Codan web

Ugens Insider

Codan-direktør ser endelig lys, men ny mæglermodel presser forsikringsbranchen

To store aftaler faldt bort. Derfor faldt Codans præmieindtægter med voldsomme 11 procent sidste år, forklarer landedirektør Scott Ørmen. Nu melder skadesforsikringsselskabet i dette interview om vækst, selv om oprydningen i det fine gamle forsikringsselskab kun er halvvejs. 

Der er sket vældig meget siden Peter Zobels tid. Codan ledes ikke længere fra et luksuriøst kontor med pragtfuld udsigt over Søerne i København fra øverste etage i Codanhus. I stedet tager landechef Scott Ørmen imod i et hjørnekontor i et storrumslokale nogle få etager over gadeplan.

Codan, som i dag har 1.150 medarbejdere, er et forsikringsselskab i forandring, hvilket den norske direktør på ingen måde har lagt skjul på, siden han tiltrådte i oktober 2015. Alene sidste år sagde Codan farvel til 150 medarbejdere. Der venter yderligere 150 afskedigelser, før man er i mål med de justeringer i organisationen, som blev meldt ud for godt et år siden.

”Vi skal vænne os til, at Codan er et dynamisk selskab i konstant udvikling. Derfor giver det ikke mening at sige, at en besparelsesrunde er tilendebragt. Vi er i en situation, hvor der hele tiden vil være justeringer,” forklarer Scott Ørmen om det, der er blevet kaldt en turnaround for det danske selskab.

De mange omstruktureringer betyder, at medarbejdere stopper eller bliver pensioneret, mens andre uddannes til at kunne mestre nye kompetencer. Samtidig sker der store ting dybt inde i Codans mave, hvor man netop har skiftet hele it-systemet ud og har valgt et system fra TIA Technology, der fundamentalt har ændret processerne i organisationen.

Dramatisk tilbagegang i regnskabet

I regnskabet har udviklingen ligeledes set dramatisk ud, selv om Codan på grund af ejerskabet hos børsnoterede britiske RSA er karrig med detaljerne. Men først på året offentliggjorde ejerne, at Codan i Danmark havde mistet 11 procent af sine præmieindtægter på bare et år.

Det er helt usædvanligt og i InsideBusiness’ gennemgang af udviklingen i landets skadesforsikringsselskaber kom Codan da også ud som en af taberne på grund af den markante tilbagegang i væksten. Men ifølge Scott Ørmen går det dog ikke så dårligt, som tallene indikerer:

”Vi har mistet to store projektaftaler sidste år. Så der kommer tilbagegangen fra. Generelt ser det faktisk godt ud i vores øvrige forretning, vi har præmievækst på alle forretningsområder.”

Det skyldes også en række partneraftaler om salg, som Codan har indgået med eksempelvis bankerne organiseret i Lokale Pengeinstitutter under subbrandet Privatsikring. Men Scott Ørmen er også godt tilfreds med en lang række af de øvrige aktører såsom Ældre Sagen, DJØF med flere.

Om Scott Ørmen, landedirektør, Codan

Scott Ørmen (51) er uddannet civiløkonom og kommer fra Oslo-området.

Han er gift med Anne Gry og har to børn. I sin fritid spiller Scott Ørmen golf, tennis og squash.

2015 – Landedirektør, Codan Norge

2014 – 2015 Erhvervsdirektør, Codan Danmark

2011 – 2015 Director of Global Business, Codan/RSA Scandinavia

2010 – 2013 Branch manager (filialdirektør), Codan Norge

2005 – 2011 Erhvervsdirektør, Codan Norge

2002 – 2005 Executive director, Marine & Energy, Aon Grieg AS (Norge)

1998 – 2001 Managing director, TNC International (Asia) Ltd (Malaysia)

1996 – 1998 Sales director, Storebrand AS (Norge)

Udmærket combined ratio

Sidste år lå Codans combined ratio på 89, så Codan tjener 11 kroner for hver præmiekrone i den danske forretning.  Men det sker midt i en brydningstid, hvor Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, er begyndt at tilbageføre en del af overskuddet til kunderne.

Det samme gør GF Forsikrings direktør, Jesper Mortensen, og taler om forsikring som en del af deleøkonomien. Samtidig er aktører som Alka, Købstæderne og LB Forsikring vækstsultne og accepterer gerne en markant højere combined ratio i bytte for flere kunder og vækst.

Men denne hårdere markedssituation skræmmer ikke Scott Ørmen. Han bekræfter

”Vores filosofi er, at vi sætter priserne rigtigt til kunderne fra starten.”

Alligevel bekræfter Scott Ørmen, at der er øget konkurrence. Tingene går bare stærkere end for få år siden i forsikringsbranchen.

”Vi ser en tendens til, at kunderne på privatområdet ønsker en mere individuel forsikringspakke, hvor de kan vælge at forsikre de produkter, de sætter stor pris på.”

Satser tungt på mindre virksomheder

Codan går efter at opbygge en større erhvervsforretning hos især segmentet af små og mellemstore virksomheder. Det er dog et marked, som både GF Forsikring og Købstædernes Forsikring for nylig har meldt ud som satsningsområder. Men også produktudvikling inden for cyberforsikringer til virksomheder kan øge væksten. I det hele taget er Codan et erhvervsforsikringsselskab med lang historik og mange specialistkompetencer, som kommer i spil, når for eksempel erhvervskunder i industrisegmentet har brug for rådgivning.

Men også her er konkurrencen forøget. Ikke mindst fra den aggressive nye norske spiller Protector Forsikring, der har udfordret hele branchen med lavere priser solgt via forsikringsmæglerhuse. I det hele tager spiller mæglerne en ny og overraskende rolle i forsikringsbranchen, konstaterer Scott Ørmen.

”Vi ser i stigende grad, at mæglerhusene samler en større gruppe erhvervskunder og sender dem i udbud hos forsikringsselskaberne. Det er ny udvikling, som jo umiddelbart kan være skadelig for forsikringsselskaberne, fordi vi mister muligheden for at prissætte individuelt for kunderne. Men hos Codan har vi valgt at acceptere den nye tendens og arbejde aktivt med mæglerne i den del af markedet.”

Det kan være spillere som Willis Towers Watson, Aon og Mercer som samler en gruppe erhvervskunder for at sætte dem i udbud, hvilket potentielt er mest udfordrende for de største spillere i markedet som Tryg, der har den største markedsandel.

Store udenlandske spillere kan komme til Danmark

Ifølge Scott Ørmen betyder det også, at udenlandske spillere får en lidt lettere adgang til det danske marked, hvis de kan bruge mæglerhusene som salgskanaler:

”Det er klart, at det kan give en øget konkurrence fra udenlandske forsikringsselskaber, der typisk har gode kontakter til mæglerhusene. Omvendt kan der også tabes en del penge på en sådan forsikringsgruppe, hvis den er prissat forkert, og risikoen er for høj, og det er nu engang de danske forsikringsselskaber, som er bedst til at agere på forsikringsmarkedet herhjemme.”

Codans britiske ejer, RSA Group, har også i flere omgange set lidt forpjuskede ud. I 2013 havde RSA så store kapitalproblemer, at det blev fremlagt som et sandsynligt scenario, at man ville frasælge de velindtjenende skandinaviske forretninger. Det lykkedes dog at ride stormen af, men i 2015 blev det bekræftet, at Zürich Insurance ville købe RSA Group, herunder dansk-norske Codan og svenske Trygg-Hansa, men handlen faldt til jorden, hvilket fik RSA’s aktie til at styrtdykke med 22 procent.

Men i dag er der ro om ejerstrukturen, forsikrer Scott Ørmen.

”Du kan jo se, at aktiekursen for RSA er steget meget siden dengang. Det kan du tage som udtryk for, at det går bedre, og at der er tiltro til selskabet.”

RSA handler p.t. til en rekordhøj kurs på vel over 600.

 

LÆS MERE

Codan direktør ser endelig lys, men mæglermodel presser forsikringsbranchen

Skarpt angreb på pensionsmæglernes forretningsmodel 

Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Her er de vigtigste nye forretningsområder for forsikring

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger

Nu stopper de fede tider for skadesforsikring. Codan og Tryg under pres