer, som der kan tjenes penge på. Det var f.eks. tilfældet, da FDM trak sine forsikringskunder ud af LB Forsikring og lagde dem over i Tryg. Her var det entydigt, at FDM havde fat i den lange ende med en anvisningsret. Det er sikkert også et krav, at Tryg skal sælge, hvis FDM kræver det. Men igen – vi ved det ikke med sikkerhed.
Igen er det spørgsmålet, hvem der ejer kunden, og her bør man også lægge mærke til, at Jyske Bank jo forlod GF Forsikring for lave Jyske Forsikring under Købstædernes Forsikring, der også netop har erobret den attraktive Djøf-aftale fra Codan/Alm. Brand. Her er det dog værd at bemærke, at det er Codan/Alm. Brand, som tilsyneladende ’ejer’ Djøf-kunderne. Det er næppe tilfældet i Djøf’s nye setup, som netop hedder Djøf Forsikring.
Den slags aftaler er selvsagt fortrolige – og derfor har vi heller ikke indsigt i Privatsikrings store aftale med bankerne, Et bud er dog, at bankerne under Lokale Pengeinstitutter har en anvisningsret, hvor Codan/Alm. Brand skal sælge, hvis Lokale Pengeinstitutter med flere kræver det.
Uanset hvad, er det et interessant spørgsmål, om privatsikringssamarbejdet er bæredygtigt fremover, eller om bankerne bliver fristet til at bruge deres kundekontakt på mobilbanken til at opbygge nye forsikringsselskaber, f.eks. under eget brand, som Jyske Bank arbejder på at gøre.
Det kan blive en værdifuld forretning for bankerne, og det udstiller forsikringsbranchens dilemma, at man er tvunget til at indgå dyre bankaftaler for at få produkterne ud til kunderne.
Vil Jyske Bank tilbyde realkreditlån under nye bankbrands?
Det næste store spørgsmål bliver, om det næste gang bliver realkreditsektoren, der står for skud i en udvikling, hvor bankerne tager mere og mere under eget brand.
I Nykredits dominerende Totalkredit-aftale er det nemlig helt entydigt, at brandet Totalkredit er det, der pushes til kunderne, hvilket giver anledning til konflikt, f.eks. med Nykredit/Forenet Kredits tilsyneladende endeløse kampagner over for bankkunderne, med udviklingen af projektet Mithjem.dk, som Totalkredit mest synes at være afsender på og med Totalkredits insisteren på at bruge eget logo over for bankernes kunder.
I disse dage venter banksektoren på, at der efter pres fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen løsnes op i Totalkredit-aftalens bindinger med bankerne. Dermed får Jyske Bank formentlig mulighed for at erobre flere af lokal- og regionalbankerne over som salgskanaler for Jyske Banks realkreditlån under Jyske Realkredit.
Hvis Lars Mørch som kommende topchef i Jyske Bank spiller kortene rigtigt over for lokal- og regionalbankerne, så åbner det for, at bankerne kan bruge deres eget brand til at markedsføre realkreditlån med navne som Sydrealkredit, Ringkjøbing Landbobank Realkredit eller Spar Nord Realkredit for nu at nævne et par eksempler. Han kan også vælge at tilbyde ejerskab af Jyske Realkredit til de banker, som ønsker at entrere med ham.
Kan han tilmed tilbyde attraktive betalinger til regional- og lokalbankerne i Lokale Pengeinstitutter, kan det blive det, som lokker flere banker med om bord i Jyske Realkredit.
Læs mere
Jyske Bank skal droppe havkatten – og gøre hoserne grønne hos lokalbankerne
Bankdirektører advarer mod lån med 30 års afdragsfrihed
Udskældte afdragsfri lån eksploderer hos Danske Bank. Nykredit sælger dem nærmest ikke
Opgør om afdragsfrihed: Nykredit går enegang mod Danske Bank, Nordea og Jyske Bank
Nyt tiltag gambler med danskernes elskede realkreditsystem
Udskældt gebyr: Sydbanks nye Mastercard Dankort næsten dobbelt så dyrt som Nordea VISA/Dankort
Pensionsbranchen og bankerne tørner sammen i milliardopgør om pensioner
Danske Banks Danica bakker op om boligfinansiering med pensionspenge
Pensionsbranchen vil lade danskerne købe bolig med pensionsopsparing
Advarsel om boble på private equity og alternative investeringer
Afkast: Nu bliver fårene skilt fra bukkene i pensionsbranchen. Kapitalfonde gør forskellen
Kapitalfond i infight med pensionskasser over problemsag
Pensionskasser giver kold skulder til statslig milliardfond
Ny statslig fond bliver mødt med skepsis fra pensionskasser
Vækstfonden i centrum for dramatisk opgør
Ringkjøbing Landbobank, dømt fallent og Vækstfonden spiller nøgleroller i skandaleramt leasing-firma
Krisefond brænder inde med milliarder, mens virksomheder råber på hjælp
Fiasko for omstridt milliardfond
Afsløring: Pensionskasse investerede tungt i kapitalfonde trods intern modstand