;
Valitor

Inside story

Betalingskæmpes paniksalg får mudret efterspil

Torsdag blev kunderne smidt på porten med besked om, at aktiviteterne i Danmark ville blive lukket ned. Fredag åbnede forretningen alligevel dørene igen og inviterede kunderne indenfor, men nu med ny ejer. InsideBusiness går tæt på krisen i Valitor og sidsteøjeblikssalget af den danske forretning.

Efter en kaotisk salgsproces er den kriseramte islandske betalingsformidler Valitor sluppet af med de tabsgivende aktiviteter i Danmark. Men det var tæt på at gå galt. InsideBusiness går bag om salget, der på uskøn vis blev lukket efter blot en uge.

På den ene side af bordet sidder islændingene bag betalingsformidleren Valitor. De vil af med den tabsgivende danske forretning AltaPay, og det skal gå hurtigt. Det er aften, torsdag den 30. april, og om få timer skal handlen være afsluttet.

På den anden side sidder iværksætteren og investoren Christian Rasmussen, der som stifter af AltaPay har tjent sin formue ved for 6 år siden at sælge netop det selskab, som Valitor nu tilbyder ham at købe tilbage.

Forhandlingerne har stået på i en uge, men torsdag bliver de presset ind i slutfasen af den islandske delegation, som insisterer på, at forhandlingerne skal afsluttes, inden kalenderen skriver 1. maj. Det er den dato, man har aftalt internt, og det er her, man trækker stregen i sandet, lyder forklaringen fra islændingene.

Men for Christian Rasmussen, der har levet en tilbagetrukket investortilværelse, siden han i december 2014 solgte AltaPay til Valitor, kræver beslutningen betænkningstid. Han har ikke så travlt, og desuden er en uge ikke megen tid til at få fjernet alle knasterne fra aftalen. Så da torsdag aften går på hæld, er de to parter endnu ikke nået til enighed. Men selv om der kun er teknikaliteter tilbage, reagerer Valitor pludselig resolut på overskridelsen af den interne deadline og vælger at forfølge plan B i stedet.

”Vi har forhandlet om det i en relativt kort periode og er meget tæt på at nå til enighed torsdag aften, men der er nogle teknikaliteter, der gør, at vi ikke når det. Valitor beslutter så, at kunderne skal orienteres inden 1. maj og sender derfor en meddelelse ud til kunderne om, at man vil foretage en lukning af selskabet og platformen,” fortæller Christian Rasmussen.

I en mail fra den islandske betalingsformidler, som sendes ud om aftenen den 30. april, bliver det åbenbaret for kunderne, at deres aftale med Valitor vil ophøre, og at Valitor lukker permanent ned for alle aktiviteter i Danmark.

Sagen kort

Rygterne i betalingsbranchen flyver, efter at den islandske betalingsformidler Valitor i sidste uge skilte sig af med sit danske forretningsben i en særdeles klodset proces.

Torsdag blev kunderne opsagt og forretningen lukket ned. Fredag blev virksomheden solgt og kunderne inviteret ind igen, og nu skal virksomheden drives videre som en selvstændig gatewayløsning af den oprindelige stifter, Christian Rasmussen.

Det kaotiske forløb giver anledning til spekulationer om, at der måske ligger andet bag det pludselig frasalg. Er Valitor i økonomiske udfordringer?

Handler det i virkeligheden om at reducere risikoen? Det tyder det ikke på. Selv om Valitor ikke kan siges at være en decideret veldrevet betalingsvirksomhed, er risikoen til at overskue, og da ejeren bag Valitor er Islands næststørste bank, er der ikke umiddelbart fare for, at Valitor kommer i betalingsvanskeligheder.

En klods om benet for islandsk storbank

I brevet begrundes nedlukningen med ”de aktuelle svære forretningsbetingelser på grund af den verserende pandemi,” og ”den kritiske finansielle situation i Valitor A/S,” hvilket henviser til økonomien i den danske del af forretningen.

Ifølge seneste regnskab leverede Valitor i Danmark et underskud på 19 millioner kroner og havde en negativ egenkapital på -12 millioner kroner, men ifølge Valitor-koncernens midlertidige administrerende direktør, Herdís Dröfn Fjeldsted, hænger nedlukningen af Valitor i Danmark sammen med koncernens nye strategi, som går ud på at strømline virksomheden og reducere antallet af forskellige enkeltstående betalingsgateways.

