;
Beirholm__U7A0461

Ugens Insider

Beierholm-topchef vil lægge 800 millioner til forretningen på fem år

Frem mod 2026 vil Beierholm løfte omsætningen med 800 mio. kr. Revisionshuset vil sætte sig på smv-markedet og har afsat et trecifret millionbeløb til opkøb, der skal skabe et slagkraftigt rådgivningsben inden for bl.a. bæredygtighed, it-sikkerhed og M&A.

Revisionsmarkedet er ved at knække over på midten, og det vil revisionshuset Beierholm bruge til at fastslå sin position som det største revisionshus uden for Big Four’s Deloitte, KPMG, EY og PwC med syvtommersøm.

Beierholm har oplevet massiv vækst de senere år og var indtil sidste år det tredjestørste revisionshus i Danmark, efter at KPMG måtte afgive positionen oven på revisorkrigen i 2013, hvor rivalen EY lænsede KPMG for stort set samtlige medarbejdere.

Men sidste år indtog KPMG igen sin retmæssige position i Big Four sammen med Deloitte, EY og PwC, og det klassiske hierarki i det danske revisionsmarked blev dermed genskabt.

Sideløbende har konsolideringen i revisionsbranchen taget fart og betyder, at revisionskunderne i stigende grad samles på færre aktører, mens de mindre revisionshuse lider. Forrest i feltet finder man Beierholm, der med afstand er det revisionshus i Danmark, der har flest revisionskunder.

Det førte sidste år til, at omsætningen i Beierholm voksede til 1,16 mia. kr. Men i Aalborg gør topchef Søren V. Pedersen klar til at sætte yderligere turbo på væksten.

Med en ny strategi, ’Bedst til smv’, vil Beierholm sætte sig på markedet for små og mellemstore virksomheder. Samtidig skruer Beierholm massivt op for rådgivningsydelserne på samme måde, som Big Four-husene har gjort de senere år.

Beierholms målsætning er, at omsætningen skal vokse med 800 mio. kr. til 1,8 mia. kr. i 2026. 300 mio. kr. skal komme fra opkøb, mens de resterende 500 mio. kr. skal findes gennem organisk vækst.

”Det er ikke nyt, at vi har fokus på smv-markedet. Vi sidder med en opfattelse af, at det i højere grad er det, der adskiller os fra vores større kollegaer i branchen. De har reelt ikke længere fokus på smv-markedet, men på de meget store kunder og kigger mere ud over Danmark og ser Norden som en selvstændig region,” siger Søren V. Pedersen.

”Det, vi kommer med nu, er mere tung og specialiseret rådgivning. Det er nok rådgivning, man indtil nu har skullet købe hos konsulentvirksomheder, eller som vores større kollegaer også har været i stand til at levere. Det skal vi nu også kunne levere til vores kunder. Det er der også en forventning om i markedet med den størrelse, vi har.”

Begrænset rådgiverforretning

I dag er Beierholms forretning først og fremmest bygget op på en solid revisionsforretning, som i 2020/2021 voksede 8,7 pct. efter en netto kundetilgang på 1.327 selskaber, men også på grund af de nye opgaver, der opstod i forbindelse med hjælpepakkerne under coronakrisen.

Med til historien om Beierholms fremgang i seneste regnskabsår hører, at Beierholm i løbet af året overtog flere revisionsafdelinger i forskellige dele af landet. Det gælder blandt andre GLB Revision i Køge, og senest har Beierholm indgået en aftale med PwC om at overtage det store revisonshus’ afdeling på 55 medarbejdere i Køge.

Top-10: De håndterer flest årsrapporter

Beierholm, 24.443
BDO, 19.098
PWC, 17.539
Deloitte, 17.136
Ernst & Young, 13.026
Martinsen, 6.360
Grant Thornton, 5.459
Partner Revision, 4.633
Redmark, 4.135
RSM, 3.346

PwC-kontoret er et eksempel på udviklingen på revisionsmarkedet, hvor Big Four-husene i stigende grad fokuserer på det nordiske marked og derfor lukker lokale kontorer rundt i landet, som laget under anført af Beierholm og BDO omvendt står på spring for at overtage.

”Jeg tror ikke, at vi skal kæmpe med vores store konkurrenter. De er gode til de helt store virksomheder. På de mindre virksomheder, hvor ejerlederen oftest stadig er involveret, er vi nok bedre til at tale i øjenhøjde med dem,” siger Søren V. Pedersen.

Men den fremtidige vækst i revisionsmarkedet er til at overse, erkender Søren V. Pedersen, og derfor forventer han, at væksten i revisionsforretningen især vil komme fra de mindre virksomheders outsourcing af økonomifunktioner.

Rådgivningsydelser udgør i dag kun en mindre del af Beierholms forretning. I 2020/2021 lød Beierholms omsætning på rådgivning på 272 mio. kr., men det tal dækker primært over rådgivning om skat og moms, fortæller Søren V. Pedersen.

”Vores rådgiverforretninger er under opbygning. Historisk har vores rådgivning været funderet i vores revisionsforretning, men vi kan se, at hvis vi vil tilbyde kunden nogle lidt mere komplekse ydelser, er vi nødt til at have nogle specialister. Vi mander derfor hårdt op på det lige nu,” siger Søren V. Pedersen.

Vil gerne opbygge M&A-ben

Beierholms skridt minder på mange måder om strategien hos konkurrenterne i Big Four, der i mange år har investeret massivt i deres rådgivningsydelser i bestræbelserne på at blive såkaldt full service-huse.

Hvilke temaer Beierholm vil jagte på rådgivningsområdet, holder Søren V. Pedersen indtil videre tæt til kroppen. Søren V. Pedersen fortæller dog, at Beierholm så småt er begyndt at rådgive om bæredygtighed i år, mens også it-sikkerhed i dag er en del af paletten til de typisk ejerledede virksomheder, som Beierholm har mange af i folden.

”Vi har ikke en masterplan for, hvad vi vil opbygge af rådgivningsydelser. Det handler om, hvilke muligheder der byder sig. Vi har nogle strategiske sigtepunkter, og når nye rådgivningsmuligheder dukker op, vil vi skanne markedet for, om der er nogle mindre virksomheder, vi kan opkøbe,” siger han.

Et nyt ben, som Beierholm endnu ikke har, er den lukrative M&A-rådgivning, som lige nu er højaktuel qua det økonomiske opsving, som for alvor har sat gang i salgstankerne hos mange virksomhedsejere.

”Vi vil gerne have et formaliseret M&A-ben og har også flirtet med forskellige muligheder, men vi har ikke fundet det rigtige setup. Men det er et sted, vi rigtig gerne vil have et ben i,” siger Søren V. Pedersen.

Brohovedet til rådgivningsmarkedet kommer ifølge Søren V. Pedersen til at være den velfunderede revisionsforretning.

”Vi har 1.450 medarbejdere, og det er alle vores revisorer og outsourcingmedarbejdere, som dagligt betjener kunderne, der skal drive det. Det kan godt være, at det er specialister, der skal levere ydelserne, men det er dem med den daglige kontakt, der skal spotte mulighederne hos kunderne.”

Læs mere

Revisionskæmper tager opgør med flere års prispres

Ny topchef i KPMG vil sætte turbo på revisionsforretning

Revisionshus i offensiven på markedet for uvildig økonomisk rådgivning

Fyring af topchef i revisionsgigant vækker undren

Revisionsgigant stævnet efter skandalekonkurs

Revisionsgigant vil styrke M&A-området og melder selv klar til opkøb

Revisionshuse hårdt ramt. Se branchens vindere og tabere i svært år