;
Tryg, Direktionen, Tryg2017,

Inside story

Dramatisk udvikling i Trygs møgsag: Investorer sender aktien i dørken

Tryg risikerer at skulle betale et milliardbeløb tilbage til kunderne, lyder det fra Danske Bank i en analyse efter InsideBusiness’ fortsatte afdækning af selskabets sag hos Forbrugerombudsmanden. Det fik mandag aktien til at styrtdykke, mens selskabet opfordrer til koldt vand i blodet.

Det kostede mandag Trygs aktionærer mere end 5 mia. kr., at forsikringsselskabets møgsag med anklager om ulovlige prisstigninger uden varsling af kunderne bliver ved med at eskalere. Således dykkede selskabets aktiekurs med 8,5 pct. Årsagen er øjensynligt en dobbelt nedgradering af Tryg-aktien hos Danske Banks garvede analytiker Asbjørn Mørk i en rapport, der udkom mandag morgen.

Her advarer Asbjørn Mørk om, at Tryg risikerer at skulle betale op til 1,6 mia.kr. i præmie tilbage til kunderne i perioden fra 2016 til 2020 samt sætte præmierne ned fremover som følge af sagen:

”Markedet har negligeret sagen og haft fokus på andet kvartal 2020 og medvind fra norske kroner, covid-19 og finansielle markeder. Men både tilsynet, ombudsmand og nu også Tryghedsgruppen er efter Tryg. Specielt Tryghedsgruppen kan ikke risikere en dårlig sag, og det kan blive rigtig dyrt for Tryg, som ifølge Asbjørn kan komme til at skulle tilbagebetale op til 1,6 mia. kr. i præmier for 2016-20 samt sætte fremtidige priser ned, hvilket kan skære 4-13 pct. fra teknisk resultat fremover,” lyder det skarpe konklusion fra Danske Markets i en mail sendt den 15. juni om morgenen. Derefter styrtdykkede Trygs aktiekurs altså fra kurs 194 til kurs 177.

Asbjørn Mørk kæder sin analyse nøje sammen med en artikel i InsideBusiness fra i fredags, da to medlemmer af Tryghedsgruppens repræsentantskab, Mette Reissmann og Henrik Vad, var ude med skarp kritik af Trygs prispolitik, en sag der p.t. behandles af Forbrugerombudsmanden, efter at en intern whistleblower fra Tryg har advaret myndighederne om selskabets løbende prisstigninger, der ikke er varslet kunderne, som det ellers er kutyme i forsikringsbranchen, hvor man typisk holder sig til årlige indeksreguleringer. Tryg og Gjensidige står alene over for den øvrige forsikringsbranche med den omstridte prispraksis, der sågar underkendes af rendyrkede børsnoterede selskaber som Alm. Brand, Codan og Topdanmark.

Ifølge Asbjørn Mørk har det heller ikke hjulpet Trygs sag, at Finanstilsynet har præciseret reglerne på området på en måde, der svækker Trygs forsvar mod Forbrugerombudsmanden.

Tryg: Analytikerne overfortolker

Selv opfordrer Tryg noget usædvanligt egne aktionærer til at slå koldt vand i blodet over sagen. Således fremgår følgende af en mail fra Trygs kommunikationsdirektør, Tanja Frederiksen, til InsideBusiness:

”Vi hæfter os fortsat ved, at Forbrugerombudsmanden ikke engang har besluttet, om der skal rejses en sag mod Tryg. Vi har selvfølgelig stillet op til at besvare alle de spørgsmål, Forbrugerombudsmanden har haft til vores prisjusteringer, og har været meget åbne og transparente i vores svar, som vi i øvrigt også har delt med pressen.”

Tanja Frederiksen peger på, at analytikeren har overfortolket, hvor store konsekvenser sagen kan have for Trygs økonomi:

”Det står selvfølgelig analytikerne frit for, hvad de skriver i deres analyser, men vi synes, der her er tale om en alvorlig overfortolkning af, hvilke hypotetiske konsekvenser det kunne have for Tryg, idet det sker på et meget tyndt grundlag, hvor ombudsmanden altså som nævnt ikke engang har besluttet, om der skal rejses en sag.”

Desuden blander Tanja Frederiksen sig også i meldingen fra repræsentanterne fra Tryghedsgruppen, der som bekendt ejer 60 pct. af Tryg, idet hun henviser til udtalelser fra Tryghedsgruppens direktør Rie Odsbjerg Werner i InsideBusiness.

”Derudover er der i øvrigt ikke tale om, som analytikeren hævder, at Tryghedsgruppen udtaler kritik af vores praksis, men derimod 2 af 70 politisk folkevalgte repræsentanter fra repræsentantskabet. Tryghedsgruppen har løbende været orienteret om denne sag, hvilket de også har tilkendegivet i pressen,” skriver Tanja Frederiksen.

SEB: Usandsynligt, at kunderne får penge tilbage

Det var da heller ikke alle i analytikerkorpset, der var enige i Danske Markets vurdering af sagen hos Forbrugerombudsmanden. Således skrev SEB, at informationerne vedrørende Trygs sag om de omstridte prisstigninger er velkendt, ligesom man har et uændret syn på den.

”Vi tvivler stærkt på, at noget vil komme ud af denne sag, og vi finder det usandsynligt, at Tryg vil blive tvunget til at tilbageføre præmier til kunderne,” lød det i analysen fra SEB’s analytiker Per Grønborg.

Også han henviser specifikt til InsideBusiness’ dækning af sagen og peger på, at Finanstilsynets meldinger om, hvorvidt prisstigninger på under 5 pct. har været ret vage og tvetydige. Det samme forsvar bruger Tryg selv i sagen.

Tryghedsgruppen har ikke kommentarer til analysen fra Danske Markets.

 

LÆS OGSÅ

Nu rejser Trygs bagland sig mod selskabets udskældte prisstigninger

Forsikring: Finanstilsynet skyder forsvar for omstridt prispraksis ned

Forsikringsbranchen kæmper for vækst med vidt forskellige strategier

Sådan står forsikringsbranchen rustet. Se de bedste og de dårligst drevne selskaber

GF-direktør: Rejseforsikringer bliver dyrt for os, men vi sparer på bil og indbo

Corona giver forsikringsselskaber hovedpine. Stor spiller dropper produkt

Tryg risikerer at skulle betale kæmpesummer tilbage til kunderne

Forsikringsbranchen tørner sammen over kontroversiel prispolitik

Forsikringsselskab dropper kunder, der flytter fra lokalområdet

Intern whistleblower slår alarm over Trygs forretningspraksis

Forsikringsbranchen står splittet om kontroversielle prisstigninger

Sultent forsikringsselskab jagter nye partnere

Codan og Alm. Brand skal have samme medicin fra ny topchef

Politikere advarer mod forsikringer: De truer velfærdsmodellen

Forsikrings- og pensionskæmper i kapløb om private velfærdsprodukter