”Vi besluttede i begyndelsen af året at reorganisere os for at styrke vores kerneforretning og fokusere på færre gateways. Det er en af grundene til, at vi besluttede at lukke eller sælge de danske aktiviteter. Den anden er, at den danske forretning ikke har været profitabel i noget tid. Men jeg tror på, at den kan blive det igen i de rigtige hænder, for det er en god forretning,” siger Herdís Dröfn Fjeldsted, som tiltrådte i marts.

Hun betoner, at Valitor er en finansielt stærk, international spiller. Men regnskaberne fortæller en anden historie. Dog med det vigtige ‘men’, at Valitor ejes af Islands næststørste bank, Arion Bank, som er børsnoteret, og som angiveligt har midlerne til at kunne holde hånden under betalingsformidleren, selv i krisetider.

Arion kommunikerer dog meget åbent om problemerne i betalingsselskabet. Underskuddet tynger bankens bundlinje kvartal efter kvartal, og selv om Arion har haft Valitor-koncernen til salg siden 2018, er det endnu ikke lykkedes at finde en køber til andet end den pressede danske forretning, og imens er selskabets bogførte værdi styrtdykket efter en stribe dyre nedskrivninger.

Stifter køber hjerteblod tilbage

Fredag morgen vågner Christian Rasmussen ligesom kunderne op til den overraskende melding fra Valitor. Ifølge kilder i branchen går kunderne omgående i gang med at se sig om efter en anden betalingsformidler, og for Christian Rasmussen står det også klart, at der skal handles hurtigt, hvis der overhovedet skal være en forretning tilbage at redde.

”Det var ikke bare sådan lige at træffe beslutningen om at træde ind i det her igen. Men da det bliver synligt for mig, at de rent faktisk har tænkt sig at lukke det ned, kan jeg mærke, at det er noget, jeg godt vil kæmpe for. Det har jo fyldt meget i mit liv og er en del af min legacy, så at sige. Så jeg beslutter mig for at tage en runde mere i ringen og få det til at køre igen,” siger Christian Rasmussen.

Fredag bliver aftalen mod alle odds underskrevet alligevel, og den nye ejer går øjeblikkelig i gang med at slukke ildebrande. Valitor har allerede tabt kunder til konkurrenterne på grund af opsigelsen torsdag.

”Det er gået så sindssygt hurtigt. Jeg gik hjemme i sidste uge og hyggede mig med at slå græs og pleje mine investeringer lidt. Nu, siden weekenden, har jeg haft fuldtidsarbejde igen og er tilbage på kontoret. Så det har været en relativt brat opvågning, og oveni er der så opstået en del oprydningsarbejde i forbindelse med den besked, der blev sendt ud til kunderne torsdag nat, og den efterfølgende forvirring om, hvorvidt virksomheden i det hele taget ville fortsætte,” siger han.

Virksomheden fortsætter under navnet AltaPay og skal efter stifterens udsagn køre efter samme model, som før salget til Valitor i 2014. Gatewayvirksomheden har aftaler med seks kortindløsere, og i stedet for at forsøge at skubbe Valitors indløsningsaftale igennem kan AltaPay nu igen vælge frit og uhindret mellem udbyderne.

Christian Rasmussen forventer sorte tal på bundlinjen i 2020 – med forbehold for at coronakrisen udvikler sig til det værre – og der er ifølge stifteren ikke likviditetsproblemer.

”Der er rigeligt med penge bagved. Jeg har forpligtet mig til at holde virksomheden kørende i to år, men det er selvfølgelig intentionen at køre den meget længere end det,” siger han.

Afviser rygter om kreditrisiko

I Valitor er problemerne dog langtfra overstået endnu. Salget af den danske forretning sparer ganske vist koncernen for nogle udgifter til udvikling og vedligehold af systemerne, og på den lidt længere bane bliver koncernens forretningsmodel mere strømlinet, men der skal mere til end et dansk frasalg for at skabe balance i finanserne.

Den pressede økonomiske situation kombineret med det kaotiske frasalg og det forhold, at 55 procent af Islands bnp normalt kommer fra turisme, har derfor ikke overraskende sat gang i spekulationer i branchen om, at der måske ligger andet bag det pludselig frasalg af den danske forretning.

