;
Mountain Top web

Inside story

Derfor gik Axcels milliardhandel i vasken

En overraskende opbremsning medførte kort før jul, at landets største kapitalfond måtte droppe planerne om at sælge sin ellers så succesfulde virksomhed Mountain Top. Flere andre store handler trækker enten i langdrag eller er helt gået i vasken.

Det kan synes mærkværdigt, at det ikke skulle være muligt at finde en køber til et fremadstormende selskab, der regnskab efter regnskab både leverer solide vækstrater og samtidig øger indtjeningen.

Ikke desto mindre var det netop tilfældet for Frederikssund-virksomheden Mountain Top, der producerer ekstraudstyr til pickuptrucks.

Virksomheden er ellers en vaskeægte solstrålehistorie i dansk erhvervsliv: Efter at kapitalfonden Axcel for nogle år siden overtog aktiemajoriteten, har Mountain Top udelukkende leveret gode resultater og det seneste årsregnskab, der blev offentliggjort kort før jul, viste da også en markant vækst på både top- og bundlinje.

Med et overskud på 140 mio. kr. og en planlagt ekspansion på en række lovende markeder burde Mountain Top således være et selskab, det var muligt at finde en køber til.

Som tidligere beskrevet i InsideBusiness stod det allerede klart, kort efter at salgsprocessen var skudt i gang, at Axcel og kapitalfondens rådgivere fra Danske Bank og Jeffries sandsynligvis skulle satse på en køber, der kender til bilindustrien i forvejen.

Ligesom blandt andet vind er automotivesegmentet ofte kendetegnet ved, at man risikerer at ende som underleverandør til nogle ualmindelig store spillere, der kan presse deres mindre samarbejdspartnere efter forgodtbefindende. Sådan lyder analysen typisk fra hovedparten af de store kapitalfonde i hvert fald, og derfor var det hurtigt åbenlyst, at en køber til Mountain Top skulle være en, der i forvejen forstod branchen og de mekanismer og derfor ikke havde et nær så firkantet syn på industrien.

Blandt de industrielle købere var der bestemt også interesse for Mountain Top, hvor især selskabets muligheder på nye, uopdyrkede markeder som USA, Australien og Thailand var noget af det, som flere købere så et stort potentiale i.

På det lukrative amerikanske marked, der uden sammenligning er verdens største, er man som producent af specialudstyr til amerikanernes elskede pickuptrucks nemlig ikke på samme måde som i Europa i lommen på store bilproducenter, da folk i Guds eget land typisk køber deres firehjulstrækker og derefter kører rundt om hjørnet til en særlig ‘custom fitter’, der kan montere det udstyr, man ikke kan leve uden.

De perspektiver kunne flere købere sagtens se potentialet i, men midt under salgsprocessen indtræf der en begivenhed, der overskyggede både den flotte udvikling i den danske virksomhed og dens potentiale. En af Mountain Tops største kunder valgte nemlig i løbet af efteråret at lukke en af sine største fabrikker i mere end to måneder, hvilket fik selskabets salg til at bremse brat op. I løbet af efteråret stod det således klart, at man ville blive hårdt ramt af storkundens nedlukning, og da først Mountain Tops ledelse havde fået gennemtygget tallene og præsenteret dem for de potentielle købere, var det reelt dødsstødet til Axcels ambitioner om at sælge koncernen.

Ud over at påvirke Mountain Tops regnskabstal negativt gav det nemlig også selskabets potentielle købere nervøse trækninger over, hvorvidt der rent faktisk var hold i nogle af de bange anelser, som andre aktører havde udtrykt i forhold til selskabet og industrien generelt.

Udviklingen var derfor ren gift for Axcels salgsplaner, og man havde derfor ikke andre muligheder end at erkende, at det ikke var muligt at få solgt virksomheden i denne ombæring.

Processer bremser op

Selv om det er anden gang inden for blot et år, at landets største kapitalfond må opgive at sælge en ellers lovende virksomhed, står fonden langtfra alene. Mest opsigtsvækkende er storfonden EQT’s forsøg på at slippe af med flere af sine danske investeringer, ligesom også flere lokale spillere som Polaris, Maj Invest og Erhvervsinvest i løbet af det sidste år forgæves har forsøgt at sælge et eller flere selskaber.

I skrivende stund tegner der sig et billede af det danske M&A-marked, hvor de stabile aktiver med globale trends i ryggen og beskeden cyklicitet ofte tiltrækker en hær af købere, der er villige til at byde priserne kraftigt op, mens andre virksomheder inden for mere udsatte brancher nærmest er umulige at afhænde for tiden.

Især inden for det blodrøde detailsegment er køberfeltet i løbet af de senere år skrumpet kraftigt ind, mens prispres og stigende nethandel har gjort sit indtog. Derfor var der fra flere sider også en vis overraskelse over, at det kort før årsskiftet lykkedes svenske Nordic Capital at sælge sin hårdtprøvede butikskæde Sportmaster, selv om det er et åbent spørgsmål, hvor meget fonden egentlig har fået for det tabsgivende selskab.

En skarp opdeling

Mens det lykkedes Nordic Capital at finde en køber til Sportmaster, kæmper fonden med hjælp fra FIH Partners fortsat med at finde en ny ejer til den store jyske fundamentproducent Bladt Industries. Modsat den underskudsgivende forhandler af sportsudstyr tjener Bladt rigeligt med penge, men køberfeltet her er om muligt endnu mere begrænset.

Det samme gælder virksomheder som Dantherm, KP Komponenter samt en række andre ellers ganske velindtjenende danske industrivirksomheder, hvor fondene bag gennem længere tid forgæves har jagtet en køber. Flere rådgivere beskriver over for InsideBusiness, at det danske M&A-marked så småt er ved at dele sig skarpt op i et A- og B-hold, hvor selskaber i første kategori ofte tiltrækker en stribe købere og sælges hurtigt til en høj pris, mens de mindre attraktive virksomheder ofte må lede længe og forgæves efter en ny ejer.

LÆS OGSÅ

Storbank siger farvel til chef for prestigeenhed 

Axcel jagter milliarder hos tunge pengekasser 

Modvind i kapitalfondenes ambitiøse investeringer

Kapitalfondenes årsmøde. Nu uden kapitalfonde

Her er landets bedste kapitalfond

Kapitalfonde tørster efter frasalg 

Ombejlet milliardvirksomhed solgt for næsen af kapitalfonde