;
jyskebank

Business

Bombe under dieselbiler rammer også danske banker

Stadig mere peger på en hurtig udfasning af dieselbilerne. Nu har både Porsche og Fiat bebudet farvel til biltypen. Uroen rammer bilkøberne og priserne – og de første millionnedskrivninger er en realitet i den danske finans- og leasingbranche, der har ca. 125.000 dieselbiler i flåden.

Det er i bogstaveligste forstand en sort tid for dieselbilerne og for deres ejeres pengepung. Det gælder også de danske banker og leasingselskaber, der har masser af dieselbiler ude at køre. Først spredte dieselgate sig fra VW-koncernen til Mercedes og BMW, og nu har Porsche højst overraskende fra den ene dag til den anden fjernet alle dieselbiler fra modelprogrammet, mens Fiat Chrysler melder ud, at dieselbilerne skal udfases over de kommende fire år.

Samtidig er strengere forureningskrav indført i storbyer som Paris og Berlin – og alt peger på, at efterspørgslen efter de engang så populære biler er styrtdykket. Ifølge en rapport fra KPMG om fremtidens bilmarked er 70 pct. af forbrugerne modstandere af dieselbiler i Vesteuropa, mens det på globalt plan er 65 pct. af forbrugerne, der ikke ønsker en dieselbil, lyder det i KPMG-rapporten.

I Vesteuropa og på globalt plan er modviljen mod diesel overraskende stor, viser rapport fra KPMG.

I Danmark har vi derimod masser af dieselbiler. Især blandt firmabilerne har det i årevis været kutyme at vælge diesel for miljøets og totaløkonomiens skyld. Bilbasen.dk anslår, at der findes 125.000 flådebiler med dieselmotorer, som er ejet af leasingselskaber som Nordania, LeasePlan, ALD Automotive og Jyske Finans.

Tabene kommer ind på bøgerne

Allerede nu begynder den faldende efterspørgsel efter dieselbiler at sætte sine spor i leasingselskabernes og bankernes regnskaber.

Jyske Finans måtte nemlig nedskrive ekstraordinært på leasingaktiviteterne (operationel leasing), der samlet gav et underskud på 54 mio. kr. sidste år mod et overskud på 44 mio. kr. i 2016. Ifølge direktør for Jyske Finans Jes Rosendal kan en del af nedskrivningerne henføres til bl.a. et fald i priserne på dieselbiler i Tyskland, hvor store dele af den danske leasingbranche ellers afsatte deres overskydende biler efter endt leasingperiode:

”Det er jo sådan, at vi de senere år har haft et overskud af biler på det danske marked efter endt leasingperiode. Dem har vi typisk afsat på specielt det tyske marked, men der har dieselgate jo ramt, og det har presset priserne ned,” forklarer Jes Rosendal, som dog understreger, at det er flere faktorer, der har ramt Jyske Finans i 2017. Også den danske afgiftsreform, der har sænket nypriserne på BMW, Mercedes og andre premiumbiler, har presset gensalgspriserne ned. Samtidig har Jyske Finans haft en stor koncentration af enkelte bilmærker, som forbrugerne har leveret tilbage før tid grundet stor konkurrence på markedet for privatleasing.

I visse måneder har Jyske Finans således oplevet, at man på månedsbasis har fået 500–800 biler af forskellige mærker retur, hvor der især har været en stor koncentration af Peugeot. Jyske Finans har hele tiden svimlende 2.400 biler stående, så det kan altså godt mærkes, hvis der sker et dyk i interessen for dieselbiler. Og det er entydigt, at der er en bevægelse på vej væk fra dieselbilerne, hvilket Jes Rosendal tager højde for:

”Vi kan jo se, at forbrugernes købsmønster har ændret sig, så folk køber flere benzinbiler end for få år siden. Det skyldes jo, at benzinbilerne er begyndt at køre længere på literen, og at der er mere usikkerhed blandt forbrugerne også efter de seneste udmeldinger fra bilfabrikkerne. Vi kommer ikke til at bandlyse dieselbiler, men vi vil selvfølgelig tage højde for udviklingen,” forklarer Jes Rosendal.

Men hvor leasingselskaberne kan videresælge bilerne til udlandet uden afgift efter endt leasingperiode, så er danskere med biler med fuld afgift langt mere udsatte over for udsving i priserne. For det rammer hårdt, hvis bilen ikke længere er en populær vare på brugtvognsmarkedet.

Bevægelse væk fra diesel

Netop det område følger Bilbasens Jan Lang tæt – også for InsideBusiness har han denne uge hjulpet med analyser om konsekvensen for markedet på dieselbiler. Det er ret entydigt, at der er en bevægelse på vej væk fra diesel og over mod benzin.

”Vi kan se en markant forøget søgning mod benzinbiler. Og der er rigtig mange biler i familieklassen, hvor der faktisk ikke er solgt ret mange med benzinmotor. Så ja, det øger da efterspørgslen, mens vi ser en vigende interesse for dieselbiler.”

Ifølge Jan Lang skyldes det primært, at fordelen ved at køre dieselbil er på retur. Så i dag skal man køre 25.000 km om året, før det kan betale sig, mens det førhen var 20.000 km.

”Danskerne tænker meget rationelt i bilkøb, og det er stadig billigere at køre diesel for mange, og det vil holde hånden under priserne. Så på kort og mellemlang sigt vil det ikke få stor betydning, men efter 2023- 2024 vil tingene have forandret sig, og dieselbilerne vil være den første biltype, der forsvinder,” siger Jan Lang.

Storbyerne lukker for visse dieselbiler

Her og nu er der dog et meget kontant problem for visse dieselbiler. Det skyldes, at miljøstandarderne har ændret sig. Så især de såkaldte euro 4-, 3- og 2-biler bliver bandlyst fra miljøzonerne i Europas store byer, så vurderes euro 5-, 6- og de kommende 7-standarder som fuldt ud på linje med benzinbilerne, så de bør ikke få problemer i de store byer, konstaterer Jan Lang.

Uanset hvad, er leasingbranchen meget opmærksom på udviklingen, siger direktør i brancheorganisationen Finans og Leasing Christian Brandt:

”Det er selvfølgelig noget, man er optaget af i leasingselskaberne, fordi der er en økonomisk risiko forbundet med aktivet. Ofte følger man som leasingbureau også kundernes behov og ønsker, så hvis der stadig er kunder, der efterspørger dieselbiler, vil leasingselskaberne også fortsætte med at udbyde dieselbiler. Omvendt siger det også sig selv, at hvis kunderne ikke længere ønsker at køre i diesel, så dør den der,” forklarer Christian Brandt.

Læs også Miljøminister freder dieselbiler i København.

Foto: © Juri Bizgajmer Dreamstime.com

LÆS MERE

Gyser for banker og leasingselskaber

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med bilafgifter

Hårdknude i bilforhandlinger. Her er de mulige løsninger

VW-chef advarer om problem med dansk billeasing 

Vi henter italiensk bilskønhed med mangler

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen