;
Car crash accident on street with damaged automobiles after collision

Forsikring

Første forsikring mod vanvidsbilisme er på vej

Gjensidige ser ud til at komme først med en forsikring, der skal beskytte visse bil- og motorcykelforhandlere mod vanvidsbilister, der prøvekører biler eller låner værkstedsbiler. Men der er mange forbehold.

Der er nu hjælp på vej til landets bil- og motorcykelforhandlere, der er kommet i klemme som følge af de omdiskuterede regler for vanvidsbilisme, i form af en forsikring. For lever man af at sælge biler eller motorcykler, er det i sagens natur svært at sælge sine produkter, hvis man ikke kan lade kunderne prøvekøre dem, ligesom det er svært på forhånd at vurdere, om der står en potentiel vanvidsbilist på den anden side af skranken.

Det vil Gjensidige nu råde bod på ved at tilbyde en forsikring til de bilforhandlere og motorcykelforhandlere, der er samarbejdspartnere med Gjensidige.

”Vi er gået ind i området, fordi en række af vores samarbejdspartnere i autobranchen har brug for den her forsikring for at kunne drive deres forretning. Vi tror såmænd ikke, at vi får et stort forretningsomfang, og vi håber det faktisk heller ikke – vi er i sagens natur meget imod vanvidsbilisme,” siger Thomas Pirmo, partnerdirektør i Gjensidige.

Lovgivningen om vanvidsbilisme blev indført i foråret og har givet en voldsom debat, ikke så meget fordi folk er uenige i det grundlæggende regelsæt, at man står til strenge straffe og får konfiskeret sin bil, hvis man overskrider hastighedsgrænsen med mere end 100 pct. ved hastigheder over 100 km/t. eller kører over 200 km/t. Snarere fordi der er en masse uheldige afledte effekter af lovgivningen, f.eks. at helt almindelige bilforhandlere risikerer at få konfiskeret deres prøve- og lånebiler af staten, hvis de, der låner dem, bliver taget for vanvidsbilisme.

”Det er klart, at vi nøje har overvejet de etiske aspekter, før vi gik ind på at tilbyde en forsikring, som beskytter mod vanvidsbilister. Vi er også meget påpasselige med, hvem vi tilbyder forsikringen. Det er kun til samarbejdspartnere og ikke til leasingbiler. Men for bil- og motorcykelforhandlere er der altså tale om et reelt problem, hvor man kan risikere at sidde tilbage med et stort tab, hvis en bil bliver konfiskeret,” fortsætter Thomas Pirmo.

Forhandlere skal sidde med i dyre biler

Gjensidiges nye forsikringsprodukt er dog omfattet af en række forbehold. Således er det kun demobiler, salgskøretøjer på prøveplader og lånebiler, som bilforhandleren ejer, der er omfattet af dækningen. Er bilerne leaset, dækker forsikringen ikke, fordi Gjensidige vurderer, at bilerne så er omfattet af den omdiskuterede panthaverdeklaration F, som i forvejen forsikrer leasingselskaberne mod konfiskation af deres biler. Meldingen fra Thomas Pirmo er da også, at man heller ikke kommer til at tilbyde forsikringen til leasingbiler.

Der er også en række andre krav til bilforhandlerne. Det mest konkrete er, at der skal sidde en medarbejder fra bilforhandleren med i bilen, hvis den uden afgift har en større værdi end 350.000 kr. eller 700.000 kr. med afgift. Denne regel er i sagens natur ikke gældende for motorcykelforhandlere, fordi man trods alt ikke vil byde motorcykelforhandlernes medarbejdere at sidde bagpå, når en kunde prøvekører en ny motorcykel.

Det er også et krav, at personen, der prøvekører køretøjet, ikke tidligere har været straffet for vanvidsbilisme, ligesom bilisten på tro og love skal skrive under på, at man ikke vil bedrive vanvidskørsel.

Mere interessant er det dog, at bilisten også skal skrive under på, at hun/han vil erstatte bilen, hvis den skulle blive konfiskeret. Det betyder altså, at Gjensidige har regres mod bilisten, hvis bilen måtte blive konfiskeret. Gjensidige har også indført en selvrisiko på 20 pct. af erstatningsbeløbet (dog minimum 20.000 kr.) for bilforhandlerne.

Autobranchen bakker op om forsikringsprodukt

Hos Autobranchen Danmark er man foreløbig glad for den kommende forsikring, om end administrerende direktør Gitte Seeberg ikke mener, at det løser branchens store kattepine med de nye regler for vanvidsbilisme.

”Det løser en del af problemet, men det vil langtfra være alle, der kan bruge forsikringen. Men den gør det da lettere at være bilforhandler, om end der fortsat er en betydelig risiko for at miste bilen,” siger Gitte Seeberg.

Hun understreger endvidere, at det især er problematisk, at Gjensidiges forsikring kun under visse omstændigheder dækker demo- og værkstedsbiler og ingen leasingbiler.

”Det er også kun de forhandlere, som er kunder hos Gjensidige og medlemmer hos os, der vil kunne bruge forsikringen. Og det er langtfra alle bilforhandlere i Danmark.”

I det hele taget mener Gitte Seeberg, at problemet bør løses på Christiansborg, hvor man med udarbejdelsen af reglerne for vanvidsbilisme ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til de forhandlere, som lever af at sælge biler:

”Det er meget problematisk, at politikerne laver en lovgivning, der tager vores medlemmer som gidsler. Forsikringen vil kun løse en lille del af problemet, resten er op til politikerne,” siger Gitte Seeberg.

LÆS MERE

Stor forskelsbehandling i vanvidsbilismesager: Nogle slipper langt billigere end andre

Danske Bank lukker ned for udskældt leasing af luksusbiler

Alvorlig kriminalitet knyttes til leasingbranchen. Nu skal de brodne kar fjernes

Minister går ind i bilsvindelsag. Vil stramme op på synskontrol

Forsikringsselskab slår svindelalarm: Stadig flere leasingbiler ‘forsvinder’

Storstilet svindelskandale rammer leasingbranchen

Danske Banks leasingselskab taber nok en bilimportøraftale på gulvet

Leasingbranchen risikerer hvidvask, fup og dårligere kreditvurderinger

Mæglerhuse slår alarm: Næsten umuligt for visse brancher at forsikre sig