41dTvN+RipL._SX335_BO1,204,203,200_

Kultur

En kogebog til digitale kundestrategier

Denne uges bog om digitale kundestrategier skal ikke læses af lyst, snarere som en kogebog, man tager frem, hvis du og din virksomhed har brug for værktøjer til at udforme en digital kundestrategi.

For nylig landede en ny bog til anmeldelse på mit skrivebord. Mine ’antenner’ foldede sig hurtigt ud. Bogens emne – digitale kunderelationer ­– må siges at være hot i en tid, hvor mange virksomheder og organisationer kæmper med at forstå, hvilken værdi digitalisering kan bidrage med i relationen til deres kunder, og hvordan denne værdi omsættes til reelle konkurrencefordele.

What’s not to like?

Bogen kom fra det helt rigtige forlag, Harvard Business Press. Og, en hurtig googlesøgning på forfatterne – Nicolaj Siggelkow og Christian Terwiesch – afslørede professorater fra et af de helt rigtige universiteter, Wharton, samt bogens helt egen hjemmeside. Her finder man blandt andet en række flotte videoer, hvor forfatterne præsenterer tankerne bag bogen samt en række ’endorsements’, blandt andet fra legendariske Michael Porter. What’s not to like?

Hele bogens opbygning afslører endda en høj grad af viden, erfaring og professionalisme krydret med en pædagogisk forståelse. Man får nærmest opfattelsen, at bogen er blevet til ud fra en mesterkoks opskrift. Her er løbende modeller, der perspektiverer pointerne, og cases, der gør dem praksisnære.

Tilsvarende er flere af bogens afsnit designet som opskrifter til at gennemføre ’connected strategy-workshops’ i egen virksomhed (kapitlerne 3, 6, og 9). Her er nøglespørgsmål og templates, der skal udfyldes, og som langsomt, men sikkert, sigter mod en færdigformuleret connected strategy.

Boganmeldelse

Titel: Connected Strategy. Building Continuous Customer Relationships for Competitive Advantage
Af: Nicolaj Siggelkow og Christian Terwiesch
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 250
Pris: mangler
ISBN: mangler
3 af 6 stjerner

Stil den på hylden for kogebøger

Som anmelder har man ikke altid den luksus, at man kan lægge en kedelig bog fra sig og bruge sin tid på andet. Den skal læses og anmeldes. Men jeg må indrømme, at jeg var drevet af lyst fra start til slut. På trods af emnets relevans og bogens pædagogiske opbygning blev den aldrig vedkommende. Paradoksalt nok oplevede jeg ikke, at det lykkedes bogen og dens forfattere at ’connecte’ med mig som læser. Den forblev en fersk omgang.

Ledelsesbøger står af gode grunde ikke på samme hylde som romaner, digte og biografier. De vil og skal noget andet. Men derfor må de alligevel gerne have en overraskende kant og et personligt islæt. Det manglede her.

’Connected Strategy’ burde måske stå på hylden for kogebøger. Du kan med fordel læse den, hvis du lige netop nu står i en situation, hvor du og din virksomhed har brug for værktøjer til at udforme en digital kundestrategi.

Anmeldt af Olav Vorup Jensen OJV002@maersktraining.com

LÆS OGSÅ

Ni løgne om arbejde og arbejdsliv

DF og Socialdemokratiet undsiger plan om at fjerne mediestøtten til en række medier. Opd.

Gyser fortsætter for mediehuse. Flere risikerer helt at miste mediestøtten

Erhvervsmedier ændrer forretningen. Kom tæt på Børsen, Finans og Berlingske

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen