tesla web

Forsikring

Derfor er Teslaer dyrere for forsikringsselskaberne

Nye tal viser, at Teslaer er markant dyrere at reparere end fossile biler. Det skyldes avanceret teknologi og skrappe krav fra Tesla selv. Sådan er meldingen fra If og Gjensidige. Samtidig fortæller FDM, at de høje reparationspriser i sidste ende betyder dyrere forsikringer. I USA er det ikke unormalt, at Teslaer bliver afskrevet, fordi de er for dyre at reparere. Hvad siger If og Gjensidige til den model i Danmark?

Med Teslas prisdumping i sidste uge er der ingen tvivl om, at antallet af de populære elbiler vil stige på de danske veje. Hvilket man også vil komme til at mærke i den danske forsikringsbranche, hvor man i flere år har kæmpet med at finde hoved og hale i hele Tesla-universet.

Det er velkendt, at Teslaer er dyrere at reparere end fossile biler. Men hvad er det konkret, der gør det dyrt for forsikringsselskaberne og i sidste ende for kunderne?

Nye tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension (F&P) slår fast, at elbiler er op mod 30 procent dyrere at reparere end fossile biler, ikke mindst Teslaer.

Markant dyrere at reparere

”Umiddelbart giver det god mening, at en ny teknologi er dyrere at reparere end den gamle velkendte, og det er også forklaringen på, at elbiler kan være dyrere at forsikre,” siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i F&P.

F&P har indsamlet og analyseret reparationsomkostninger for alle forsikringsskader de første ti måneder af 2023, og analysen viser, at elbiler i gennemsnit koster 15.300 kroner at reparere, mens gennemsnitsprisen for nyere benzinbiler er 11.700 kroner Det svarer til en forskel på 30 procent.

Kigger man på en Tesla Model 3, koster den i gennemsnit knap 14.800 kroner og en Tesla Model Y godt 16.400 kroner at reparere. Her er det F&P’s konklusion, at Tesla er blandt de elbiler, som har de højeste reparationspriser.

Skrappe krav til reparationer

InsideForsikring har talt med flere forsikringsselskaber, og her bekræfter man billedet af, at Tesla er i en klasse for sig, hvad angår prisen.

”Ofte er det Teslaernes teknologi og materialet, de er bygget i, som gør reparationerne dyrere. Aluminium er sværere at arbejde i end f.eks. almindelig sort stål. Ydermere er Tesla meget teknologisk og kræver derfor mere kalibrering efter endt reparation. Teknologi og de tilhørende komponenter er dyre. Samtidig har Tesla skrappere krav til reparation af deres modeller, fordi de kræver komplet udskiftning for at kunne bevare sikkerheden, og vi tilslutter os at reparere køretøjerne efter fabrikantens forskrifter og vægter sikkerheden højt. Med de nye prisfald, er det nok uomtvisteligt, at der kommer endnu flere Teslaer på de danske veje, men hvordan det vil påvirke forsikringspriserne på dem, er for tidligt at sige,” siger Birgitte Ringbæk, der er kommunikationschef hos If Forsikring.

Gjensidige: Tesla kræver originale dele

Hos Gjensidige fortæller man, at selskabet følger udviklingen i reparationsudgifter og skadesfrekvens på Teslaer og andre bilmærker tæt, hvilket kan indikere, at det måske kan blive dyrere at forsikre en Tesla på sigt.

”Generelt set er der sket en stigning i priserne på reservedele, ikke blot til Teslaer, men også til fossile biler. Teslaer har for eksempel mange sensorer og kameraer, som i tilfælde af skader skal udskiftes og kalibreres, hvilket er omkostningstungt, ligesom de også er lakeret på en anden måde end de fleste fossile biler, hvilket også øger udgiften hertil. Derudover skal Teslaer repareres med originale og nye dele, hvilket naturligvis også øger omkostningerne til reparation,” lyder det i et skriftligt svar.

Betyder høje forsikringer

FDM peger på, at hvis man skal forstå de høje på forsikringsomkostninger på Teslaer, skal man kigge på de høje reparationsomkostninger. Den høje pris på forsikring af Teslas elbiler skal nemlig i højere grad findes i omkostninger til værkstederne for reservedele, avanceret teknologi, større glasflader og ikke mindst, at der bruges langt flere timer til reparation af skader sammenlignet med konkurrerende biler.

Antal timer til reparation kan hænge sammen med, at for eksempel batteriet først skal aflade og i nogle tilfælde fjernes før reparation. Derfor har det også betydning, hvilke timepriser selskaberne kan forhandle hjem med deres aftaleværksteder, hvilket er forskelligt fra selskab til selskab.

”Ser man på den billigste Tesla Model Y Standard Range og sammenligner forsikringsprisen med en af dens største konkurrenter, Skoda Enyaq, er Teslaen 64 procent dyrere at forsikre selv for en elitebilist. Og vælger du Model Y som Long Range, er den 92 procent dyrere at forsikre,” siger forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru, som fortsætter:

”Der er mange årsager til, at det er dyrere at forsikre en Tesla end konkurrenterne. Mange tror, at det er Teslaernes mange hestekræfter, der er årsag til de høje forsikringer, men forsikringspræmierne udgøres af mange parametre, og her er hestekræfterne en lille del af dem. Der er dog stadig en sammenhæng mellem mange hestekræfter og større risiko, hvilket gælder alle typer biler og ikke isoleret set for elbiler.”

Kan en Tesla blive for dyr at reparere?

I 2023 fortalte nyhedsbureauet Reuters, at amerikanske forsikringsselskaber afskriver masser af Tesla Model Y ’er med et lavt kilometertal på omkring 10.000 miles (16.000 kilometer), som har været involveret i ulykker. Bilerne bliver sendt på auktion, efter at forsikringsselskaberne har vurderet, at Teslas elbiler i mange tilfælde er for dyre at reparere.

Både If og Gjensidige afviser, at de praktiserer den model i Danmark. If fortæller, at selskabet behandler en skade, Tesla eller ej, som enhver anden skade, det vil sige i henhold til reparationsgrænserne i registreringsafgiftsloven. Det indebærer, at hvis bilens skade overstiger reparationsgrænsen, så vil køretøjet blive behandlet som værende totalskadet.

Nogenlunde sammen melding lyder fra Gjensidige:

”Vi opererer altid inden for lovgivningen og de fastsatte rammer for, hvornår biler kan repareres, og hvornår de ses som værende totalskadet, uanset om det er en Tesla eller et andet bilmærke.”

Heller ikke hos FDM har man kendskab til, at Teslaer bliver afskrevet i samme omfang som i USA.

”Men det er klart, at når det er komplicerede produkter med forskellige systemer, kan der opstå situationer, hvor bilerne afskrives selv på en mindre skade, hvis skaden er væsentlig og dyr at reparere,” siger Ilyas Dogru.

 

Læs mere

Priserne på reparation af Teslaer kan være på vej ned

Forsikringsspørgsmål er en tikkende bombe i kæmpe miljøsag

Ny chef for kundeservice og kontorsalg hos Vestjylland Forsikring

Årsinterview: Bornholms Brandforsikring kigger ind i prisstigninger og øget konkurrence i 2024

Mæglerhus tror på stærke 2023-resultater trods svært forsikringsår