;
ib.dk (002)sponsorindhold

Sponsoreret artikel

Derfor er søvn vigtigt for dig i en travl hverdag

Vi lever i et samfund, hvor det gennemsnitlige menneske typisk har meget travlt. Der er så mange ting, opgaver og pligter der skal nås, og det føles sjældent som om, at der er timer nok i døgnet. Men du skal ikke ofre din søvn for at få mere tid; din søvn er nemlig super vigtig.

Tænk over, hvad din hverdag består af. Hvis du sover de anbefalede 8 timer, har du 16 timer i døgnet. I en almindelig 37 timers arbejdsuge, arbejder du 7-8 timer hver dag. Så er der igen omkring 8 timer tilbage i døgnet, og hvad skal de bruges på? Der er blandt andet transport til og fra arbejde, der er måltider, der er rengøring, der er indkøb, der er madlavning, og hvis du har børn, skal de hentes forskellige steder og hjælpes med lektier, og hvis du har kæledyr, skal de passes og luftes.

Der er kort sagt meget, der skal ske på kort tid. Det betyder dog ikke, at du skal sove mindre. Din søvn er nemlig vigtig for at få alting til at hænge sammen.

Din nattesøvn

Din nattesøvn er noget, der ikke skal undervurderes. Søvnunderskud er en grim ting, der påvirker os negativt i mange områder af vores liv, så det er vigtigt at prioritere sin søvn.

Det kan du blandt andet gøre ved at skabe sunde sovevaner. Vores sovevaner handler om, hvad vores krop og hjerne er vant til, at vi gør, når vi skal til at sove. Det miljø, som vi sover i, kan nemlig påvirke både mængden og kvalitet af vores søvn. Hvis du skal have de anbefalede 8 timer, gælder det om at danne det rette sovemiljø.

Sunde sovevaner

Sunde sovevaner består af flere forskellige ting. Meget af det handler om din aftenrutine, inden du går i seng. Det er nemlig en rigtig god idé med en fast sengetid og en fast aftenrutine, så din krop og hjerne kan genkende, at disse aktiviteter og dette tidspunkt betyder, at du snart skal sove. På den måde forbereder din krop og hjerne sig på søvnen, og du vil hurtigere blive træt.

Derudover skal du holde mobilen og andre skærme langt væk fra soveværelset, da skærmens skær kan gøre det svært at falde i søvn. Læg skærmene væk allerede en halv time inden du går i seng.

Det rette sovemiljø

Det er også vigtigt med et sundt sovemiljø. Det handler blandt andet om, hvilken seng du har, og hvordan dit soveværelse er. Der skal blandt andet være helt mørkt i soveværelset for at garantere din søvn. Derudover skal du vælge den rigtige seng til din krop. Nogle foretrækker en elevationsseng, andre en kontinentalseng, men det er helt op til dig.

Prioritér din søvn

Uden at sove nok eller godt nok, vil din krop blive udmattet og din hjerne vil blive træt. Du vil få svært ved at lære og huske nye ting, og du vil nemt blive irritabel. Undgå al det besvær, og se, hvad du kan ændre på, for at få en bedre nattesøvn.