jens-bjerg-schouw-web

Ugens Insider

Fiskefoder og jysk snusfornuft sikrer konservativ koncern stor fremgang

Schouw & Co. er løbet fra langt hovedparten af virksomhederne på aktiemarkedet ved at gå mod strømmen og satse på at drive selskabet som et klassisk konglomerat.

Konglomerater er umoderne. De er faktisk direkte yt. Ingen investorer med respekt for sig selv køber aktier i et konglomerat for tiden.

Overalt er de klassiske danske konglomerater ved at blive splittet ad. Først var det Mærsk, der efter i årevis at have forsvaret den forældede forretningsmodel vendte rundt på en tallerken efter fyringen af den mangeårige topchef Nils Smedegaard og nu er i gang med en større oprydning i den kriseramte virksomhed. Dernæst kom turen til det gamle industrikonglomerat NKT, der med formand Jens Due Olsen i spidsen nu skal spaltes i to for at give investorerne bedre indsigt i, hvad de køber aktier i.

Næste skridt i rækken kan meget vel blive telegiganten TDC, hvor kapitalfonden Apollo lurer på et bud med henblik på at skille det danske telekonglomerat ad og skabe en helt anden virksomhed.

Set i det lys burde et selskab som Schouw & Co ikke have ret meget at glæde sig over, men det jyske konglomerat hører til en af de absolutte succeshistorier på fondsbørsen de senere år.

Som InsideBusiness tidligere har beskrevet, har koncernen de sidste par år mangedoblet sin værdi, hvilket er sket ud fra den klassiske tankegang om at investere i en lang række forskellige virksomheder, som ikke nødvendigvis har særlig meget til fælles.

En næsten naturstridig bedrift, da de krævende investorer i dag vil se synergier i form af besparelser og nedskæringer, der i sidste ende manifesterer sig på bundlinjen.

”Vores virksomheder i porteføljen har ikke nødvendigvis en masse til fælles. Vi har en tommelfingerregel om, at vi kun investerer i virksomheder i business to business-segmentet. Vi kigger gerne på, om der er muligheder for, om de kan have glæde af hinanden i form af intelligente synergier, eksempelvis fælles funding, forsikring og lignende. Men det er også det,” siger direktør i Schouw & Co. Jens Bjerg Sørensen, der har stået i spidsen for det gamle konglomerat i 16 år.

”Når vi opkøber en virksomhed, lægger vi en langsigtet plan, som vi efterfølgende holder os tæt til. Men hvis industrien ændrer sig radikalt, så kan der opstå en situation, hvor vi ikke længere er de bedste ejere, og så vil vi forsøge at sælge,” siger han.

Først nye opkøb

I dag råder koncernen over 7 virksomheder og har en samlet værdi på næsten 11 milliarder kroner. Schouw & Co. har flere gange fået påklistret prædikatet ”en børsnoteret kapitalfond”, men det har direktøren svært ved at genkende.

”Vi køber virksomheder for at eje dem og udvikle dem. Vi vil aldrig købe en virksomhed udelukkende med henblik på at sælge den igen,” siger Jens Bjerg Sørensen, der forventer, at Schouw i år vil omsætte for omkring 14 milliarder kroner og tjene i omegnen af 1 milliard kroner på bundlinjen.

At der trods selskabets opbygning er et stykke vej fra den jyske børskomet til en rendyrket kapitalfond, understreges af, at Schouws nylige opkøb af elektronikkoncernen GPV var det første i 9 år.

Virksomheden illustrerer meget godt de overordnede tanker bag Schouw-koncernen, for selv om GPV i bund og grund var en solid virksomhed, var den blevet ramt af nogle kaotiske ejerforhold og var reelt blevet sat til salg af bankerne bag det selskab, der tidligere ejede GPV. Derfor var der mange klassiske kapitalfonde, der gik i en bue uden om virksomheden, da revisionshuset Deloittes corporate finance-division sidste år begyndte at lede efter købere til Tarm-virksomheden. GPV’s historisk noget brogede og problematiske ejerforhold afskrækkede imidlertid ikke Jens Bjerg Sørensen, der i begyndelsen af 2016 betalte 400 millioner kroner for selskabet.

”Det første, vi kigger på i en virksomhed, er ledelsen, og dernæst vurderer vi, hvorvidt vi kan transformere virksomheden, og hvor store finansielle ressourcer det kræver, og om vi kan generere et tilfredsstillende langsigtet afkast. Med GPV fastlagde vi en klar strategi tidligere på året sammen med den mangeårige ledelse, og den er de nu i fuld gang med at udføre,” siger Jens Bjerg Sørensen og peger på, at et af målene på sigt er at fordoble virksomhedens årlige omsætning på 850 millioner kroner.

Udfordringer i Chile

Den helt store stjerne i Schouw & Co’s portefølje har gennem de sidste mange år været fiskefoderproducenten Biomar. Virksomheden blev oprindelig overtaget for 900 millioner kroner i 2005 efter en række svære år og en markant nedjustering, og sidste år ramte selskabet næsten 9 milliarder kroner i omsætning, hvoraf man tjente over 400 millioner kroner på bundlinjen.

2016 har dog budt på betydelig flere udfordringer for selskabet, da et algeproblem i Chile har været medvirkende til en opbremsning i salget. Derfor er det også Biomar, som både investorer og analytikere holder skarpt øje med for tiden. Schouw har selv oplyst, at problemerne i Chile skulle være overstået, så man kan kigge fremad, men ikke desto mindre har Jens Bjerg Sørensen højst overraskende nedjusteret salgsforventningerne til sin største virksomhed tidligere på året.

Direktøren understreger dog, at man trods udfordringerne i Biomar har formået at forbedre sin indtjening i datterselskabet, så årets bundlinje ikke bliver præget af tilbagegangen i salget.

Investorer vågner op

Den store fremgang i Schouw de senere år har medført, at selskabet nu efterhånden er en af de større spillere på det danske børsmarked. Alligevel er det småt med analytikere, der følger selskabet, ligesom flere af de danske investorer ikke ligefrem sidder i kø ved telefonen, når koncernen afholder kvartalsmæssige conference-calls.

Alligevel er flere af de danske aktiekøbere så småt ved at få øjnene op for selskabet, og både Nykredit Asset Management og Danske Capital har gennem de senere år købt sig til betydelige positioner i konglomeratet. Derfor står Schouw-direktøren også over for et stigende antal investorkrav om større gennemsigtighed og ikke mindst de sædvanlige kæpheste om større udbytter og tilbagekøb. I det tovtrækkeri har Jens Bjerg Sørensen indtil videre holdt fast i en forholdsvis konservativ linje, men med det stigende fokus på selskabet kan fremtiden meget vel byde på flere og mere omfattende diskussioner med ejerkredsen.