June - investering i plus

Redaktørens analyse

Er Danske Banks June en revolution eller en storm i et glas vand? 

Danske Banks nye investeringsunivers er gået i luften og blev lanceret på et diskret pressemøde torsdag. InsideBusiness ser på, om det nye produkt nu også er så revolutionerende som bebudet.    

Oplevelsen af June er først lidt irriterende. For det er umuligt at finde Danske Banks nye højteknologiske investeringsplatform June i mobiltelefonens appstore. Forklaringen kommer prompte fra Danske Banks topfolk. Markedet er undersøgt – og kundernes behov klarlagt. De ønsker at kunne tilgå June fra alle platforme. Derfor er der ingen app, hvor man ellers forventer at finde den.

InsideBusiness er taget med til pressemødet for en af de mest spændende nyskabelser i den danske finansverden og især i Danske Bank. For torsdag ved titiden åbnede Danske Bank for sluserne til det nye investeringsunivers, June.

Værterne byder på croissanter og caffe latte i plastikkrus fra en nærliggende kaffebar. Dette er den spirende nye og tjekkede fintechindustri, der tidligere i Danske Bank havde det æggende navn Project X, forstår man. I Danske Bank foregår det i et baghus i Store Kongensgade 72. Stedet, hvor slipseklædte investeringsfolk mødes med nørdede it-udviklere og antropologer, der gennemfører avancerede kundeundersøgelser.

819 mia. kr. skal i spil

Værterne for dagens arrangement er bankdirektør Tonny Thierry Andersen og bankens disruptionguru, Simon Haldrup. Danske Bank-direktøren indleder med at præsentere visionerne for projekt June. Investering skal gøres mere tilgængeligt for alle. For danskerne investerer slet ikke nok.

I gennemsnit har danskerne 146.000 kroner stående på bankkontoen, svarende til 819 milliarder kroner, som står nyttesløse hen på bankkonti uden afkast i disse renteløse tider. 85 procent af den samlede beholdning af aktier og obligationer er ejet af personer over 50 år. Og 63 procent af værdipapirerne er ejet af mænd. Værre er det ud fra et risikoperspektiv, at to tredjedele af alle danskere kun ejer danske aktier, ligesom vi i gennemsnit kun ejer to forskellige aktier.

Samtidig bliver vi ramt af bedre tider, idet vi lever længere og har brug for flere penge til at leve. ”Målet er ikke blot at gøre investering mere tilgængeligt, men at hjælpe kunderne til at leve det liv, de kunne tænke sig,” lyder det tænksomt og visionært fra Danske Banks Tonny Thierry Andersen.

Dyrt i forhold til indeksfonde

Ambitionerne er altså høje, men allerede tidligt begynder kritiske spørgsmål at ramme Danske Banks direktør. For hvorfor skal det koste 0,8 procent i omkostninger om året (banken tager de 0,55 procent, mens 0,25 procent går til investeringsfondene) at investere via June? For man kan jo investere for under 5 procent af de omkostninger, hvis man selv går ind og køber indeksfonde baseret på verdens aktieindeks.

Svaret fra Danske Bank-folkene er, at June er dyrere end at gøre det selv. Fair nok. Men hvad får man så for pengene?

Når først man har fundet June på sin pc eller telefon, får man adgang til et system, der ved hjælp af otte spørgsmål identificerer ens investeringskapacitet og risikoappetit. Derefter bliver pengene investeret i fem forskellige fonde alt efter de indtastede data. De fordeler sig mellem aktier og obligationer alt efter kundens risikosult.

Da jeg selv opretter mig i systemet, går det let og glat, primært fordi jeg allerede er kunde i Danske Bank. Men kunder, der ikke er i Danske Bank, skal oprette sig ved at tage billeder af kørekort og sygesikringsbevis og derefter overføre penge via dankortet. Effektivt og nemt, ja, indtil videre, selv om Danske Bank pinligt nok endnu ikke har formået at få MobilePay til at spille sammen med June.

Er June så en revolution?

Danske Bank selv er yderst tilbageholdende med at give indikationer på det antal kunder, man håber, at June kan lokke ind i butikken. Træerne er dog ikke vokset ind i himlen indtil videre, for beherskede 6.000 danskere har tilmeldt sig nyhedsbrevet på Junes hjemmeside. Nu vil Danske Bank i den kommende tid bombardere danskerne med markedsføring via sociale medier.

InsideBusiness spår umiddelbart June gode chancer for at få succes. Der er tydeligvis et markedsbehov, som kun vokser, så længe renten er lav. Systemet er let at få til at virke, og Danske Bank har en enorm markedsføringsplatform i bankens egne kunder.

Akilleshælen er risikoen for et snarligt aktienedbrud. Sker det, risikerer banken at skræmme de første trendsættende kunder væk, fordi de føler sig snydt af bankens evne til at styre risikoen. Desuden risikerer Danske Bank selv at blive disruptet ud af markedet, hvis/når konkurrenter eller nye spillere lancerer et investeringsprodukt til en langt lavere pris.

En revolution kan man ikke kalde June. Dertil er produktet for dyrt og for simpelt. Men en dejlig let og elegant måde at investere på, bestemt.

LÆS MERE

Danske Bank gør klar til massiv disruption af investeringsområdet

Derfor er Danske Banks June dødsensfarlig for investeringsbranchen

Danske Bank vil erobre nyt terræn med Mobilepay

Nordea ruster sig til nordisk kamp mod June