Sponsoreret artikel

Content marketing er et must for alle digitale virksomheder

Der kommer flere og flere virksomheder, som er digitale. De er baseret på nettet og måske kun der. De har ingen fysisk butik, ingen adresse i et industrikvarter og måske ingen personlig kontakt med kunderne.

Det er en naturlig konsekvens af digitaliseringen af vores samfund og vores liv, at flere virksomheder kun er baseret online. Det giver dog nogle nye udfordringer. De digitale virksomheder kan nemlig ikke markedsføre sig på samme måde som de fysiske butikker. De skal tænke i tekster og SEO i stedet for skilte og kaffe.

Online marketing

Når du har en fysisk butik, så sætter du et skilt ud på gaden, hvor der står, at butikken er åben. Du snakker med folk i lokalområdet og opfordrer dem til at komme forbi. Så kan de se og mærke dine varer og få en kop kaffe og en hyggesnak. Sådan foregår det ikke online.

Når en digital virksomhed skal lave markedsføring, så handler det meget om content marketing. Content marketing er den bedste online markedsføring. Det giver nemlig de potentielle kunder mulighed for at lære virksomhederne at kende. I den fysiske butik går man ind og mærker lidt på varerne og får en snak med personalet. I en digital butik bruger man content marketing.

Kendskab og tillid

Når en virksomhed laver god content marketing, så opbygger det både kendskab og tillid. De potentielle kunder lærer virksomheden og produkterne at kende. De oplever også – forhåbentlig – at det er en god virksomhed, hvor man kan regne med at få noget for sine penge. Fordi de har læst nogle tekster fra virksomheden, som hjalp dem lidt, vil de gerne købe et produkt, som kan hjælpe dem meget.

Content marketing er den digitale virksomheds bedste værktøj til at få folk til at købe. Fordi det nemlig opbygger kendskab og tillid, så gør det de besøgende klar til at købe. Det er også relationskabende, så den hyggesnak, men får i den fysiske butik, findes også online – bare i en anden form.

Content er tekster, billeder og videoer

Content marketing er markedsføring, hvor virksomheden giver noget til sine følgere. Det kan være mange ting. Content er bare indhold, så det kan være blogindlæg, YouTube-videoer, e-bøger, andre tekster eller andet.

Indholdet i din content markedsføring kan næsten være hvad som helst, og du kan være meget kreativ med det. Så længe det giver noget til dem, der ser det, så er det noget værd for virksomheden. Hvis modtagerne synes, at de får noget ud af det, så opbygger det tillid og købelyst.

Skiltet på vejen

For at folk overhovedet opdager virksomhedens online marketing, så har du brug for skiltet, der bliver sat ud på vejen. Der skal være noget, som bliver opdaget af dem, der bare går forbi.

Online svarer søgemaskinerne til vejen. Osere slentrer ned ad gaden med butikker for at se, om der er noget spændende. Internetbrugere søger på søgemaskinerne, når de skal bruge noget. Derfor er det vigtigt, at din virksomhed kan findes på søgemaskinerne. Det kan den, hvis du skriver gode tekster og husker din SEO.

SEO (søgemaskineoptimering)

SEO er en stor del af en virksomheds online marketing. Eller, det bør det i hvert fald være.

Det er en disciplin, som øger chancen for at blive fundet i søgemaskinerne. Laver du SEO på din virksomheds hjemmeside, så vil flere potentielle kunder komme til at besøge den. Er den god, vil du få flere salg – og disse besøgende kommer fra de organiske søgeresultater, hvilket betyder, at du ikke skal betale pr. klik.

Når du optimerer til søgemaskinerne, handler det rigtig meget om dine tekster. Mange af dem er nok en del af din content marketing, så de to ting hænger sammen. Når du skriver tekster, der er tænkt som content, så kan det altså være en god idé også at tænke på SEO.