bog 11 web

Lifestyle

Boganmeldelse: Stol på dine superhelte

Superkunderne er dine bedste kunder. De løfter salget. Men hvordan får du mere ud af dem. Læs anmeldelsen af erhvervsbogen ’Superconsumers’.

Af Søren Strunk-Sørensen Hildebrandt & Brandi

Endelig en kort amerikansk erhvervsbog.

Eddie Yoon, der er tilknyttet Cambridge Group, har skrevet en underholdende bog om de sande superhelte ­– de superkunder, der har en passion for dit produkt, dine ydelse, dit brand. Det er dem, der driver hovedparten af ​​dit salg, og som ofte ved mere om dit produkt end du selv. De udgør som oftest kun 10 procent af dine kunder, men er fem gange så meget værd som andre kunder.

Bogen er enkelt bygget op i tre hovedafsnit.

Første afsnit er en introduktion til begrebet ’superconsumers’, og næste afsnit omfatter cases og eksempler på, hvad en række virksomheder har fået af resultater ved at arbejde systematisk med at finde og involvere deres superconsumers. Tredje og sidste afsnit handler om, hvordan man selv kan komme i gang med at arbejde med superconsumers.

Knyt stærke følelsesmæssige bånd til dine superhelte

Følelsesmæssig involvering gør dem modtagelige for nye ideer og produkter, fordi de har tendens til at bruge produktet eller tjenesten mere regelmæssigt.

Får du knyttet bånd til dine superkunder, og bruger du dem aktivt i din markedsføring, følger andre hurtigt efter.

Fire nøgleområder

Find dem: Altså hvordan kan vi bruge data, big data etc. til at sætte ansigt på superheltene, hvordan kan du bruge dit eget og din virksomheds netværk til at identificere dem.

Forstå dem: Brug tid på at forstå, hvilke mekanismer der driver dine superhelte. Følelser, rationalitet, kontekst og kultur.

Knyt bånd til dem: Forstå din og din virksomheds rolle i forhold til at bidrage til superheltenes udfordringer og ikke mindst glæde

Stol på dem: Inviter dem indenfor – bogstaveligt talt. Indled en dialog. Leg, lær, og udfordr hinanden aktivt.

Superconsumers: a simple, speedy and sustainable path to superior growth

Eddie Yoon

Harvard Business Review Press (2017)

Sprog: engelsk

Sideantal: 225

Pris: 272,00 kr.

ISBN-13:9781633692077

5 stjerner

Frigør energi, og skab en ny kultur

Ultimate moments of truths er det øjeblik hvor en forbruger tilkendegiver et like på sociale medier. Derfor er det afgørende at have en klar strategi for, hvordan vi sikrer og udvikler kontakten med forbrugerne.

Superheltene er meget andet end first movers og heavy users.

Superheltene og det systematiske arbejde med disse tager hele tiden udgangspunkt i følelser, passion og engagement. Det stiller krav til dig og din virksomhed i den måde, du arbejder med kunderne.

Det følelsesmæssige engagement og den løbende dialog mellem dine superhelte og din virksomhed udvides i forhold til at nedbringe omkostninger – gennem dialog at nedbringe fejl og forøge testmulighederne

Tæt dialog med dine superhelte kan være med til at bryde de givne regler – og forretningsmæssigt er det altid bedst at være den første, der bryder reglerne …

Lækker bog at læse

Det er nok den bog, jeg har læst i lang tid, hvor der har været størst afkast set i forhold til investeret tid. Den var underholdende, underbygget og nærværende.

Jeg kunne sagtens overbevises om / overtales til at blive en af Eddie Yoons egne superhelte og giver bogen fortjent 5 af 6 stjerner.