Jonathan Løws bedrifter som iværksætter eller mangel på samme var for nylig genstand for en fyldig gennemgang i disse spalter.
Om den medievante Løw med rette kan kalde sig serieiværksætter, kan siges at være noget tvivlsomt, men det ændrer imidlertid ikke ved, at den bogaktuelle kommentator ofte kaster sig ud i angreb på andre iværksættere eller erhvervsfolk, der ifølge ham har trådt ved siden af.
For nogle dage siden var det Saxo Banks grundlægger Lars Seier og iværksætteren Lars Tvede, der begge blev hængt ud i et af Jonathan Løws talrige blogindlæg, fordi de ifølge Løw kritiserer det danske samfund uden at bidrage væsentligt til det fra deres eksil i Schweiz. Man kan ikke pege fingre ad det danske samfund og dets udfordringer, når man ikke selv bidrager væsentligt til det, lød meldingen fra bogaktuelle Løw.
Om pointen er fair eller ej, vil vi lade andre om at bedømme, men ikke desto mindre var Løws skriverier nok til at få Lars Seier til at komme med et bastant modsvar. I et af sine mange opslag på Facebook beskyldte den tidligere Saxo-ejer således Løws angreb for at være en regulær hævnaktion. Det blev til lidt af en storm på de sociale medier:
”Jonathan ønsker åbenbart ikke at høre min stemme i debatten. Det er dog ikke mere end en måned siden, han bad mig om “at dele budskabet om hans nye bog” med “mit netværk”. Så der var min stemme åbenbart god nok,” lød det fra Lars Seier, der samtidig slog en streg under, at han anså det kritiske opslag som en tak for sidst, fordi den cykelglade erhvervsmand ikke ønskede at promovere Jonathan Løws bog over for sit netværk.
Siden blandede også Lars Tvede sig i debatten ved blandt andet at linke til InsideBusiness’ nyligt offentliggjorte artikel, hvor vi kigger nøje på Løws erfaringer med iværksætteri.
Kritiserede tv-program
Seier og Tvede er langtfra de første erhvervsfolk, der gennem de senere år har haft fornøjelsen af Jonathan Løw og hans mange holdninger.
Just-Eat stifter Jesper Buch var således også for nylig i clinch med Løw, der mente, at programmet ‘Løvens hule’ glorificerede de iværksættere, der ville arbejde 80 timer om ugen i jagten på succes uden at skele til, at mange, inklusive ham selv, var gået ned med stress i jagten på netop den drøm.
Igen var budskabet ganske fint, men akkurat som med Seier og Tvede skal forhistorien også her tages med i betragtningen. Det er således en offentlig hemmelighed, at Løw selv var i dialog med tv-programmet, hvor blandt andre erhvervskvinden Birgit Aaby og Christian Stadil deltager.
Det vides ikke, hvad der præcis gik galt. Men faktum er at hverken Løw eller de virksomheder, han repræsenterer, blev en del af programmet. Kort efter fulgte den stærkt kritiske klumme om programmet, der ligesom udfaldet mod Lars Seier lugter lidt af ‘tak for sidst’.
Bør give stof til eftertanke
Som tidligere beskrevet i disse spalter er iværksætteri igen et varmt emne. Alle medier elsker at hylde purunge entreprenører for deres vilde succeser trods stærkt begrænset dokumentation. En historie om en 18-årig kornkonge giver klik, som hverken Mærsk eller Novo kan måle sig med.
Det samme gør Jonathan Løws skriverier med jævne mellemrum. Store medier trykker med glæde hans budskaber uden at lave nogen form for baggrundstjek. Lars Seier siger i dag til InsideBusiness, at han ikke ønsker at bruge mere tid på sagen, da livet er for kort til den slags. Hans facebookopslag bør imidlertid give anledning til selvransagelse rundtomkring på de danske redaktioner.
LÆS MERE
Kornkonge eller champagnedreng – medier sluger iværksætteres jubelhistorier råt
Succesfuldt iværksætterikon eller fuld af varm luft?
Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri