;
net peugoet

InsideInterview

Danske Banks leasingselskab taber nok en bilimportøraftale på gulvet

Danske Banks Nordania Leasing havde ellers lukket en kæmpe aftale med den store importør af Peugeot, Opel og Citroën, Interdan, og det var meldt ud over for samarbejdspartnere. Alligevel ragede parterne uklar for få uger siden. Jyske Finans, der genvandt kontrakten, havde ellers sagt farvel til medarbejdere som følge af miseren.

Det har været en rigtig ærgerlig tid for Danmarks største leasingselskab, Nordania.

Man havde først vundet et udbud om at levere leasing og finansiering til landets næststørste bilimportør, Interdan, med salget af Peugeot, Citroën, Opel og Mitsubishi i Danmark. En tiltrængt sejr, da Nordania som beskrevet i InsideBusiness i sidste uge fra 2021 mister sin anden store og mangeårige partner på bilområdet, Semler, som står for importen af VW, Audi, Seat, Porsche, Skoda med flere. Men sådan skulle det ikke gå for det hårdtprøvede team i Nordania.

I slutningen af november stod det nemlig klart, at man alligevel havde tabt Interdan på gulvet. I stedet var vinden skiftet over til Jyske Finans, hvor direktør Allan Mortensen i sidste ende genvandt alliancepartneren:

”Vi tabte jo i første omgang til Nordania, men der var nogle ting mellem de to parter, der gjorde, at aftalen kunne opsiges igen. Jeg har ikke interesseret mig for, hvad der gik galt med dem, så det vil jeg ikke gisne om,” siger Allan Mortensen.

Sagen har også haft konsekvenser for det Jyske Bank-ejede Jyske Finans, der har haft Interdan som partner gennem mange år, og faktisk allerede havde afskediget medarbejdere som følge af, at man havde tabt udbuddet om Interdan:

”Det er jo en kæmpestor aftale, og det er jo en agil verden, vi lever i. Derfor havde vi tilpasset organisationen til det – og, ja, nu er vi så i gang med at genoverveje medarbejdersituationen. Interdan-samarbejdet er en vigtig del af vores forretning, både medarbejder- og omsætningsmæssigt,” fortsætter Allan Mortensen.

Bruddet er fortsat et mysterium

Det er dog fortsat lidt af et mysterium, hvad der fik Nordania og Interdan til pludselig at gå fra hinanden, efter at Nordania ellers havde vundet aftalen. Det er ikke noget, man ønsker at fortælle nærmere om hos nogen af parterne:

”Vi stødte på nogle forhold undervejs i aftalestrukturen, som ikke var til at løse trods de bedste intentioner fra begge sider. På baggrund heraf blev vi enige med  Nordania om ikke at aktivere aftalen og skiltes i god ro og orden,” forklarer pr-manager Hanne Langsig Sørensen fra Interdan. På den baggrund var det naturligt for Interdan at gå tilbage Jyske Finans og fortsætte det eksisterende samarbejde, dog med enkelte justeringer:

”Jyske Bank er en velkendt samarbejdspartner og vi har positive forventninger til samarbejdet,” lyder det fra Hanne Langsig Sørensen.

Heller ikke hos Nordania er kommunikationschef Svend-Erik Meulengracht videre interesseret i at tale om detaljerne i den afsluttede udbudsrunde:

”Vi har ikke haft Interdan som partner. Vi er blevet inviteret med i en udbudsrunde – sandsynligvis sammen med andre udbydere – og der er efterfølgende blevet forhandlet over længere tid. Interdan ville potentielt være et stort samarbejde, så der har været tale om relativt komplekse forhandlinger. Desværre har vi ikke kunnet få alle ender til at mødes på nuværende tidspunkt, og efter gensidig aftale med Interdan er forhandlingerne sat på hold. Vi har således ikke Interdan i dag og har ikke haft Interdan som kunde i Nordania Leasing.”

Ifølge mangeårig iagttager af bilmarkedet herhjemme Jan Lang fra Ebay er det bestemt værd at følge med i bilimportørers valg af finansieringspartner, for det er store aktører, der flytter sig:

”Det betyder rigtig meget for bankernes finansieringsselskaber, for i runde tal står Interdan og Semler for over halvdelen af det samlede nybilsalg i Danmark hvert år, så det er de absolut vigtigste aktører på det danske bilmarked. Så det gør en verden til forskel.”

Jan Lang konstaterer også, at det er et klogt valg af Semler at stifte sit eget finansieringsselskab. Selskabet får navnet Volkswagen Semler Finans Danmark A/S i lighed med BMW Financial Services og Mercedes Financial Services, som gennem de sidste år har været en vigtig brik i BMW’s og Mercedes’ succesrige offensiv på det danske marked, der i stigende grad efterspørger premiumbiler.

”Det er et centralt træk for Semler i den værdikædekamp, som alle aktørerne i bilbranchen forsøger at få en større bid af. Marginalerne presses nemlig af hård konkurrence, og så er det helt naturligt, at Semler tager den del ind selv, selv om man måske skulle have gjort det for nogle år siden.”

I forvejen har Semler overtaget størstedelen af forhandlerleddet og serviceværkstederne i Danmark, så koncernen har allerede sat sig tungt på de øvrige dele af værdikæden.

 

LÆS MERE

Ny stærk finansspiller tager form. Napper storkunde fra Danske Bank

Leasingbranchen risikerer hvidvask, fup og dårligere kreditvurderinger

Gyser for banker og leasingselskaber

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med bilafgifter

Hårdknude i bilforhandlinger. Her er de mulige løsninger

VW-chef advarer om problem med dansk billeasing 

Vi henter italiensk bilskønhed med mangler

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger