Det danske designklenodie Georg Jensen er blevet ramt af en brat nedtur siden den Bahrain-baserede kapitalfond Investcorp overtog den danske virksomhed i 2012.
Alene sidste år lød underskuddet på 125 millioner kroner før skat og dermed har den verdenskendte sølvsmed tabt over en kvart milliard, siden de nye ejere overtog selskabet fra den danske kapitalfond Axcel.
Kædens omsætning er de sidste fire år faldet med hele 170 millioner kroner, og selv peger kædens nye direktør, Eva-Lotta Sjöstedt, på, at man er i gang med en større restrukturering af hele kæden med henblik på at skabe en mere bæredygtig forretning.
Det ændrer dog ikke på, at holdingselskabet bag Georg Jensen under Investcorps ledelse blot har øget underskuddet år efter år, og 2016 var det hidtil dårligste nogensinde. Selv ikke i de svære år under finanskrisen kunne Georg Jensen fremvise underskud i den størrelse, og en stor del af det seneste års tab skyldes blandt andet nedskrivninger og lukning af en stribe butikker.
Der er dog endnu ingen meldinger om, hvornår Georg Jensen igen kommer til at tjene penge, men kæden tror selv på, at man ved at lukke en række tabsgivende butikker og nedskrive varelagrene har skabt et bedre fundament for fremtiden.
Usynlig formand
Det var oprindelig den thaiwanesiske designer David Chu, der var udset til igen at placere Georg Jensen på verdenskortet, men efter en række problematisk år rykkede han i 2015 op i selskabets bestyrelse.
Chu indtog ellers Georg Jensen og lovede i talrige interviews at banke støvet af den aldrende designforretning, der i årevis havde været på slingrekurs.
I takt med at krisen tog til i Georg Jensen, forsvandt den farverige designer dog fra mediebilledet, og da kæden sidste år kunne fremvise et ligeledes sløjt regnskab, var der ikke mange kommentarer af hente fra den USA-bosiddende Chu, der selv har investeret i den danske virksomhed side om side med Investcorp.
Chu udfylder ifølge Georg Jensen stadig rollen som kreativ direktør i virksomheden, der ud over sølvtøj også har forsøgt at få fodfæste på markedet for smykker, ure og ting til hjemmet.
Finansdirektør i Georg Jensen Henning Heiberg Andersen afviser at kommentere udviklingen i holdingselskabet Georg Jensen Investment, da han kun vil tale om driften, men direktøren benægter, at Georg Jensen er i krise. Han fremhæver således, at kædens resultatet for 2016 er historisk godt trods et voldsomt underskud.
“2016-resultatet er kraftigt påvirket af engangsomkostninger. Disse engangsomkostninger er overvejende ikkekontante, og de vedrører i sagens natur ikke driften. Renset for engangsomkostninger er resultatet i 2016 vores bedste siden 2013, og cashflow fra driften i 2016 er det bedste, vi har haft siden 2010,” siger Henning Heiberg Andersen.
At David Chu trods store indledende armbevægelser pludselig stoppede som administrerende direktør i begyndelsen af 2016, skyldes Henning Heiberg Andersen ikke en fejlslagen strategi, selv om resultaterne siden 2012 mildest talt ikke har været imponerende.
“Strategien er ikke ‘forfejlet’. Vi har udviklet på vores strategi, men det er ikke ensbetydende med, at den hidtil har været forfejlet. I øvrigt besvarer vi ikke spørgsmål vedrørende vores bestyrelses sammensætning – det er op til vores ejer at gøre,” siger finansdirektøren.
En sten i skoen på Axcel
Det var oprindelig den danske kapitalfond Axcel, der i slutningen af årtusindskiftet overtog Georg Jensen og søsterselskabet Royal Copenhagen fra Carlsberg. Bryggerigiganten havde i flere år søgt efter et nyt hjem til designkoncernen, der dengang var samlet i selskabet Royal Scandinavia.
Investeringen var dog langtfra nogen succes for Axcel, der efter to direktørfyringer i Georg Jensen ramlede ind i finanskrisen, der trak tæppet fuldstændig væk under de to virksomheder.
Siden lykkedes det dog for Georg Jensen at komme nogenlunde tilbage på sporet under formand Lars Nørby Johansen og topchef Ulrik Garde Due. Man valgte således at holde omkostningerne i kort snor, samtidig med at man gik målrettet efter at slanke paletten af produkter og fokuserede på de områder, hvor mange kunne måle en efterspørgsel fra forbrugerne.
Axcels investering blev dog aldrig nogen guldrandet forretning, og i 2012 solgte man først Georg Jensen og siden Royal Copenhagen. Axcel kunne i den forbindelse notere sig en gevinst på godt 400 millioner kroner, men det var dog en ringe trøst efter mere end ti års ejerskab og et noget lunkent afkast.
Tavs kapitalfond
Siden er det blot gået endnu værre for Georg Jensen, der trods David Chus store ambitioner har haft mere end svært ved at leve op til dem.
Siden købet i 2012 er underskuddet før skat vokset fra 18 millioner kroner i første leveår under Investcorp til blot at vokse år efter år.
InsideBusiness har forgæves forsøgt at få en kommentar fra kapitalfonden fra Mellemøsten, der tidligere har stået bag Icopal herhjemme. De har dog meddelt via et kommunikationsfirma i London, at de ikke ønsker at kommentere deres investering i hverken Georg Jensen eller Icopal. Sidstnævnte investering var også langt fra nogen succes, da man i 2007 betalte over 6 milliarder kroner for tagpapgiganten, der siden blev ramt af en livsfarlig kombination af en alt for høj gæld og en byggebranche, der droslede alvorligt ned for aktiviteten.
LÆS MERE
Her er kapitalfondenes guldæg – og de sorte får
Kapitalfonds detailkæde vil snuppe Berlingskes topchef – mediehus truet af ledelseskaos
Ombejlet erhvervsmand foran hårdt arbejde i EQT’s detailkæmpe
Stor tilbagegang i kapitalfonds detailsats