;
mobilepaybeskåret

Redaktørens analyse

Danske Bank lider nederlag med MobilePay. Regimeskifte på vej 

Nu bliver det næsten umuligt for Danske Banks MobilePay at få hul på detailmarkedet, hvor Nets og dankortet sidder tungt på 98-99 procent af alle transaktioner. Detailhandlen vil fastholde dankortet og være fødselshjælper på Nets’ nye dankortapp.  

Vi står over for et meget mere fragmenteret marked for betalingsløsninger i Danmark. Det er en realitet, efter at Nets og Danske Bank afbrød forhandlingerne om en integration af det nye mobile dankort med Danske Banks MobilePay. Udviklingen er interessant, for ikke alene er det Danske Banks første store nederlag med den ellers så succesfulde MobilePay-app. Det kan også blive et farvel til dankortet som dominerende betalingsmiddel i Danmark.

I stedet går vi en fremtid i møde, hvor flere forskellige aktører vil forsøge at få en bid af markedet. Først og fremmest er det værd at slå fast, at det hverken var Danske Bank eller Nets, som fremprovokerede et brud mellem parterne. Det var detailhandlen med Dansk Erhverv i spidsen, som pressede på for den hurtige og simple dankortbetaling, som nu bliver udviklet af Nets. Der er tale om en ret simpel app, som indeholder dankortet, og som skal være lige så let at betale med som et kontaktløst dankort. Det forventes, at den er klar til download engang i løbet af foråret.

Appen kommer til at rumme dankort fra alle bankerne, og man kan således også bruge den, hvis man er kunde i Danske Bank. MobilePay er på vej med en lignende løsning, som ventes klar til sommer. Problemet for Danske Bank er, at udrulningen af MobilePay i den brede detailhandel er slået fejl. Både Coop og Dansk Supermarked har sagt nej tak. Sidstnævnte er meget sigende ved at pille hvide MobilePay-bokse ned i 600 butikker i hele landet.

I dag udgør MobilePay-betalinger kun 1-2 procent af de samlede detailbetalinger i Danmark. Det er mest de helt små butikker, der benytter MobilePay. Butikkerne er heller ikke specielt villige til at markedsføre MobilePay, når volumenen er så lille. For så bliver det for dyrt per transaktion.

Dankortet elskes for den lave pris

Den (relativt) lave pris per betaling er den primære årsag til, at detailhandlen er så glad for dankortet. Skal MobilePay ind på det marked, skal man altså komme med markant lavere priser, end dankortet kan levere. Danske Bank har allerede signaleret, at man er klar til en priskrig. Og det er slet ikke så dumt, for med integrationen af kuldsejlede Swipp kan MobilePay overgå til de langt billigere konto til konto-betalinger. Men det samme kan Nets formentlig, fordi det nye betalingstjenestedirektiv PSD2 tvinger bankerne til at give tredjemand adgang til kontooplysninger med kundens accept.

Danske Bank sidder på kundekontakten med MobilePay, der har 3,3 millioner danskere som kunder.

Og det kan Nets formentlig få, når de lancerer den nye dankortapp. Men det bliver ikke nogen nem opgave at få danskerne til at bruge den løsning. For Nets starter fra nul brugere, og man har ikke rigtig en kontaktflade med kunderne, mens Danske Bank både har kontaktfladen og 3,3 millioner brugere på MobilePay. Nets er nødt til at satse på butikkerne som markedsføringskanal. Det skal såmænd nok lykkes til en vis grad, men p.t. vinder det kontaktløse dankort frem. Det vil næppe gøre det lettere at vænne danskerne til at bruge mobilen som betalingsmiddel.

Nets får helt ny rolle

Mere interessant er det, at Nets nu er tvunget til at springe ud af rollen som underleverandør til bankerne. I årevis har betalingstjenestekoncernen afholdt sig fra at gå bankerne i bedene, men med det nye mobile dankort – og den lidt ældre betalingstjenesteapp – går man nu direkte ud og møder kunderne. Selv om dankortet er et stærkt brand, kan det godt give udfordringer for Nets med den nye rolle. I forvejen har de lukrative børsbonusser og ringe kursudvikling givet Nets et blakket navn i erhvervslivet. Blandt detailhandelsfolk og i netbutikker er Nets kendt for at være en lidet kundevenlig mastodont. Skal man nu også i direkte priskrig med MobilePay, bliver det sværere at hente de indtjeningsmål hjem, som man i sin tid lovede investorerne.

Sejren over Danske Bank er dog ikke vundet, selv om det lykkes at holde MobilePay ude af detailhandlen. For MobilePay bliver allerede nu brugt til at disrupte markedet for netbetalinger og betalingsservice er også et oplagt forretningsben for MobilePay. Her er Nets i forvejen under pres på grund af et årelangt tæt monopoltilsyn fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Nets nye rolle bliver heller ikke nemmere af, at man med den nye app lægger sig ud med bankerne organiseret i den fælles indkøbscentral BOKIS, der drives af Lokale Pengeinstitutter og Regionale Bankers Forening, hvilket vil sige alle danske banker op til Jyske Bank-størrelse. Her er man i gang med at udvikle en mere avanceret mobile wallet, som også får internationale betalingskort med. Her er man næppe tilfreds med nu også at skulle slås med Nets’ nye dankortapp.

Det vælter frem med betalingsapps

For at gøre forvirringen total, så er Nordea også snart klar med sin mobile wallet, Nordea Pay. Coop barsler også med en betalingsapp, der ventes at få indbygget loyalitetsprogrammer, hvis de ellers må, for erhvervsminister Brian Mikkelsen(K) har hidtil bebudet en ret stringent implementering af det nye PSD2-direktiv i dansk lovgivning.

En ting er sikkert – danskerne går en verden med et langt mere fragmenteret betalingsmarked i møde. Hvem der vinder slaget, er slet ikke givet. Men Danske Banks MobilePay har indtil videre tabt slaget om detailhandlen.

LÆS MERE

Danske Bank vil tage Mobilepay et skridt videre

Danske Bank taber til Nets og det kontaktløse Dankort

Danske Bank gør klar til massiv disruption af investeringsområdet

Det ultimative våben mod Nets og Dankortet