6.2 Patrick Sorrentino, der er managing partner i Peak Consulting, tror på vækst efter coronakrisen. Pandemien har vist at konsulenterne kan mere, end de troede.

Inside story

Corona har vist vejen til vækst for lokalt konsulenthus

Peak Consulting Group har overlevet coronakrisen og er kommet stærkere ud på den anden side. Coronakrisen har åbnet for nye forretningsmuligheder.

Mens kombinationen af corona og stramninger på konsulentområdet har voldt store spillere som Deloitte og Implement problemer, har det danske konsulenthus Peak Consulting Group fundet nye veje til vækst under pandemien.

Konsulenthuset, der henter cirka 70 procent af sin omsætning fra offentlige kunder, er vokset pænt de senere år, og trods udfordringerne var 2020 ingen undtagelse.

Peak Consulting Group med managing partner Patrick Sorrentino i spidsen har med 195 millioner kroner på toplinjen således sat omsætningsrekord i 2020, og samtidig er vejen nu banet for endnu mere vækst.

”Normalt trækker kunderne os ind til at hjælpe med at strukturere og organisere projekter på kundesiden. Vi står ofte for at sammensætte teams af konsulenter fra specialisthusene. Men ønsker kunden i dag, at vi tager totalansvaret for en opgave, så kan vi også det, og det var ikke sket – i hvert fald ikke sket så hurtigt – hvis det ikke havde været for corona. Jeg vil også sige, at det er det, der har trukket os gennem 2020,” siger Patrick Sorrentino.

Peak Consulting Group er således kommet stærkere igennem 2020, end man havde håbet, men tidligere i forløbet var konsulenthuset i en sårbar position.

Krise åbnede ny forretningsmulighed

En pandemi og et de facto konsulentstop i det offentlige er en dårlig kombination for et konsulenthus med fokus på offentlige kunder. Og før 2020 var halvvejs overstået, nåede Patrick Sorrentino da også at frygte for konsulenthusets overlevelse flere gange.

“I første kvartal, hvor pandemien endnu ikke var nået til Danmark, og hvor de fleste store huse var blevet smidt ud på grund af besparelser på konsulenter i det offentlige, var vores folk nærmest fredede. Vores ydelser lå i et sweet spot mellem rammer og styring, så vi havde faktisk en omsætningsvækst på 20-25 procent og var ret optimistiske,” siger Patrick Sorrentino.

På det tidspunkt var de første rapporter om coronaen begyndt at bundfælde sig i den kollektive danske bevidsthed, og takket være de føromtalte konsulentbesparelser i det offentlige var man i de store konsulenthuse også allerede langt med planlægningen af store fyringsrunder.

Men huse som Peak Consulting Group gik ikke fri, da pandemien for alvor ramte. Og ligesom hos konkurrenterne oplevede man nu, at en stor del af opgaverne med kort varsel blev udskudt eller aflyst, og at konsulenterne blev sendt hjem til hovedkontoret på Lyngbyvej i København.

”Da coronapakkerne i april pludselig skulle finansieres, gik de offentlige styrelser på jagt efter penge, og så blev der skåret dybt. For os betød det, at vi med ti dages varsel pludselig havde rigtig mange konsulenter, der bare blev sendt hjem. Det gjorde ondt, så vi gik lidt i survival mode og tænkte: Hvor er det, vi har gjort det ekstra godt” siger Patrick Sorrentino.

Hjælp fra kunder åbnede for ny service

Det blev startskuddet til den nye type ydelse, som endte med at blive afgørende for 2020, og som ifølge den ledende partner også kommer til at få stor betydning for konsulenthusets vækst og muligheder fremover.

Konsulenthuset ringede simpelthen og bad kunderne om hjælp.

”Vi ringede og sagde: Vi har folk, der sidder og kigger ind i en væg, og de har brug for noget at lave. Hvis I har nogen ideer til, hvordan vi kan skabe værdi for jer, så er vi klar,” fortæller Patrick Sorrentino.

Der var ikke behov for at strukturere og organisere på samme måde, som Peak Consulting Group var vant til at arbejde. Samfundet var gået i stå. Vi bad kunderne formulere nogle problemstillinger, som konsulenterne kunne finde en løsning på.

”De opgaver, som man normalt ville lægge hos big four managementhusene, der favner alle specialistkompetencer, var opgaver, der pludselig blev givet til os i stedet, og vi har holdt fast lige siden,” siger Patrick Sorrentino.

I maj måned var det forventningen, at konsulenthuset ville ende med et minus, men i stedet har konsulenthuset slået omsætningsrekord, viser det seneste regnskab. Bundlinjen er faldet med 1 million kroner i forhold til året før, og det er en konsekvens af den nye service, som også er en investering i fremtiden for Peak Consulting Group.

”Der går flere penge til de konsulenter, vi samarbejder med. Til gengæld er vi kommet et niveau længere op i fødekæden hos de kunder, vi arbejder med, og det er jo rigtig spændende. Det har vist os, at dna’et, kulturen og det forhold, at vi adskiller salg og leverance, det spiller bare, og det skal vi bygge videre på og forstærke,” siger han.

Billedtekst: Patrick Sorrentino, der er managing partner i Peak Consulting Group, tror på vækst efter coronakrisen. Pandemien har vist, at konsulenterne kan mere, end de troede.

Foto: PR

LÆS OGSÅ

Bain mister global corporate finance-chef

Konsulenthus spinder guld på due diligence til forsigtige kapitalfonde

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år

Kommuner starter eget “konsulenthus” som svar på strenge sparekrav

Implement opruster med profil fra Qvartz i nordisk konsulentkrig

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse

Kæmpeopkøb udløser krig på konsulentmarkedet