boutruo

Ugens Insider

Forsikringsselskab stormer frem i Danmark efter turnaround

Det har været nogle hårde år for erhvervsforsikringsselskabet Protector, men nu er der igen fuldt tryk på præmievæksten under landechef Thomas Boutrup. Denne gang ser det endda bæredygtigt ud

Tiden er forbi, da Protector Forsikring var store dele af den etablerede forsikringsbranches prygelknabe. I en periode under den tidligere landechef Flemming Conrad skældte flere selskaber nemlig ud på erhvervsforsikringsselskabet for at køre med for lave priser uden hensyn til risikoen for kommende tab.

Men nu er der med landechef Thomas Boutrup kommet andre boller på suppen.

Efter et par års underskud på driften i Danmark målt på combined ratio på 113 i 2016 og 109 i 2017 er der nu overskud med 97,8 i combined ratio for 2018. Samtidig er der i begyndelsen af 2019 gennemført prisstigninger på hele porteføljen.

Så Protectors målsætning om en combined ratio på 92 på koncernniveau er snart inden for rækkevidde – om end man ifølge Thomas Boutrup næppe når det mål i år med en vækst på over 10 procent. Ikke mindst fordi året med en brand på ca. 40 millioner kroner på en efterskole lagde dårligt fra start. Man går i stedet efter en guidance på 96.

Sagen kort

Protector Forsikring var i en periode berygtet for sine lave priser og vækstlyst på det danske marked. Siden er der under den nuværende landechef, Thomas Boutrup, kommet mere ro på tingene med markante prisforhøjelser.

Protector kalder rejsen for det danske datterselskab for en turnaround:

”I 2016 blev vi ramt af kombinationen af både dårligere tal og ringere kvalitetsmålinger, hvor vi faldt fra nummer 1 til nummer 6. Især sidstnævnte betyder meget for os. Det er en vigtig målsætning for os både at være kvalitetsleder og førende på omkostningerne. Det er det, der er svært,” forklarer Thomas Boutrup, der tiltrådte som landechef i Danmark i august 2017 efter en længere karriere i forsikringsbranchen hos If Forsikring, AIG og RiskPoint.

Lynhurtige svar til kunderne

I dag er Protector tilbage som nummer 1 i kvalitetsmålingerne, efter at der er indført strenge krav til håndtering af kundehenvendelser. For eksempel skal kunden have et svar på et tilbud inden for 48 timer, kvittering for skadesanmeldelse senest efter 2 dage, afgørelse på skader, senest efter 5 arbejdsdage efter at vurderingsgrundlag er til stede, og svar i tilfælde af klager inden for 3 arbejdsdage.

”Vi har en clean desk-politik, der indebærer, at kunderne skal have svar meget hurtigt. Helst skal medarbejderne sikre, at kunden får svar samme dag. Det stiller visse krav om effektivitet hos den enkelte, men det bider sig i halen at komme bagud, for så bliver der mere arbejde at indhente de kommende dage.”

Den hurtige sagsbehandling er helt central for Protectors strategi, der baserer sig på salg via mæglerhuse som eksempelvis Contea, Marsh, Aon og Willis.Towers.Watson. I modsætning til nordiske konkurrenter som Tryg, Gjensidige, If Forsikring, Alm. Brand, Codan og Købstædernes Forsikring har Protector nemlig ikke eget salgskorps på erhvervssiden.

Derfor har de 40 medarbejdere en anden og mere faglig profil end tidligere. Nu tales der meget om den kvalitet, som både kunder og mæglerne oplever. Medarbejderstaben består både af risikoanalytikere og af underwritere. Det er altså profiler, der kan regne risikoen ud, som skal arbejde med folk, der er eksperter i at læse kontrakter.

Forsikringspools kan give problemer

Protector opererer med to segmenter: et for enkeltstående kommercielle kunder med mere end 200.000 kroner i præmieindtægter og et for grupper af mindre virksomheder, de såkaldte pools med mange lignende selskaber i.

Netop denne type pooling er ikke lige populær alle steder. Eksempelvis har Codans administrerende direktør, Scott Ørmen, været ude at advare om den i InsideBusiness.

Thomas Boutrup erkender da også, at det kan gå galt, hvis man ikke ved, hvad man laver:

”Det er klart en forretningsform, der kan give problemer, hvis poolene ikke er lavet rigtigt. Problemerne opstår, hvis en pool af virksomheder bliver for bred, og man ikke har de rette systemer til at håndtere gatekeeping og kan håndtere selskaberne på enkeltniveau. Og det er der mange, der ikke har.”

Desuden er Protector førende på offentlige kunder med en markedsandel på hele 46 procent af markedet.

P.t. er forsikringsbranchen ved at se nærmere på præmieniveauerne for at få en mere rentabel forretning.

”Vi kan se, at priserne er stigende på arbejdsskade, ting-/property- og boligsegmenterne samt på kommuner, hvor priserne er på vej op efter at være drevet for langt ned. Vi har også hævet priserne på arbejdsskadeforsikringer, og det har kostet os i omegnen af 250 kunder. Men vi havde stadig en vækst sidste år på 13 procent. Så trods kundeafgangen vokser vi pænt.”

Et af de segmenter, som Protector jagter mersalg til, er kommunerne, hvor man i dag leverer forsikringer til 80 af 96 kommuner.

Kæmpeskade ramte Protector

”Vi er slet ikke færdige med at vokse. For vi kan sagtens få mere forretning ved at sælge flere forsikringer til kommunerne. Det samme er tilfældet i erhvervsmarkedet med ejendomme, auto og ansvar. Vi går ind på et marked for at komme i top-3, ellers skal vi slet ikke bruge vores tid på det marked. Det er vores målsætning.”

Også på forsikring af busser står Protector stærkt med 31 procent af markedet. Målet er at komme ned på en combined ratio på 90:

”Vi kommer ikke længere ned, dertil er konkurrencen for hård.”

Netop Protector Forsikring var på grund af sin afdeling i Storbritannien meget i fokus, da det var det børsnoterede norskejede selskab, der endte med at få den største boligbrand i London siden anden verdenskrig, branden i bolighøjhuset Greenfield Tower, som kostede 71 menneskeliv.

”Det var en meget usædvanlig brand, som vi har lært meget af. Vi forsøger at være meget transparente og dele ud af vores viden om brandbare materialer, så alle fremover bedre kan beregne deres risiko.”

Sidenhen har Protector valgt at udvide sin afdeling i England, så man ud over et kontor i Manchester fra marts i år også har kontor i London.

 

LÆS OGSÅ

Presset på forsikringsbranchen stiger. Her er de mest veldrevne selskaber – og de dårligste

Er forebyggelse et guldæg? Spørgsmålet splitter branchen

Udfordret Codan i større omstrukturering

Forsikringsselskaber slipper for gigantregninger fra forsikringskonkurser

Situationen for forsikringsselskab forværres

Presset på jysk forsikringsspiller vokser

Svært forsikringsår, konkurser og dyre brande præger forsikringsbranchen

Forsikringsbranchen strammer grebet om bilister: Risikerer at miste erstatning

Kundekrigen sætter spor i forsikringsbranchen. Selskaber tærer på reserverne

Trygs køb af Alka kan helt falde til jorden

Trygs storhed er tilbage. Hübbes store offensiv

Billedtekst:

Thomas Boutrup har gennemført en række prisforhøjelser, der har kostet kunder. Men forøgelsen i omsætning mere end opvejer de 250 kunder, der har søgt væk.

Foto: PR