lbforsikring

Ugens Insider

Forsikringsselskab overhaler Codan og Alm. Brand. Her er LB Forsikrings vækststrategi

I al ubemærkethed har LB Forsikring bevæget sig ind i superligaen i dansk skadesforsikring som det tredjestørste selskab på privatmarkedet efter Topdanmark og Tryg. Men det er ikke nok for LB-direktør Anne Mette Toftegaard, der er klar med ny vækststrategi som understøttes af storstilet it-satsning. Opdateret med ny rangliste

Det solide gamle LB Forsikring bør i stigende grad tages alvorligt af de allerstørste børsnoterede spillere herhjemme. Bedre kendt under det mere støvede navn Lærerstandens Brandforsikring har selskabet i København et stenkast fra rådhuset efterhånden 600 ansatte og har netop passeret en million policer i Danmark.

For LB Forsikring har nemlig ualmindelig godt fat i en række udvalgte faggrupper, som målt på bruttopræmieindtægter fra privatkunder sender selskabet op i dansk skadesforsikrings absolutte superliga. Således listede LB Forsikring diskret forbi begge de store spillere Codan og Alm. Brand på een gang. Siden er forspringet stille og roligt forøget. Alka, GF Forsikring og If Forsikring ligger ifølge opgørelsen, der er baseret på 2016-tal, henholdsvis nummer 6, 7 og 8 i sammenligningen.

Her er de største spillere på privatforsikring

  1. Tryg
  2. Topdanmark
  3. LB Forsikring
  4. Brand
  5. Codan
  6. Alka
  7. GF Forsikring
  8. If Forsikring
  9. Gjensidige forsikring
  10. Købstædernes Forsikring
  11. Sønderjysk Forsikring
  12. Himmerland Forsikring
  13. Thisted Forsikring
  14. Vestjylland Forsikring
  15. Popermo forsikring
  16. Nem Forsikring
  17. Aros Forsikring
  18. Lokal Forsikring
  19. Bornholms Brandforsikring
  20. Gartnernes Forsikring

Ranginddelt efter bruttopræmieindtægter for brand- og løsøreforsikring i andet kvartal 2016, som er de seneste tilgængelige sammenlignelige tal fra Forsikring & Pension.

Men LB Forsikrings direktør, Anne Mette Toftegaard, er ved at klargøre selskabet til nok et spring fremad mod de noget større Topdanmark og Tryg.

”Vores potentiale inden for de medlemsgrupper, vi henvender os til, er rigtig stort. Hos lærerne har vi næsten dem alle, men vi har stadig et stort potentiale i forhold til pædagoger, sygeplejersker og andre i sundhedskartellet som jordemødre, fysioterapeuter og ergoterapeuter,” siger Anne Mette Toftegaard.

Anne Mette Toftegaard vil dog ikke lade sig begrænse af kun at henvende sig til de faggrupper. Der kan også hentes flere kunder som offentligt ansatte via partnerskabet med Forbrugsforeningen, ligesom hun også overvejer nye partnerskaber.

”Det er svært at sige helt eksakt, hvilke grupper vi vil dyrke, men som udgangspunkt passer vi bedst sammen med faglige fællesskaber. Som udgangspunkt har vi brug for, at vores medlemsgrupper indgår i fællesskabet på samme vilkår. Kan en stor gruppe forsvinde fra vores fællesskab fra den ene dag til den anden, er det ikke en god partner for os.”

FDM Forsikring er fra årsskiftet ikke længere en samarbejdspartner for LB Forsikring, da FDM har valgt nu at gå sammen med Tryg.

It-platform skal sikre fremtiden

I disse dage er et storstilet it-projekt ved at blive rullet ud i LB Forsikring, idet man har købt en ny forsikringsplatform, IDIT, fra israelske Sapiens, som skal revolutionere koncernens evne til at servicere kunderne. Valget faldt netop på denne platform efter et større analysearbejde, hvor også danske Tia Technology indgik i overvejelserne.

Helt centralt for LB Forsikring er det, at man rykker ind i eliten på onlinebetjening, herunder især at man bliver state of the art, hvad angår rekruttering af nye kunder via onlinetjenester. For LB Forsikring er kendt for at være gode til at tage sig af den eksisterende kundebase, men der er en risiko for, at man mister potentielle nye medlemmer, hvis ikke LB Forsikring også er synlige digitalt og et stærkt alternativ til selskaber, der er dygtigere til at sælge forsikringer online.

”Vi skal på den anden side af 2018, før vi for alvor kan begynde at levere varen over for nye medlemmer med den nye platform. Vores forretningsmodel skal fremtidssikres, så yngre medlemmer kan finde os på Google og andre platforme for at blive betjent digitalt og hurtigt. Er vi ikke gode nok her, risikerer vi, at kunderne vælger andre selskaber, hvor de kan blive betjent bedre digitalt.”

Det betyder ifølge Anne Mette Toftegaard også, at tilstedeværelsen på sociale medier skal forøges, ligesom LB Forsikring skal være synligere og deltage i samfundsdebatten. Samtidig skal den nye it-platform sættes op til at hjælpe kunderne bedre, end vi ser i dag. For eksempel skal platformen sikre en mere relevant og proaktiv dialog med medlemmerne, eksempelvis ved at minde en familie om, at junior, som netop er flyttet hjemmefra, ikke længere er omfattet af familieforsikringen.

Forebyggelse og partnerskaber

I det hele taget handler en stor del af fremtidens forsikring også om, hvordan man kan forebygge skader og agere mere som partner over for kunderne, end det er tilfældet i dag. Et klart eksempel på det er LB’s arbejdsløshedsforsikring i form af et lønsikringsprodukt til pædagogerne, konstaterer LB-direktøren:

”Vi skal fortsætte den vækst, vi har nu, men samtidig skal vi sikre, at vores forretningsmodel også er bæredygtig efter 2020. Vi skal være mere relevante for medlemmerne og gå fra kun at forsikre materielle ting til også at forsikre immaterielle ting, der understøtter vores livsstil. Det kunne være med en skilsmisseforsikring eller en forsikring mod, at barnet ikke trives i skolen. Vi skal være til stede, hvor vi er mest værdifulde for medlemmerne.”

Ifølge Anne Mette Toftegaard er det lidt ironisk, at man inden for forsikring først leverer produktet, når skaden er sket. Det ville være spændende, hvis man kunne gøre det tidligere, for eksempel ved forebyggelse af vandskader. Forebyggelsestanken hører til blandt dem, som i disse år også gør sig gældende i de mere kommercielle selskaber. Men i forhold til dem har LB fordelen af at være medlemsejet, så præmieindtægterne skal sendes tilbage til kunderne:

”Vi er medlemsejede og det er enormt vigtigt for os at pengene kommer tilbage til kunderne. Vores produkter skal være de bedste til den lavest mulige pris. Og det skal være sådan, at de er heldækkende, så en kunde ikke står og mangler noget, bare fordi de havde glemt at tegne en bestemt dækning.”

For LB Forsikring betyder det konkret, at combined ratio (præmieindtægter fratrukket omkostninger og erstatninger) skal ligge på ca. 95 i snit over en femårig periode. Og så udbetales der, som det ser ud nu, overskudsdeling til kunder med en anciennitet på mere seks år.

”Vi er ret alene med, at vi sætter priserne ned for alle vores kunder og altså ikke bare de nye kunder. Her kan du ikke prutte om prisen, du skal ikke ringe og tjekke, om din pris er rigtig. Det princip har vi holdt fast i, og det har været bæredygtigt.

Udfordret på økonomien

Men det sidste års tid har LB Forsikring alligevel været udfordret på økonomien. For sidste år sluttede combined ratio på 105, hvilket svarer til underskud på selve forsikringsdriften. Derfor har visse produkter fået en højere pris:

”Den lidt høje combined ratio i 2016 er primært drevet af højere udgifter på vores rejseforsikring, der skyldes et hyppigere og ændret rejsemønster blandt vores medlemmer. For at sikre en balanceret økonomi er vi derfor ved at sætte prisen op på indbo- og rejseforsikring lidt op, primært i form af at man fremover skal betale for afbestillingsforsikring.”

Men trods flere fordele i forhold til børsnoterede spillere frygter Anne Mette Toftegaard også situationen, når de største spillere på markedet bliver rigtig gode til at mikrotarifere. For så kan LB Forsikring trods de forsikringsmæssigt ‘fornuftige’ faggrupper som lærere og sygeplejersker med ens produkter til alle alligevel risikere, at de største spillere løber med kunderne:

”I takt med at konkurrenterne bliver dygtigere til at mikrotarifere, bliver de også i stand til at sætte nogle skarpere priser over for de gode medlemmer, vi har, og i sidste ende vil de også kunne stjæle nogle af dem. Jeg tror, at vores medlemmer er attraktive, og det ville jeg også sige, hvis jeg sad i Tryg eller i Topdanmark. Så det kræver, at vi hele tiden spidser blyanten og vi leverer varen.”

Læs også analysen om kundeejede vs. børsnoterede forsikringsselskaber

Artiklen er blevet opdateret, så Købstædernes Forsikring nu fremgår af listen. Desuden er InsideBusiness blevet gjort opmærksom på, at Alka er større end GF Forsikring.

 

LÆS MERE

Codan direktør ser endelig lys, men mæglermodel presser forsikringsbranchen

Skarpt angreb på pensionsmæglernes forretningsmodel 

Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Her er de vigtigste nye forretningsområder for forsikring

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger

Nu stopper de fede tider for skadesforsikring. Codan og Tryg under pres