Inside story

Chef for PwC’s konsulentsats fortid efter uenighed

Efter blot halvandet år som chef for revisionshuset PwC’s konsulentforretning Strategy& er Amdi Hansen nu fortid. Uenighed om den fremtidige strategi og svigtende resultater har fået den erfarne konsulent til at søge nye udfordringer.

Der var en vis stolthed at spore hos revisionskæmpen PwC i september 2021, da man kunne løfte sløret for, at man havde haft held til at sætte Amdi Hansen i spidsen for sin ambitiøse konsulentforretning Strategy&.

Amdi Hansen kom til PwC med 17 års erfaring fra sektoren og havde ud over knap tre år som landechef for PA Consulting senest været partner i Qvartz, der kort efter blev overtaget af den internationale sværvægter Bain i et forsøg på at styrke sin position på det danske marked.

Ifølge PWC havde Amdi Hansen de helt rigtige kompetencer til at sætte yderligere tryk på firmaets vision om at satse på konsulentbranchen, hvor Strategy& primært fungerer som en overbygning på revisionshusets eksisterende konsulentforretning.

Satsningen indebar blandt andet, at man gennem Strategy&-brandet, der blev etableret efter købet af det globale strategihus Boox & Co. i 2019, gerne ville tage kampen op med de skarpeste spillere som McKinsey og Boston Consulting Group, når det handler om de helt centrale strategiske opgaver i de største virksomheder herhjemme.

Blot halvandet år efter ansættelsen af Amdi Hansen er han nu imidlertid fortid. Det kan ifølge InsideBusiness’ oplysninger primært henføres til uenighed om den fremtidige retning i PwC, og at Strategy& ikke har oplevet den udvikling efter Amdi Hansen ankomst, som man havde håbet på.

Ved årsskiftet fastlagde man i revisionshuset således en større plan for, hvordan Strategy& fremover skal erobre terræn fra de øvrige konkurrenter i konsulentbranchen, men indholdet af den strategi var Amdi Hansen ikke enig i.

Derfor forlader han nu noget overraskende Strategy& og dermed også PwC efter relativt kort tid.

Selv ønsker Amdi Hansen ikke at udtale sig om baggrunden for sin exit, men bekræfter over for InsideBusiness, at han ikke længere er en del af PwC.

”Det er korrekt, at jeg forlader Strategy&, og planen er at starte et nyt sted 1. april. Det er endnu for tidligt at fortælle, hvor det bliver,” siger Amdi Hansen.

Et dårligt match

Flere kilder peger over for InsideBusiness på, at der fra start har været tale om et dårligt match. Amdi Hansen har ikke fundet sig ordentligt til rette i rollen hos PwC og har til tider været frustreret over den måde, tingene er blevet gjort på, hvilket også kunne aflæses i resultaterne.

Samtidig er revisionshusenes ambitioner om at løfte deres konsulentforretning til et niveau, hvor man kan konkurrere med de internationale tier-one-sværvægtere ofte en vanskelig øvelse, da det sker ud fra et dansk partnerskab.

Samtidig har revisionshuse som PwC, EY og Deloitte langt bedre fat i underskoven af dansk erhvervsliv, hvor behovene typisk er nogle andre end hos de helt store børsnoterede selskaber og kapitalfondene.

Opgaven med at løfte en forretning som Strategy& højere op i værdikæden i forhold til konsulentøvelser er derfor ikke let – især fordi spillere som McKinsey og BCG alene ud fra deres brand har nogle helt klare fordele.

Samtidig har revisionshusene historisk set haft ry for primært at kunne levere de mere basale konsulentydelser inden for eksempelvis implementeringsopgaver, mens de globale konsulenthuse er dem, topcheferne i de store koncerner ringer til, når der skal gennemføres omfattende strategiske eller kommercielle ændringer.

PwC har selv tidligere udtalt, at man fra begyndelsen har været realistisk i forventningerne til Strategy&, og at det vil tage 5-10 år at få bragt Strategy& op i de luftlag, hvor man gerne vil være. Det er endnu usikkert, hvordan Amdi Hansens exit påvirker de langsigtede mål.

Har taget organisationen op til revision

Den rejse, landets revisionshuse står overfor på konsulentsiden, kan sidestilles med den udvikling, de fleste aktører har gennemgået inden for M&A.

Også her har man, i lyset af at klassisk revision er blevet en standardvare med lave marginer, valgt at opruste det ganske marked for dermed at få en bid af de lukrative markeder inden for rådgivning, der også på sigt vil være indbringende. Det har ikke blot PwC, men i særdeleshed også Deloitte haft held med, i den forstand at man i langt højere grad i dag også scorer større og mere prestigefyldte mandater, selv om der naturligt nok fortsat er et godt stykke op til de helt tunge internationale aktører.

Hos PwC ønsker chefen for firmaets konsulentforretning, Mads Nørgaard Madsen, ikke at udtale sig, men i stedet skriver revisionshusets presseafdeling i en mail til InsideBusiness, at man med hans indtræden har valgt at ændre det overordnede setup bag den del af forretningen.

“Mads Nørgaard Madsen tiltrådte som ny direktør for vores consulting-forretning her først på året, og i den forbindelse har det været naturligt også at se på den måde, consulting-forretningen er organiseret på,” skriver kommunikationschef i PwC Pia Stokholm Bøg og fortsætter:

”Fremover vil Strategy& være tættere knyttet vil vores deals- og operationsforretning med en ambition om at understøtte vores kunders behov bredt set, således at f.eks. den finansielle due diligence kan kobles med ESG-due diligence, commercial due diligence mv.,” skriver hun.

 

Læs mere

Ledelse i stort konsulenthus trækker sig

Opkøbt konsulenthus tager hul på ekspansionstogt

Tronskifte presser sig på hos flere af erhvervslivets toprådgivere

PwC blæser til angreb på konsulentmarkedet. Vil fordoble omsætning til 1 mia. kr. på fem år

Opkøbt konsulenthus retter sigtekornet mod big four og Implement

Tysk konsulentkæmpe trykker på speederen i Danmark

Konsulenthuse reber sejlene efter gyldent år. Se, hvem der er vokset mest