En del rygter går på, at Valitor har brug for at forbedre likviditeten og samtidig reducere risikoen i porteføljen. Ligesom andre kortindløsere er Valitor nemlig presset af et kraftigt reduceret cashflow som følge af den generelt lavere aktivitet i samfundet, og samtidig har selskabet en stor kreditrisiko.

Hver gang en forbruger køber en forudbetalt vare hos en leverandør og betaler med et internationalt betalingskort, kan det nemlig sidestilles med et lån, og kortindløsere såsom Valitor, Nets, Bambora og Swedbank Pay er garanter for, at pengene er der.

Valitor har en betalingsaftale med det konkurstruede norske flyselskab Norwegian gennem den danske del af forretningen, hvilket i sig selv er nok til at sætte spekulationer i gang i branchen. Men Herdís Dröfn Fjeldsted afviser blankt, at risikominimering skulle være motivationen bag salget.

”Valitor har ikke nogen krediteksponering mod Norwegian, da vi kun håndterer point of sale-transaktioner,” siger hun.

Havde jeres exit fra Danmark noget at gøre med jeres evne til at styre jeres kreditrisiko?

“Nej,” svarer hun og tilføjer, at Valitor generelt har en relativt lille kreditrisikoeksponering mod de sektorer, som er særligt udfordret for tiden.

Har aktivt reduceret risikoen

Krediteksponeringen mod rejsebranchen, herunder kommercielle flyselskaber, turistture, rejsebureauer, hoteller og biludlejere, er mindre end 52 millioner kroner i øjeblikket, fordelt på mere end 400 kunder. Derudover er Valitors krediteksponering mod enkeltkunder i segmentet ikke mere end 14 millioner kroner.

Det hører dog med til fortællingen, at Valitor også proaktivt har reduceret kreditrisikoen i løbet af de seneste par måneder.

Ved udgangen af marts var krediteksponeringen 80 millioner kroner fordelt på 430 kunder, og da var kreditekponeringen mod enkeltkunder 33 millioner kroner.

Risikoreduktionen hænger ifølge Hérdis Dröfn Fjeldsted sammen med, at Valitors kunder har refunderet billetter til deres egne kunder, men Valitor har også selv arbejdet for at reducere risikoen mod den særligt udsatte rejsebranche.

“Vi har løbende og proaktivt styret og afbødet risikoen fra enkeltkunder, hvilket har resulteret i den risikoreduktion, som kan ses,” siger hun.

AltaPay gør comeback

Selv om det uskønne salgsforløb giver det nye AltaPay en uheldig start på tilværelsen, fortryder Christian Rasmussen ikke sin beslutning. Nu handler det om at se fremad og fokusere på Norden og de nordiskbaserede kunder, så snart der altså er ryddet op i rodet efter det utidige brev fra den tidligere ejer.

“Det er en super uheldig situation. Det er dødærgerligt, men sådan er vilkårene. Jeg kunne have valgt at sige: Så vil jeg ikke alligevel, men i stedet har jeg valgt den indstilling, at det er et problem, vi må løse,” siger Christian Rasmussen og fortsætter:

“Det vigtige budskab fra min side lige nu, er, at AltaPay kommer til at fortsætte som en uafhængig leverandør, ligesom vi var i gamle dage. Valitornavnet forsvinder, og vi bliver AltaPay igen, og vi er 100 procent uafhængige og vil derfor kunne hjælpe kunderne i højere grad og tilbyde dem de løsninger, der passer akkurat bedst til deres behov.”

 

LÆS OGSÅ

Partnere i hård kritik af Nets: “Usmageligt at udnytte coronakrisen”

Betalingsbranchen risikerer at kollapse. Nets går i flyverskjul

Er Nets’ nye offensiv mere end varm luft?

Nyt våben skal redde dankortet

Dansk betalingskrig mellem Nets og VISA bryder ud i lys lue

To spillere dropper Dankortet. Usikkerheden vokser

Slagsmål venter om guldrandet farvel til dankortet

Dankort-krig eskalerer: Jyske Bank og Apple Pay dropper nationalkortet

Nervepirrende opgør om dankortets fremtid nærmer sig

Vi går helt tæt på kapitalfonden, der vil købe Nets

Nets-boss vil købe TV 2