;
sense web

Lifestyle

Boganmeldelse: Sådan vinder du i den digitale fremtid 

En ny bog fra Harvard Business Review Press beskriver, hvordan man udvikler succesprodukter med software i centrum i stedet for støvede organisationer – og hvilke fejl man skal undgå. 

Af Olav Vorup, Hildebrandt & Brandi

Eivind Kolding stod i spidsen for en af de mest omtalte og kritiserede finansielle kampagner i nyere tid: ’A new normal demands new standards’. I reklamefilmen forsøgte Danske Bank at gnubbe skuldre med Occupy Wall Street-bevægelsen og ungdomskulturen. Det gik helt galt for Danske Bank, der blev hængt til tørre på alle platforme, og bankens image ramte bunden i 2012. The rest is history, som man siger – især for Eivind Koldings vedkommende som bankdirektør. I 2013 blev han blev fyret af bestyrelsesformand Ole Andersen.

Det er derfor ironisk, at Danske Bank kort efter kunne lancere MobilePay med stor succes. En væsentlig del af succesen stammede fra Danske Banks evne til at læse markedets behov for softwarebaserede løsninger. Men havde også evnen og modet til at forstå, at innovation krævede noget helt andet af banken.

Ud med nulfejl

Bankdrift er traditioner og nulfejlskultur, mens softwarevirksomheder har behov for flade hierarkier og eksperimenter. Derfor placerede Danske Bank sin afdeling for innovative digitale løsninger fysisk adskilt fra resten af organisationen og lod dem i det hele taget arbejde ud fra andre og friere rammer.

Danske Bank og MobilePay burde være med i Jeff Gothelf og Josh Seiden nye bog ‘Sense and Respond: How Successful Organizations Listen to Customers and Create New Products Continuously’.

Gothelf og Seiden har skrevet en aktuel og tilgængelig bog om de forandringer, der fundamentalt ændrer den måde, virksomheder skal ledes, organiseres og drives på, og hastigheden, hvormed det foregår.

Det hele handler om software. Ikke kreditafdelinger med tykke sagsmappe og kreditindstillinger. Fremtiden er digital. Det udfordrer eksisterende virksomheder på alt fra forretningsmodeller, strukturer, processer til ledelse. Samtidig byder fremtiden på utallige muligheder, hvis man er parat til eksperimenter, løbende tilpasninger og ikke mindst brugerinvolvering.

Fakta

Sense and Respond: How Successful Organizations Listen to Customers and Create New Products Continuously

Af Jeff Gothelf og Josh Seiden

Forlag: Harvard Business Review Press (2017)

Sprog: engelsk

Antal sider: 272

Vejl. pris: 319,95 kr.

ISBN-10: 1633691888

ISBN-13: 978-1633691889

5 af 6 stjerner

På hovedet

Forfatterne er skeptiske med hensyn til, om de virksomheder, der er opstået i en klassisk produktionslogik, kan omstille sig til nye tider, hvor dimensionerne tid og rum bliver vendt på hovedet.

Væk er det fastlagte årshjul med planer for produktudvikling og -lancering, produktionsplanlægning og årsregnskaber. Ind kommer tankesæt og metoder, som er hentet fra udviklingen af software – Software Prototyping, SCRUM og DevOps  – og som hylder samarbejde med kunderne/ brugerne, netværksorganisering og værdibaseret ledelse.

De to it-guruer Gothelf og Seidens bog er udgivet på Harvard Business Schools forlag. Derfor overrasker det ikke, at den er fyldt med cases og eksempler på virksomheder, der netop har evnet – eller det modsatte – af ovenstående.

Vi kender eksemplerne; Kodak, Facebook osv. Det øger forståelsen. Bogen bliver mere tilgængelig og simpelthen mere spændende at læse. I den sidste del af bogen giver forfatterne ambitiøse ledere, der ønsker at ’sense’ og ’responde’, gode råd og værktøjer med på rejsen. Bogens opbygning er således meget mere konventionel end forfatternes pointer.

 

Læs mere

Boganmeldelse: Sådan vinder du i den digitale fremtid

Sex, sladder og stress i organisationer

Diskret nordisk erhvervskoryfæ

Her er forårets bedste teateroplevelser