BCG Venture

Ugens Insider

Boston Consulting køber ind i danske vækstlokomotiver

Den amerikanske konsulentkæmpe har fået appetit på de digitale vækstmotorer i verdens største virksomheder. Flere danske selskaber har fået konsulenthuset med som investor, lyder det fra partner.

Mens virksomheder og deres rådgivere kæmper for at finde nye digitale forretningsområder, har en enkelt spiller øjnet mulighed for at få direkte del i de nye vækstlokomotivers succes.

Den amerikanske konsulentkæmpe Boston Consulting Group (BCG) har i al ubemærkethed købt sig ind i flere danske og udenlandske topvirksomheders vækstlokomotiver, og det er et tydeligt brud med traditionen i det gamle konsulenthus.

Gennem datterselskabet Digital Ventures (DV), som agerer venturefond for BCG, har konsulenthuset således købt en del af aktiekapitalen i flere af de digitale vækstprojekter, som de største danske virksomheder prøver at stable på benene for at sikre fremtidens indtjening.

Virksomhederne har typisk mulighed for at købe BCG ud, når udviklingen når et særligt punkt, når forretningen er integreret i moderselskabet eller efter en forudbestemt tidsperiode.

Globalt drejer det sig om 40 digitale projekter, som BCG er gået med i som både rådgiver, udvikler, og ­– i flere tilfælde – også som medinvestor. Ifølge Anders Fæste, der er partner og managing director i BCG København med ansvar for blandt andet innovation, forskning og udvikling, er der allerede flere danske elitevirksomheder med i ventureporteføljen.

”Jeg kan ikke sige, hvor mange. Men vi har lavet flere ventures med mange af de største danske virksomheder. Også flere C20-selskaber,” siger Anders Fæste.

Udvikler selskaberne eksternt

Fakta: BCG Digital Ventures

Den digitale agenda fylder mere og mere hos BCG. De tre specialiserede afdelinger Digital Ventures, Gamma og Platinion samarbejder på tværs af kompetencer og landegrænser og er ifølge Anders Fæste de områder, der vokser hurtigst.

Digital Ventures blev etableret i 2014.

I dag er der 40 digitale ventureprojekter globalt, heraf flere danske projekter, blandt andet for C20-selskaber.

700 ansatte i Digital Ventures (udvikling af nye forretningsområder)

500 ansatte i Gamma (advanced analytics and data)

300 ansatte i Platinion (it-implementering)

10 globale Digital Ventures-hubs

13 Gamma-kontorer

16 Platinion-kontorer

Digital Ventures er drevet af en trend, hvor de største virksomheder vælger at udvikle de nye digitale forretningsområder eksternt i stedet for internt.

Flere store virksomheder har lagt den digitale forretningsudvikling ud i datterselskaber, som er fysisk adskilt fra moderselskabet, for på den måde at give de kreative typer frit spil og undgå, at de bliver fanget i den etablerede kultur i koncernen. Herhjemme er de bedste eksempler på spinoffs nok Danske Banks MobileLife-satsning og den overraskende alliance mellem samme bank og A.P. Møller – Mærsk-koncernen om betalingsløsningen Gatetu, der endnu er under udvikling.

Ideen med spinoffs er at komme disruption og konkurrenter i forkøbet ved selv at være først til at udvikle de nye digitale forretningsområder, og samtidig er det en kilde til mersalg. Men det er ikke alle projekter, der får grønt lys af BCG. Hvis konsulenthuset skal investere sine egne penge, skal det først godkendes af en investeringskomité akkurat som i virksomhederne.

”Vi er selvfølgelig ikke interesserede i at investere i noget, som vi ikke selv rigtig tror på, og derfor bruger vi også selv en investeringskomité. Så det er ikke bare kundens investeringskomité, som skal godkende projektet, men også BCG. Derfor har vi også en høj succesrate i de virksomheder, vi kommer ud med, fordi vi ikke investerer i noget, som vi ikke mener har en høj sandsynlighed for at blive til noget,” siger Anders Fæste.

Erhvervslivets jagt på nye forretningsområder er generelt en guldgrube for konsulentbranchen, som melder om stor efterspørgsel på både strategisk og praktisk rådgivning inden for digital innovation. Men for BCG er det også blevet en gylden mulighed for dels at få del i den profit, som de nye forretninger kaster af sig, og dels at være med i længerevarende projekter, som er med til at bygge kunderelationer.

”Det digitale forretningsområde har for BCG været indsatsområde nummer ét de sidste mange år. Det er det område, vi har investeret mest i. Ikke blot ved at udbygge de kompetencer, vi har, men også ved at købe os til kompetencer og integrere dem i forretningen,” siger Anders Fæste.

Startup in a box

Forretningsområdet, der blev etableret i 2014, bryder på mange måder med traditionerne i det gamle konsulenthus, der ofte sidestilles og sammenlignes med ærkerivalen McKinsey & Company. Begge konsulenthuse er kendt og berygtede for deres korte 6-8-ugers projekter, som efter sigende slutter med en rapport og en powerpointpræsentation, men selv om denne klassiske strategirådgivning stadig er det største forretningsområde, er digitaliseringen ved at skubbe forretningen i retning mod implementering.

”Vi hjælper en virksomhed med at øge bundlinjen, konkurrenceevnen og skabe differentiering, og det gør vi på en måde, som i mindre og mindre grad ligner de traditionelle 6-8-ugers projekter, som branchen er kendt for. Nu går vi i stedet ind og leverer et resultat på relativt kort tid, og samtidig har vi ofte også hånden på kogepladen. Vi vil betales efter projektets kvalitet, så hvis man eksempelvis vil have 2 procent på bundlinjen, så er det også det, vi hjælper virksomheden med at levere,” siger Anders Fæste og fortsætter:

”Det, vi laver i dag på det digitale område, er i højere grad produktudvikling. Vi tilbyder at bygge en digital virksomhed og hjælper efterfølgende med at integrere den i virksomheden. Vi har fundet ud af, at det er et godt sted for os, fordi vi her kan levere en masse til selskabet og være med hele vejen fra idé til implementering”

Satser massivt på det digitale

Med 700 iværksættere, konsulenter og it-specialister til rådighed globalt i BCG Digital Ventures og yderligere 800 ansat i de digitale afdelinger Gamma og Platinion er der tale om en massiv satsning for konsulenthuset, der har omkring 6.200 konsulenter på verdensplan.

Men selv om BCG har 10 DV-kontorer globalt, har konsulenthuset stadigvæk ikke et kontor – eller laboratorium, om man vil – der er dedikeret til ventureaktiviteterne i København. Men det er alligevel det område, som man både lokalt og internationalt satser mest på at udvikle.

”Det er helt afgørende for os at skabe nye digitale vækstmotorer og at digitalisere kerneforretningen. Og vi satser hårdt på at blive de bedste rådgivere på området, for det er også øverst på de fleste store virksomheders dagsorden,” siger Anders Fæste.

Indtil videre må de danske virksomheder rejse til London, Berlin eller Silicon Valley, hvis de vil møde medinvestorerne i deres digitale projekter. I modsætning til konsulentbranchens typiske arbejdsgange finder projektudviklingen nemlig sjældent sted hos kunden selv, men i stedet hos BCG.

 

LÆS OGSÅ:

Rådgivere i åben krig om topchefernes digitale agenda

Ny Bain-chef går i offensiven

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

McKinsey taber terræn i Danmark

Mød konsulentbranchens vækstkometer – og sejtrækkerne

Mytisk konsulenthus gør op med “logedjævelskab”

Nu skal din revisor sladre om dine smarte skatteplaner