klaus-holse-simcorp-web

Ugens Insider

Simcorp har blikket rettet mod amerikansk nøglemarked

It-virksomheden Simcorp er vokset voldsomt de senere år, men hvis selskabet skal fortsætte de gode takter, kræver det, at man vinder markedsandele i Nordamerika. Topchef Klaus Holse løfter over for InsideBusiness sløret for, hvordan han vil indtage nøglemarkedet, og ikke mindst hvor meget selskabets investorer skal forvente af den amerikanske drøm.

Kunder før investorer. Det er det mantra, langt de fleste investorer og analytikere forbinder med Simcorp-direktør Klaus Holse. I så skarpe vendinger har den tidligere Microsoft-direktør aldrig udtalt sig. Men på en af sine første telekonferencer, efter at Klaus Holse i 2012 overtog hjørnekontoret i det danske it-selskab, var det netop Holses budskab, at han ville bruge al sin tid på at pleje selskabets kunder og ikke mindst sørge for, at der kom nye ind i folden.

Evnen til at skaffe kunder i butikken har sikret Simcorp massiv vækst de senere år. Virksomheden er med en markedsværdi på godt 15 milliarder kroner en af it-branchens absolutte sværvægtere, og selskabets kerneprodukt, Simcorp Dimension, der hjælper investorer med at holde styr på porteføljen, er efterhånden standard for langt hovedparten af de professionelle aktører både herhjemme og i Norden.

Andre steder i Europa, herunder i Frankrig, har man også godt fodfæste, men Nordamerika er på sigt den helt afgørende brik, hvis Simcorp skal fortsætte de senere års vækst på både bundlinjen og aktiemarkedet.

For virksomhedens investorer og de analytikere, der følger selskabet, er det nået dertil, at USA og Canada er altafgørende for, hvordan fremtidens Simcorp kommer til at se ud.

Når man leverer løsninger til de professionelle investorer, er Nordamerika umulig at komme udenom. Her sidder der i alt omkring 500 af verdens største investorer. Alle oplagte kunder for Simcorp, men indtil videre har man ikke haft særlig godt fat i det vigtige marked. Det danske it-selskab har her blot en markedsandel på 4 procent, hvilket ikke er godt nok.

Vil erobre en femtedel af markedet

Det tog man konsekvensen af for nogle år siden og foretog en større udrensning i Simcorps amerikanske salgsafdeling, hvor chefen og en række ledende figurer blev smidt på porten. Indtil videre har man i år hentet fire store ordrer i Nordamerika – senest er det lykkedes at få giganten Franklin Templeton ind i folden.

Klaus Holse er da også helt klar over, at hans og Simcorps succes afhænger af, hvorvidt man får bedre fat på det amerikanske marked.

”Vi har nu fået organisationen på plads, og resultaterne begynder så småt at vise sig. Den seneste ordre var meget vigtig for os, da Franklin Templeton er en stor aktør, som forhåbentlig kan hjælpe os med at sparke dørene ind til andre. Vi tror på, at vi på sigt kan få så godt fodfæste i Nordamerika, at den region vil udgøre 40-45 procent af vores omsætning,” forklarer Klaus Holse.

Simcorp omsatte sidste år for godt 2 milliarder kroner, og der er i år udsigt til yderligere fremgang på både top- og bundlinje. Optimalt set satser Klaus Holse på, at man kan erobre op imod 20 procent af markedet i Nordamerika, der er præget af mange spillere og ikke mindst mange kunder, der fortsat kører på gamle systemer, som efterhånden er klar til at blive udskiftet.

”Vores mål om at erobre omkring en femtedel af det amerikanske marked betyder, at vi i snit skal hente 10 nye kunder årligt. Det kommer vi ikke til at nå i år, og det er ikke sikkert, at vi når det året efter. Men vi håber meget på, at vi kan ramme cirka det antal i 2018,” siger Klaus Holse, der i forbindelse med sin tiltræden i Simcorp valgte at bruge et betydeligt millionbeløb af egen lomme på at investere i den aktie, han nu selv havde fået det overordnede ansvar for.

Et klart signal om, at Klaus Holse tror på sig selv og selskabet.

Fakta om Simcorp

Simcorp er et dansk it-selskab med hovedsæde i København, der leverer løsninger til professionelle investorer såsom pensionskasser og asset managers.

Selskabets kerneprodukt er programmet Simcorp Dimension, der bruges af hundredvis af forvaltere og investorer alene i Norden.

Simcorp omsatte sidste år for godt 2 milliarder kroner og tjente en halv milliard før skat og afskrivninger.

Simcorp har i de senere år været en af de helt store højdespringere på den danske børs og har nu en markedsværdi på lige under 15 milliarder kroner.

Simcorp henter hovedparten af sin omsætning i Europa, men satser massivt på at vinde markedsandele i Nordamerika de kommende år.

It-virksomheden fremlagde i går sit regnskab, hvor man fastholdt sine forventninger om en vækst i omsætningen på 22-24 procent.

Vigtig ubekendt faktor

Den helt store ubekendte faktor i Simcorp og det, der giver analytikerne hovedpine, når de skal have deres regneark til at passe, er, hvor længe det tager for virksomheden at lande en ny ordre.

Fra Simcorp og Klaus Holse tager den første indledende kop kaffe med en potentiel kunde, kan der nemlig nemt gå over et år, før selvsamme kunde endelig skriver under.

”Vi ved, at tingene tager tid, og det kan være svært at forklare et aktiemarked, hvor man hele tiden bliver målt på evnen til at lande nye kunder. Men vi tror på vores model, og at vi ved at holde fokus på forretningen kan leve op til markedets forventninger, som er høje,” siger Klaus Holse.

 

LÆS MERE

Børsstjerner tryner aktiemarkedets tunge drenge

Fiskefoder og jysk snusfornuft sikrer konservativ koncern stor