Sponsoreret artikel

Dansk internethandel vokser støt

Danskerne handler på nettet som aldrig før, og udviklingen er stadigt stigende. Her kan du læse mere om tendenserne indenfor dansk internethandel anno 2020.

Vi danskere er vilde med nethandel. Det viser den seneste rapport om nethandel fra Danmarks Statistik, der udkom tilbage marts i år. Her er det ikke til at tage fejl – tallene viser klart, at danskerne for alvor har taget nethandlen til sig.

Det er næppe nogen nyhed, at internethandel er populært i Danmark. Rapporten viser blandt andet, at hele 91% af den danske befolkning mellem 16-74 år har prøvet at foretage et køb online. Til sammenligning er det tilsvarende tal blot 68% i EU som helhed.

Samme billede tegner sig, når vi ser på andelen af forbrugere, der har handlet på nettet indenfor de seneste tre måneder. Her har 53% af forbrugerne i EU foretaget et køb, mens det tilsvarende tal for Danmark er hele 74%.

Konklusionen er altså, at vi danskere for alvor har taget nethandlen til os.

Øget fokus skaber øget salg

Det er der flere årsager til. En af de primære skal dog findes i, at danske virksomheder i stor stil har opdaget, at der gemmer sig et stort potentiale i online salg. Fokus på at øge online salg har nået nye højder, og i dag har de fleste danske virksomheder forstået, at Black Friday, Cyber Monday og andre online happenings er oplagte muligheder for at øge deres online omsætning.

Samtidig er virksomhederne også blevet mere kompetente indenfor online markedsføring. Det betyder, at virksomhederne i rammer rette målgrupper i langt højere grad end tidligere, hvilket igen er med til at øge det samlede online salg. Det er således ikke kun forbrugernes, men i høj grad også virksomhedernes fortjeneste, at den danske internethandel er støt stigende.

Fremtiden ser lys ud for internethandel i Danmark

Fremtiden for dansk internethandel ser lys ud. Det skyldes ikke mindst den nuværende situation med en global pandemi, der for blot få måneder siden tvang forbrugerne inden døre. Og hvor handler man, når man ikke kan forlade sit hjem?

Der er ingen tvivl om, at coronavirussen blot har givet online handel endnu mere medvind. Forbrugere, der ikke tidligere har været vant til at handle online, har pludselig set sig nødsaget til at købe alt fra mælk og med til bukser og bleer online.

Når først coronakrisen har lagt sig, bliver det derfor spændende at se, om disse nye nethandlere holder fast i online handel, eller vender tilbage til offline indkøb. Viser det første sig at være tilfældet, kan vi formentlig se frem til endnu en solid stigning i andelen af danske internethandlere, når Danmarks Statistik sender en ny statistik på gaden i 2021.