I en tid, hvor akademisk nærmest anvendes som et skældsord, hvad skal vi så med en bog om modeller? Hvorfor ikke bare bruge sund fornuft? Min erfaring er, at det i mange situationer er nyttigt at læne sig op ad en eller flere modeller. De gode modeller bygger på solid best practice og leverer dermed en systematik, så man ved, man kommer omkring de vigtigste elementer. De er en ramme for videre undersøgelser og for afgørende drøftelser, så vi bliver i stand til, at handle på et tilstrækkelig oplyst grundlag. De gode modeller tjener på den måde som en genvej til mere objektiv og gennemprøvet ”sund fornuft”. Også selv om de måtte have en del år på bagen.
I Marketingmodeller har Kim Buch-Madsen sammen med 11 andre forskere, undervisere og praktikere samlet 45 marketingmodeller i en lille håndbog om emnet. Modellerne er inddelt i fem kapitler alt efter den situation læseren eller brugeren måtte befinde sig i: Omgivelser, marked og kunder. Marketingmix og værdipakke. Markedskommunikation og salg. Strategi og innovation. Global marketing og onlinemarketing.
Modellerne i bogen er overordnet beskrevet på 3-5 sider i et let tilgængelig sprog. Det er så overordnet, at man vil man kunne finde dybere indsigt, mere levende beskrivelser og praktiske cases for de enkelte modeller ved en simpel googlesøgning. Pointen er netop, at de er indsamlet, udvalgt, segmenteret og præsenteret efter en disciplineret skabelon:
- Introduktion
- Hvad handler modellen om
- Hvad kan du bruge modellen til
- Hvilke mangler og svagheder har modellen
- Referencer
Med andre ord serverer bogen et gennemarbejdet overblik, så du nemt kan finde frem til den eller de modeller, der er nyttige for dig. Det gør bogen overskuelig og let tilgængelig samtidig med den er virkelig kedelig, hvis man skulle få den ide at læse den fra ende til anden.
Fakta
Titel: Marketingmodeller
Af: Kim Buch-Madsen (red.)
Forlag: Samfundslitteratur
Sidetal: 227
Sprog: Dansk
Pris: 259 kr.
ISBN: 978-87-593-2889-7
Stjerner: 4 ud af 6
Snæver målgruppe
Bogen henvender sig både til studerende og praktikere. Hvad de studerende angår anbefaler bogen selv, at den skal suppleres med en god grundbog om marketing. Fornuftig anbefaling, for Marketingmodeller indeholder kun hvad titlen lover: modeller om marketing. For en læser som mig, der ikke har en baggrund i marketing eller sideløbende forelæsninger om samme, ville det have været en stor hjælp, om bogen bød sig en smule mere til.
Eksempelvis med et introkapitel som kort beskrev faget og de grundlæggende processer, så kapitlernes inddeling blev mere intuitive. For læsere, der har denne forhåndskendskab, ville det være nemt og lige til at springe kapitlet over i en bog, som i udgangspunktet har håndbogsformat.
En nyttig håndbog
Ingen modeller er rigtige – men mange modeller er nyttige. Den holdning synes at ligge til grund for Marketingmodeller. En af styrkerne er, at modellerne kan ses i forhold til hinanden, og adskillige steder er der trukket referencer til andre modeller, så man nemt kan se, hvordan de kan supplere hinanden. Samtidig er modellernes mangler og svagheder systematisk gennemgået, så brugeren får serveret en realistisk anvendelse.
Alt i alt en velredigeret og nyttig håndbog, der med sit store overblik fungerer som et værktøj i sig selv.
Anmeldt af Mette Brøgger, mbroegger@icloud.com
“H&B | Hildebrandt & Brandi”
LÆS MERE
Bliv en succes med forståelse af netværk
Sådan skabes tillid i organisationen
Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri
Boganmeldelse: Brug helt ny rekrutteringsform
Det gode match – der skal mere til end talent og intelligens