;
Photographer Andy Prhat

Redaktørens analyse

Flyt SAS til København

Med udsigt til at den danske stat bliver den største aktionær i SAS, bør hovedkvarteret rykkes fra Stockholm til København. Når det skandinaviske flyselskab er kommet væk fra afgrunden, bør det være næste skridt i strategien. Finansminister Nicolai Wammen bør derfor allerede nu begynde at overveje, hvorledes den beslutning skal eksekveres. Det bliver nemlig ikke nemt. 

SAS står med ryggen mod muren. Det er et spørgsmål om overlevelse. Selv om finansminister Nicolai Wammen (S) har sagt, at den danske stat vil øge ejerandelen i SAS, og at svenskerne vil konvertere en del af gælden til aktiekapital, så er intet sikkert.

Til trods for at det således ser mørkt ud, tror jeg alligevel på, at SAS vil overleve. Dog i en anden form end den, vi kender i dag.

Så snart der er sikkerhed for overlevelse, vil det være logisk at rykke koncernhovedkvarteret fra Stockholm til København.

Centralisering for at spare

I 2012 var SAS i endnu en alvorlig krise. På det tidspunkt var målsætningen at øge indtjeningen og sikre, at der var penge i kassen. 4 Excellence Next Generation’ (4XNG) var navnet på spareplanen, som bl.a. skar voldsomt i antallet af medarbejdere og centraliserede af administrationen og rykkede den til Sverige.

Ligesom nu var overenskomsterne en central brik i det store regnestykke med at få fagforeningerne til at makke ret og acceptere dårligere arbejdsforhold end tidligere. Det var dengang, daværende finansminister Bjarne Corydon (S) sendte den berømte sms til kabinepersonalets fagforening om, at SAS ikke ville overleve, hvis ikke de gav sig i forhandlingerne med ledelsen. Det gjorde, at der blev forlænget spilletid. Indtil nu.

Den sammenbragte familie

Selv om antallet af SAS’ flyvninger direkte fra Oslo og Stockholm er øget, så er det stadig København, der er tyngdepunktet.

I 1946 så man de første SAS-fly på himlen. Det var især flyvningerne til Nordamerika, som Danmark, Norge og Sverige gik sammen om.

Stordriftsfordele var et nøgleord, og i de efterfølgende årtier var SAS synonym med fremgang. Danmark havde lufthavnen i Kastrup, Norge havde piloterne, og Sverige havde pengene. Det var den anekdotiske treenighed mellem de tre lande.

Selv om det indimellem knagede i fugerne, og der var en forventning om, at CEO-positionen var i hænderne på en svensker, så holdt man sammen som en sammenbragt familie.

Svensk alt sammen

Finansminister Nicolai Wammen har med meldingen sidste fredag med opbakning fra et folketingsflertal valgt at satse på SAS. Dermed går han den modsatte vej af Norge og Sverige.

I 2018 solgte den norske stat alle sine aktier til institutionelle investorer. En logisk konsekvens af at det næsten ikoniske nationale norske flyselskab Norwegian var SAS’ største konkurrent.

Da den svenske erhvervsminister Karl-Petter Thorwaldsson for et par uger siden meddelte, at svenskerne smækkede kassen i med en besked om, at SAS måtte finde penge, så var det et klart signal om, at SAS er ved at blive mere dansk end svensk.

Ryk til København

Vi skal ikke ret mange år tilbage, før det var udbredt at sige, at SAS stod for ’Salmon Always Salmon” eller “Svensk Alt Sammen”. Stockholm bør være fortid for SAS og København fremtiden.

At flytte en stor virksomhed til et andet land er ikke bare noget, man gør i løbet af en uge eller to. Det er noget, der kræver en lang række juridiske ændringer.

Det vil sandsynligvis give en reaktion fra svenskerne, hvis finansminister Nicolai Wammen fremlægger ønsket om at ændre hjemsted. Men med den hollandske topchef Anko van der Werff er venerationen over for Stockholm sandsynlighed mindre, end hvis det var en svensk topchef. Også selv om han var ansat i KLM i nogle år med base i Stockholm.

Der er altid nationale interesser på spil, når den slags beslutninger skal træffes. Men svenskerne har allerede foretaget et fravalg. Danskerne har foretaget et tilvalg. De danske politikeres indstilling til SAS bør medføre, at København er der, hvor SAS hører til.

Genstart af SAS

Det vil også være et godt signal til omverdenen om, at SAS skal genstartes. Ligesom en flytning er en god anledning til at få ryddet op i skuffer og skabe, er det tilsvarende en god idé, når ’kortene blandes’ på en ny måde med en anden og mere tidssvarende forretningsmodel.

Bagsiden af en flytning er, at der vil være medarbejdere, som ikke kan eller vil flytte med til det nye. Det er umuligt at undgå, men i de øverste ledelseslag er der ikke længere de samme forventninger til, at man bor i samme land som der, hvor virksomheden befinder sig.

Svenskerne vil næppe give sig uden kamp. De svenske lobbyfirmaer vil slikke sig om munden med den opgave at fastholde SAS HQ i deres land. Det er ikke nogen nem opgave.

Etableringen af et nyt koncernhovedkvarter er ikke bare et spørgsmål at nye lokaler. Det er også et spørgsmål om at få skabt noget helt nyt. Et nyt SAS. Det er der brug for. Når denne krise er overstået, skal SAS stå på egne ben.

Bestyrelsesformand Carsten Dilling og CEO Anko van der Werff står med en af de vanskeligste ledelsesopgaver i Europa. Ansvaret er stort, og risikoen for, at det ikke lykkes, er endnu større.

 

Læs mere

Ørsted nedtoner voldsomme tab

Uroen ulmer i guldrandet fond

Tikkende bombe under Ørsted  

Ombejlet erhvervsmand solgte stort ud før brat nedtur

Kursfald og mugne investorer i Ørsted: Mads Nipper langt fra ønskestart

Vestas-bestyrelse har svigtet med valg af topchef

Uro i toppen af Vestas