12.2 Foto af Camilla Winther til det kongelige

Kultur

Teaterguide: Dramatiseringen af Svend Brinkmanns bestseller ’Stå fast’ er befriende ligetil

Vi fik, hvad vi blev lovet. En forestilling, der var helt igennem o.k. Hverken mere eller mindre. En forestilling, som man kunne fristes til at kalde en ’performance lecture’, altså en slags forelæsning, hvor skuespillere giver krop til samfundsvidenskabelige betragtninger om det moderne menneskes livstil, der er foruroligende realistiske.

Skuespiller Mads Rømer Brolin-Tani tager imod os i Skuespilhusets foyer foran Lille Scene til en uformel snak om, hvad det er, vi skal til at opleve. Han refererer til Svend Brinkmanns opsigtsvækkende udtalelse om, at Aalborg Universitet skal bestræbe sig på at være et fuldstændig gennemsnitligt universitet. Hverken mere eller mindre.

På samme måde kan publikum afstemme sine forventninger til ’Stå fast’ som en nogenlunde forestilling. Her vil tre ’ikke særlig kendte’ skuespillere på en ’lille bitte scene’, med sæder til ’meget små mennesker’ guide os igennem Brinkmann-bøgerne ’Stå fast’ (2014) og ’Ståsteder’ (2016), som eksploderede på bestsellerlisterne efter udgivelsen.

Brinkmann er nemlig trendtidens udbryderkonge, som gør op med selvhjælpskulturen med en række provokerende guldkorn, heriblandt: Hold op med at mærke efter i dig selv, undertryk dine følelser, og fyr din coach.

Og disse udsigelser bliver dramatiseret af Kamilla Wargo Brekling, der står bag forestillinger som ¨Kvinde, kend din krop¨ og ¨Takt og tone¨.

Uhyggelig realistisk

Fakta: Stå fast

FAKTA

Stå fast

Sted: Kgl. Teater, Skuespilhuset, Lille Scene
Spilletid: 25. januar 2018 – 29. maj 2018
Forventet varighed: 1 time og 30 minutter uden pause
Iscenesættelse: Kamilla Wargo Brekling
Co-instruktør, koreograf, dramaturg: Karina Dichov Lund
Medvirkende: Stine Schrøder Jensen, Karen-Lise Mynster & Mads Rømer Brolin-Tani

★★★★☆

Det forholdsvis nøgne teaterrum er lyst op det meste af tiden, og det understreger netop en følelse af at sidde til forelæsning, hvor det, der præsenteres, er virkeligheden.

De tre skuespillere ligner helt almindelige mennesker og taler til os fuldstændig udramatisk. De tøver ikke med at komme helt ud i blandt publikum, blandt andet i en scene, hvor de uddeler den lækreste browniekage.

Desværre er det kun bageste række, der får lov at tage del i glæderne, før Karen-Lise Mynster kræver fadet retur, så vi alle kan nøjes med at kigge på dem og dermed træne vores afholdenhed. En klar parodiering af den viljestyrke der uden tvivl gennemsyrer rygraden på ethvert fitnessglad, Instagrammende supermenneske, der lever et sundt og afbalanceret liv. Man siger jo bare pænt nej tak til kage, ikk’?

Og sådan bliver det ved. En absurd coachingscene, et stressende effektiviseringsræs og en aftale om at mødes om fem minutter, der konsekvent ændres og diskuteres i, ja, fem minutter og dermed aldrig realiseres.

Scenarierne er så gennemborende præcise i sin afbildning af – vil jeg vove og påstå – alle tilstedeværende publikummer, at man ikke kan andet end at lege med på præmissen og grine ad sig selv. Og bagefter få en lille smule ondt i maven over, at man i første omgang overhovedet er hoppet med på nutidens tendenser.

Velfungerende dramatisering

Undertitlen til bogudgivelsen ’Stå fast’ er et ’opgør med tidens udviklingstrang’. Det gennemsyrer forestillingen på kløgtig vis, da holdet bag dramatiseringen ikke har forsøgt at opfinde den dybe tallerken. Det er bare helt ligetil. Lyset. Skuespillerne. Ordene. Scenarierne.

Og det har i sig selv en skræmmende effekt at blive konfronteret med så reelle problemstillinger på så udramatisk vis. Hvis man ønsker at (gen)opleve Brinkmanns vise ord på en alternativ måde, er teaterversionen bestemt anbefalelsesværdig.

Af Maja Holtze