Efter flere år med store udfordringer i vores naboland er landets største fonde nu endelig ved at få styr på deres investeringer i Sverige. Eksempelvis har den danske fond Polaris netop solgt sin svenske investering Car-O-Liner til den børsnoterede amerikanske koncern Snap-On for lidt over 1 milliard kroner.
Polaris købte oprindelig virksomheden, der lever af at udbedre skader på biler, af den norske fond FSN i 2012. Siden er selskabet vokset kraftigt og har udrullet en større global ekspansion, så man nu er til stede i 70 lande og har fået godt fat i vigtige markeder som USA og Asien. Derfor er det ifølge fonden oplagt, at Car-O-Liner nu skal føres videre af en ny ejer.
”Vi har nu nået de mål, vi oprindelig fastlagde, og indtjeningen har udviklet sig meget tilfredsstillende. Derfor er det nærliggende, at selskabet bliver en del af en global organisation med en mangeårig industriel erfaring, der går helt tilbage til 1930’erne, siger Jan Dahlqvist, partner i Polaris.
Udfordringer på udebane
Salget af Car-O-Liner sker, godt et år efter at netop Polaris frasolgte en anden svensk virksomhed, Skånska Byggvaror, for godt 560 millioner kroner med et ganske solidt afkast. Et vidnesbyrd om, at de danske fonde efter flere år med udfordringer på den anden side af Øresund efterhånden har fået langt bedre styr på at investere uden for landets grænser.
Oprindelig skete det ellers ofte, at de danske fonde havde langt lettere ved at skabe acceptable afkast på deres hjemmebane, mens det kneb, når man bevægede sig væk fra de trygge hjemlige rammer.
Værst gik det for landets største kapitalfond, Axcel, der i 2013 måtte erklære sin svenske skoleinvestering, JB Education, konkurs efter flere år med store tab. Siden har fonden og managing partner Christian Frigast dog fået oprejsning, blandt andet i form af den vellykkede børsnotering af tagfirmaet Nordic Waterproofing, der siden debuten på den svenske børs tidligere på året har oplevet en ganske solid kursudvikling.
Satser på Sverige
Polaris, der blev etableret i 1999, har, siden man rejste sin anden fond i 2005, satset målrettet på at opbygge et marked i Sverige med en ambition om, at svenske virksomheder skulle have samme vægt i porteføljen som danske.
Siden da har fonden opkøbt 12 svenske virksomheder og ejer i dag 3 svenske virksomheder i sin tredje fond fra 2009, mens man for nylig opkøbte den svenske virksomhed Akademiklinikken i sin fjerde fond, der blev etableret i januar 2015, og som har et samlet tilsagn på over 3 milliarder kroner.
Med en omsætning på lidt over 600 millioner kroner og 380 ansatte er Car-O-Liner dog fondens største svenske virksomhed, men det ventes, at Polaris i den kommende tid vil have kikkerten rettet mod Sverige, i takt med at man investerer i sin fjerde fond, som indtil videre rummer fondens investeringer i færgerederiet Mols-Linien og kabelvirksomhed Triax.
Større marked i Sverige
Når det svenske marked overhovedet er interessant for de danske fonde, skyldes det ifølge ekspert i kapitalfonde Robert Spliid blandt andet, at det svenske marked er langt større end det danske.
”Generelt ser vi langt flere transaktioner i Sverige, da markedet bare er større. Samtidig har kapitalfonde traditionelt været en integreret del af erhvervslivet længere end herhjemme,” siger Robert Spliid, der peger på, at de danske fonde trods bedre takter de senere år fortsat fylder meget lidt på den anden side af Øresund.
”De danske fond begyndte reelt først for alvor at gå ind i det svenske marked i midten af 00’erne. Til sammenligning var de svenske fonde allerede aktive i Danmark ti år tidligere, og deres størrelse gør, at de fylder langt mere i dansk erhvervsliv, end de danske gør i Sverige,” siger Robert Spliid og peger på, at de danske kapitalfonde i skrivende stund fylder under 5 procent af det svenske marked.
I takt med at fonde som Polaris og Axcel får bedre fat i det svenske marked, vil det dog være helt naturligt for fondene at øge deres eksponering i det svenske, blandt andet fordi det giver langt bedre muligheder for at hente penge fra udenlandske investorer.
”De svenske fonde har i mange år haft den fordel, at de har været repræsenteret i hele Norden, hvilket har appelleret til de udenlandske investorer, der typisk ikke kun vil have en dansk eller en svensk eksponering. Såfremt de danske fonde får held til at udbygge deres position i Sverige, vil de også på sigt få lettere ved at tiltrække udenlandske investorer.